سوله آکام فلز

از اضافه شدن ۱۷۰۰۰ تخت بیمارستانی تا رایگان شدن درمان کودکان-پیام امروز


بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در برنامه تلویزیونی شبکه افق با اشاره به دستاورد‌های دولت سیزدهم گفت: در دولت سیزدهم حدود ۱۷ هزار تخت بیمارستانی اضافه  شد و تا پایان سال ۱۵ هزار تخت دیگر نیز راه اندازی می‌شود.  

وی افزود: آیت الله رئیسی شخصا برای واردات واکسن ورود کرد و بیش از یک میلیون واکسیناسیون در روز انجام شد و رکورد واکسینه هشت میلیون دز واکسن تزریق شده به دست آمد و این موضوع سبب شده تا فوتی‌های ناشی از کرونا متوقف شود. رئیس جمهور توجه خاصی به قشر محروم جامعه داشتند .

وزیر بهداشت افزود: صندوق بیماران خاص با بودجه ۹ همت در سال جاری تعیین شده است؛ اکنون حدود چهار میلیون نابارور در کشور وجود دارد که در این دولت ۹۰ درصد هزینه‌ها در بخش دولتی و ۷۰ درصد هزینه‌ها نیز در  بخش خصوصی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی گفت:حدود ۲۵۰۰۰ نفر سال گذشته استخدام شدند و امسال نیز همین تعداد نیرو جذب خواهد شد. بیش از ۲۷۰۰ پروژه افتتاح و ۲۰ درصد به ظرفیت پزشکی اضافه شده است به طوریکه در مناطق محروم ۶۷ درصد به ظرفیت تخصصی افزوده شده است.

وی بیان کرد: در این دولت عمل کاشت حلزون برای کودکان زیر ۴ سال به صورت رایگان انجام شده است. کودکان زیر هفت سال به صورت رایگان درمان می‌شوند. برای سال جاری اعتبار صندوق بیماران خاص به ۹ هزار میلیارد تومان رسیده است و پنج دهک اول جامعه به صورت رایگان تحت پوشش بیمه  قرار گرفته‌اند.  

وی اضافه کرد: اکنون طرح سلامت خانواده در بیش از ۱۹۵ شهر کشور اجرا می‌شود. در دولت قبل روزانه ۵۰ هزار بیمار کرونایی، ۲۰ هزار بستری و هشت هزار بیمار بد حال  داشتیم و روزانه بیش از ۷۰۰ نفر بر اثر بیماری کرونا فوت می‌کردند. با شروع دولت مردمی با تماس رئیس جمهور با چین واکسن زیادی وارد کشور شد.

وی بیان کرد: در اولین محموله حدود ۱۰ میلیون دز واکسن کرونا وارد کشور شد و روزانه بیش از یک میلیون دز واکسن کرونا در سراسر کشور به صورت جنبش مردمی تزریق شده است. در دولت سیزدهم شش نوع واکسن کرونا در کشور تولید شد.

  وزیر بهداشت افزود:  اکنون مرگ و میر نوزادان به هشت در هزار تولد زنده کاهش داشته است و  مرگ و میر کودکان ۱۴ به ازای هزار نفر کاهش داشته است.

عین اللهی تاکید کرد: دوران بارداری و سلامت کودکان برای وزارت بهداشت اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. تعرفه متخصصان کودکان  ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و این مسیر ادامه خواهد داشت.

وی گفت: اکنون ۹۰ درصد داروی مورد نیاز کشور و حدود ۴۰ درصد از تجهیزات پزشکی توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود.

وی بیان کرد: واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک از بستری و مرگ سالیانه ۱۲۰۰ نفر جلوگیری خواهد کرد. واکسن روتاویروس  در دو، چهار و شش ماهگی به صورت خوراکی  تزریق می‌شود.  

وی اضافه کرد: اکنون ۲۲۰۰۰ عضو هیئت علمی و ۷۰ دانشکده پزشکی در سراسر کشور داریم.  

وزیر بهداشت ادامه داد:  آقای رئیس جمهور تاکید بسیار زیادی بر درمان کودکان مخصوصا کودکان زیر ۷ سال داشتند. این پروژه در سال ۸۷ شروع شده و بعد از ۱۴ سال در حال افتتاح است. دولت ۴ بیمارستان اطفال افتتاح کرده است. درمان رایگان کودکان زیر هفت سال یک سرمایه گذاری برای آینده است. در پویش ملی سلامت حدود ۴۶ میلیون نفر مشارکت داشته‌اند.  

وزیر بهداشت بیان کرد: با اصلاح سلامت خانواده، سلامت جامعه ارتقا پیدا می‌کند و در این خصوص طرح ابتکاری سلامت خانواده از سال جاری شروع شده است در این طرح هر فرد با کد ملی یک مراقب سلامت خواهد داشت.  

عین اللهی تاکید کرد: طرح سلامت خانواده در ۱۹۵ شهرستان اجرا می‌شود و این طرح مورد استقبال سازمان‌های جهانی قرار گرفته است.

 وی اضافه کرد: بیماران در صورت نیاز به پزشک خانواده ارجاع داده می‌شود و بیماران بستری از طریق نظام ارجاع تا ۹۵ درصد هزینه‌های بیمار تحت پوشش بیمه قرار گرفته و توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی گفت: میزان مرگ نوزادان در قبل از انقلاب ۳۲ و اکنون ۸/۳ در هزار تولد زنده است. سن امید به زندگی در سال گذشته به ۷۸/۵ در زنان و در مردان به ۷۶/۲ سال رسیده است که این شاخص‌های مهم بهداشت در دنیا برای هر کشوری محسوب می‌شود.

عین اللهی بیان کرد: مادر خانواده محور اصلی در ارتقای سلامت خانواده است و مادر می‌تواند تغذیه سالم را برای اعضای خانواده فراهم کند.  

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت ۹۹ خدمت رایگان را برای مادران باردار با هدف ترویج سبک زندگی سالم،  باروری سالم،  فرزند آوری به موقع و جوانی جمعیت ارائه می‌دهد.

وی افزود: در شروع دولت مردمی ۱۳۰ مرکز درمانی، مجوز گردشگری سلامت داشتند که امروز تعداد آنها به ۲۸۰ مرکز رسیده و رشد بیش از ۲ برابری را در دو سال گذشته داشته‌ایم که خوشبختانه این موضوع باعث ترغیب مراکز دیگر نیز خواهد شد تا به گردشگری سلامت وارد شوند.

خبرنگار: حمید جنیدی


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

شرط اهمیت داشتن سامانه‌ها، کاربردی بودن ‌آن‌ها است-پیام امروز

سامانه پایش زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری، با هدف حمایت تخصصی‌تر و ارتقای کارآمدی زیرساخت‌های نوآورانه با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *