سوله آکام فلز

افزایش خودکفایی در حوزه تولید گوشت با مشارکت جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی-پیام امروز


محمد مهدی نادری، عضو هیئت علمی یک پژوهشگاه  و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کار ما تکثیر گاو‌های پربازده با استفاده از فناوری تولید آزمایشگاهی جنین است. یعنی ما از گاو پرتولید به جای اینکه یک گوساله در سال بگیریم، می‌توانیم ۲۰ گوساله بگیریم. به این صورت که هر هفته از گاو پرتولید تخمک گرفته و این تخمک‌ها مانند درمان ناباروری در انسان، در محیط آزمایشگاهی لقاح پیدا کرده و در ۷  تا ۸ روز تبدیل به جنین می‌شود. در نهایت این جنین گاو پربازده منجمد شده و سپس آن را در رحم گاو معمولی می‌کاریم و با این روش گوساله‌ای که به دنیا می‌آید، چون در آزمایشگاه از گاو پربازده تولید کرده‌ایم، دو سه برابر ارزش دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: تأثیرگذاری این طرح برای دامدار این است که باعث می‌شود هزینه‌های تولید برای کسانی که این گوساله‌های ممتاز در گله‌شان وجود دارد کمتر شده و سودشان ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

نادری در خصوص اقدامات این شرکت برای تحقق شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) اظهار کرد: با توجه به جنینی که ما تولید می‌کنیم در واقع با گاوداری‌های بخش خصوص مشارکت می‌کنیم تا بتوانیم بحث خودکفایی گوشت را در کشور داشته باشیم. در حال حاضر ۲۰ هزار درخواست واردات برای نژاد‌های گاو گوشتی و شیری که دومنظوره است داریم و با توجه به طرح تولید جنین منجمد شرکت ما می‌توان بدون اینکه وارداتی انجام شود، با مشارکت مردم این تعداد گوساله را تولید کرد.

وی در خصوص حضور جهاد دانشگاهی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ تصریح کرد: در این نمایشگاه نیز از سوی برخی بازدیدکنندگان خارجی، از طرح تکثیر گاو‌های پربازده استقبال خوبی صورت گرفت که امیدواریم به عقد قرارداد و مشارکت منجر شود. همچنین در حوزه فروش دانش فنی نیز گفتگو‌های مثبتی انجام گرفته تا از این طریق بتوانیم در راستای تحقق شعار سال موفق‌تر عمل کنیم.

شایان ذکر است که ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۴، ۸ تا ۱۲ اردیبهشت در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران برپا شد. توسعه ارتباطات جهاددانشگاهی در حوزه بین الملل با ارائه محصولات فناورانه و دانش بنیان صادراتی واحد‌های سازمانی این نهاد از مهمترین مؤلفه‌های حضور در این نمایشگاه بود. در همین راستا جهاددانشگاهی به‌عنوان نهاد پیشران در عرصه علم و فناوری به ارائه بخشی از دستاورد‌های متخصصان و پژوهشگران خود در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی پرداخت و غرفه این نهاد مورد توجه بازدیدکنندگان بسیاری از کشور‌های مختلف قرار گرفت.

این نمایشگاه بازدیدکنندگان خارجی بسیاری داشت که یکی از مهمترین طرح‌های جهاددانشگاهی طرح تولید جنین منجمد از نژاد گاو‌های شیری و گوشتی با خصوصیات برتر ژنتیکی بود که مورد استقبال بازدیدکنندگان بسیاری از کشور‌های الجزایر، مالی، نیجریه، یمن و زیمبابوه قرار گرفت.


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

سه نفر از سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در پرونده فساد در فوتبال احضار شده اند-پیام امروز

اسماعیل حسن زاده رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در گفت و گوی تلفنی در برنامه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *