سوله آکام فلز

انواع سند ملکی در معاملات املاک صنعتی

انواع سند ملکی در معاملات املاک صنعتی وجود دارد، از جمله فعالیت های مهم قبل از خرید یک ملک بررسی کردن سند آن ملک است. سند های ملکی انواع مختلفی دارند که به این خاطر ممکن است باعث سردرگمی برخی شوند. در این وبلاگ از سوله تاپ می خواهیم تا در مورد انواع سند ملکی نکات لازم را بیان کنیم.

با خواندن این وبلاگ شما بیشتر با انواع گوناگون سند ملکی آشنا می شوید و همینطور با خاطر آسوده تری اقدام به خرید ملک کنید. و همچنین می توانید از خدمات مشاوره حقوقی ما در املاک صنعتی فتح برای کسب اطلاعات بیشتر بهره مند شوید.

سند چیست؟

در تعریف سند باید گفت که هر نوشته ای که قابل دفاع از ملک باشد را سند می گویند. و سند به طور کلی به دو نوع است که شامل موارد زیر می شود:

۱- سند رسمی

 

سند رسمی

 

اسنادی که در دفاتر ثبت اسناد و املاک، ادارات ثبت اسناد رسمی و یا کارکنانی که از لحاظ قانونی صلاحیت دارند و بر طیق مقررات قانونی تنظیم شده باشد. و با توجه به توضیحات گفته شده باید گفت که سند های منگوله دار را باید جزو سند رسمی دانست، که در خرید سوله و خرید کارخانه این سند مورد استفاده واقع می شود.

۲سند عادی

هر نوع نوشته و سندی که شرایط سند رسمی را دارا نباشد و درمکان هایی که گفته شد و توسط افراد ذی صلاح نوشته و تنطیم نشده باشد را سند عادی می گویند.  قولنامه ملکی از انواع سند عادی به شمار می آید.

انواع سند ملکی

۱- سند قطعی

بهترین و مطمئن ترین نوع سند برای خریدن یک ملک، سند قطعی و تام است. نام دیگر این نوع سندها سند منگوله دار یا تک برگی است که هر کدام ویژگی های خود را دارند و از طرف اداره ثبت اسناد هر شهر صادر می شوند. که همانطور که اشاره شد سند قطعی را باید دربین اسناد رسمی طبقه بندی کرد.

 

ویژگی‌های سند منگوله دار

مفاد سند منگوله دار که توسط عاملین مربوط نگاشته و با خودکار یا خودنویس مشکی نوشته می شود، که این امر باعث می شود بعضی از بند های سند، متن ناخوانا و غیر قابل تشخیص باشد.

و همانطور که می دانید متن این اسناد به صورت دستی نوشته می شود، و به همین خاطر جعل و تغییر در آن راحت و آسان است و در حال حاضر پرونده های بسیاری در رابطه با این موضوع در قوه قضائیه موجود است. این نوع سند فاقد آدرس کامل ملک، کدپستی و مشخصات کامل مالک است، که این می تواند باعث رخ دادن مشکلات متعددی شود.

ویژگی‌های سند تک برگ

سند های تک برگ به صورت سیستمی تهیه وتنظیم می شوند. به این خاطر تمامی مفاد آن به صورت تایپی است و با مشکلاتی مانند جعل ساده یا ناخوانا بودن متن مواجه نخواهید شد.این نوع از اسناد شماره دفتر الکترونیکی و شماره سریال دارند.

و همچنین باید اشاره کرد که سند تک برگ مشخصات کامل مالک، آدرس و کدپستی و همچنین هولوگرام قوه قضائیه را دارا می باشد.

۲- سند عادی

 

سند عادی

سند عادی یکی دیگر از انواع اسناد است. نام دیگر این سند مبایعه نامه است. سند قولنامه ای  نیز به صورت دست نویس بین خریدار و فروشنده نوشته و تنظیم می شود.

همینطور باید اشاره کرد که ارزش قانونی این سند بسیار پایین تر از سند رسمی است، ولی با این حال از نظر عرفی و قانونی اعتبار دارد و در محکمه و دادگاه می توان از آن استفاده کرد. و بهتر است بدانید که این نوع از اسناد نیز بدون دردسر نیستند و ممکن است آن مال توسط فرد دیگری به فروش برسد که حتما باید به این مورد توجه کنید.

۳- سند رهنی

سند های ملکی را می شود به عنوان رهن در اختیار افراد و مراجع ذی ربط قرار داد. که این امر با تنظیم سند رهنی قابل انجام دادن می باشد. در این صورت یک سند رهن بین مالک و مرتهن ( در گرو)  تنظیم می شود. و در کنار آن باید متوجه این موضوع باشید که معمولاً خریدن این ملک ها معقول نیست.

زیرا مرتهن ( مثلاً بانک) می تواند آن را تایید نکند. در این صورت قولنامه خرید باطل شده و فرد خریدار را با مشکلات متعددی روبرو می کند.

۴- سند وقفی

ملک هایی را که از طرف مالک آن برای امور خیریه، مذهبی و غیره بخشیده شده باشد املاک وقفی می گویند و به آن ملک سند وقفی تعلق می گیرد. املاک اوقافی دارای سند هستند، املاکی که دارای سند اوقافی هستند، دارای سند اعیان و اجاره نامه عرصه ملک موقوفه هستند و در واقع خریدار حق مالکیتی روی عرصه ندارد و تنها مالک اعیان خواهند بود.

۵- سند اصلاحات ارضی و اسناد نسقی

طبق قانون اصلاحات ارضی، به کشاورزانی که در زمان قدیم بر روی زمین اربابان کار می کردند حقی به آن ها تحت عنوان نسق داده می شد. زیرا کار آن ها باعث آبادانی سرزمین می شد و به این خاطر می توانستند سند رسمی یا بنچاقی بگیرند. این سند باعث می شود که فرد حق کشاورزی بر روی آن زمین را داشته باشد ولی مالک آن حساب نمی شود.

 

۶- سند ملکی مشاع

سند ملکی مشاع یکی دیگر از انواع اسناد ملکی است. در واقع کلمه مشاع به این معنی است که، تنها یک شخص صاحب آن ملک نیست و اشخاص دیگری نیز در آن سهم دارند. این نوع ملک ها معمولا دو مالک یا بیشتر دارند، به این خاطر در زمان خرید این ملک ها باید اطلاعات کافی و لازم را داشته باشید تا خریدتان را با خیال راحت تری به انجام برسانید.

۷- سند ملکی المثنی

 

سند ملکی المثنی

 

زمانی که سند به دلایل مختلف مانند آتش سوزی و بسیاری موارد دیگر مفقود شود، مالک می‌تواند از اداره ثبت، تقاضای دریافت سند مالکیت المثنی کند. بر اساس ماده ۱۲۰ اصلاحی آیین نامه قانون سند موارد صدور سند المثنی به شرح زیر است.

  • در صورتی که سند مالکیت مفقود شود.
  • در صورتی که سند ملکی به صورت جزئی یا کلی از بین برود.
  • زمانی که سند مالکیت نزد فرد دیگری باشد و بازگرداندن آن حتی با صدور اجرائیه مقدور نباشد.

باید بدانید که در زمانی که مالک به علت از بین رفتن یا گم شدن سند مالکیت، تقاضای سند المثنی داشته باشد، باید آن را به صورت کتبی اعلام کند و استشهادیه ای به شکل چاپ شده را تهیه کند.

این استشهادیه باید به امضای حداقل سه نفر که هویت و امضای آنان توسط کلانتری محل یا یکی از دفاتر اسناد رسمی گواهی شده باشد برسد و سپس به اداره ثبت تحویل داده شود. اداره ثبت پس از آن فقدان سند را به دفاتر اسناد رسمی اعلام می‌کند. پس مالک باید در یکی از روزنامه‌های کثیر الانتشار این مطلب را آگهی نماید.

 

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

[قیمت و خرید] جودوسرپرک ماده غذایی ارگانیک با ارزش غذایی بالا

جو دوسر پرک، که به نام جو دو سر پر شده یا بلغور جو دوسر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *