سوله آکام فلز

انواع چای میوه‌ای

اگر برای سرحال شدن به نوشیدن قهوه یا چای سیاه وابسته هستید، وقت آن رسیده تا یک جایگزین مفید و متنوع برای آن پیدا کنید. چای میوه‌ای از متنوع‌ترین نوشیدنی‌های گرم است که برای بهبود سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بسیار توصیه می‌شود. نوشیدن چای میوه‌ای موجب سرحالی و شادابی درونی خواهد شد. بدون تردید اگر مصرف این نوع چای را در برنامه روزانه خود قرار دهید، با گذشت مدت کوتاهی متوجه تغییرات مثبت جسم و روح خود خواهید شد.

در این قسمت از مجله پیام امروز شما با ۷ نوع چای میوه‌ای آشنا خواهید شد. با آموختن این دستورالعمل‌ها و نکات طلایی مربوط به هر کدام می‌توانید انواع چای میوه‌ای را در خانه به ساده‌ترین شکل ممکن تهیه و نوش جان کنید. با ما همراه شوید.

خواص چای میوه‌ای

خواص چای میوه‌ای

چای میوه‌ای در واقع حاصل عصاره‌گیری انواع میوه‌ها و طعم‌دهنده‌های طبیعی در خانه و بدون مواد افزودنی است. یک نوشیدنی کاملاً سالم و بی‌خطر که هر سن و سالی می‌تواند بسته به ذائقه و رژیم غذایی خود از آن بهره بگیرد.

مصرف چای میوه‌ای در طب سنتی ایران باستان و چین همواره جایگاه ویژه‌ای داشته است. مطالعات و پژوهش‌های اخیر فواید چای میوه‌ای را بیش‌ازپیش تأیید می‌کند. موارد زیر نمونه کوچکی از خواص چای میوه‌ای است:

  1. تقویت قلب و عروق
  2. پاک‌سازی کبد
  3. تقویت سیستم گوارش به‌ویژه معده
  4. ضد نفخ
  5. بهبود افسردگی
  6. تقویت حافظه
  7. افزایش تمرکز
  8. کاهش کلسترول
  9. کاهش فشارخون
  10. کنترل قند خون
  11. رفع تشنگی
  12. از بین برنده خستگی
  13. افزایش شادابی و نشاط
  14. بهبود سردرد

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چای سرد

فواید نوشیدن چای میوه‌ای

چای‌های میوه‌ای بسته به میوه به کار رفته در آن مقدار زیادی املاح، ویتامین، پتاسیم، مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان دارد. نوشیدن چای میوه‌ای علاوه بر اینکه خواص بی‌شماری برای بدن دارد، مزایا زیادی نیز در پی خواهد داشت. از جمله:

  1. شما با نوشیدن چای میوه‌ای یک نوشیدنی صددرصد طبیعی و بدون اسانس را میل خواهید کرد؛ بنابراین مشکلات گوارشی نخواهید داشت.
  2. برای تهیه چای میوه‌ای به مواد اولیه سالم و طبیعی نیاز دارید. در نتیجه شما یک چای باکیفیت و سالم نوش جان می‌کنید.
  3. مصرف چای میوه‌ای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان، مواد مغذی و املاح را در اختیار بدنتان قرار می‌دهد.
  4. حس ناب موجود در عطروطعم چای‌های میوه‌ای موجب افزایش نشاط و طراوت در جسم و روحتان خواهد شد.

طرز تهیه انواع چای میوه‌ای

اکنون نوبت به آن رسیده که شما را با دستور تهیه چند نوع چای میوه‌ای آشنا کنیم. با آماده کردن مواد اولیه و در پیش گرفتن دستورالعمل‌ها می‌توانید خودتان را به یک فنجان چای میوه‌ای دعوت کنید. دقت داشته باشید که برای تهیه چای میوه‌ای می‌توانید از میوه‌های موجود به‌صورت تازه یا خشک کمک بگیرید.

نکته مهم: در مصرف برخی مواد زیاده‌روی نکنید تا دچار حساسیت غذایی نشوید.

چای به سیب و گلابی

چای به سیب و گلابی

یکی از پرطرفدارترین چای‌های میوه‌ای که در بین مردم بسیار زیاد محبوب است، ترکیب به، سیب و گلابی است. این چای علاوه بر اینکه خواص فراوانی دارد، بسیار خوش عطروطعم خواهد بود. برای تهیه چای سیب، به و گلابی به میوه تازه یا خشک شده آن‌ها نیاز داریم.

مواد لازم:

سیب رنده شده ۱ قاشق غذاخوری
به رنده شده ۱ قاشق غذاخوری
گلابی رنده شده ۱ قاشق غذاخوری
هل یا دارچین ۱ دانه یا ۱ تکه کوچک
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
آب ۲ لیوان

دستور تهیه چای به، سیب و گلابی

سیب، به و گلابی‌های رنده شده را داخل فر، ماکرو فر یا ماهی تابه کمی تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند. اگر ترکیب میوه‌ها را داخل فر یا ماکرو فر قرار می‌دهید ۲ دقیقه کافی خواهد بود؛ اما اگر به کمک اجاق و تابه قصد تهیه مخلوط میوه‌ای را دارید، حدود ۵ تا ۸ دقیقه زمان صرف کنید.

پس از اینکه مخلوط میوه‌ای حاضر شد، باید آن را داخل قوری یا ظرف مخصوص دمنوش بریزید. دانه هل را بکوبید و نهایتاً به ترکیب اضافه کنید. اگر از چوب دارچین برای طعم‌دار کردن چای استفاده می‌کنید، آن را به کمک آب ولرم کمی بشویید تا تازه شود.

اکنون باید گلاب و آب گرم را که از جوشیدن افتاده به مواد اضافه کرده و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا مانند چای سیاه روی بخار کتری یا سماور دم بکشد. اکنون وقت آن رسیده تا از طعم بهشتی این چای لذت ببرید. علاوه بر این‌ها شما می‌توانید هر یک از این میوه‌ها را به‌صورت جداگانه یا دوبه‌دو هم دم کنید.

خواص چای به، سیب و گلابی

  1. از بین برنده رادیکال‌های آزاد
  2. تقویت کننده قلب
  3. کنترل‌کننده قند خون
  4. تقویت سیستم ایمنی بدن
  5. مفید برای استخوان‌ها و مفاصل
  6. افزایش سطح انرژی بدن
  7. بهبود سیستم گوارشی
  8. از بین برنده التهابات روده و کیسه صفرا
  9. تب بر
  10. کنترل‌کننده فشارخون
  11. محرک اشتها
  12. بهبود زخم معده
  13. ضد سرماخوردگی و گرفتگی صدا

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چای به و نگاهی به خواص آن

چای میوه خشک و گل محمدی

چای میوه خشک و گل محمدی

از دیگر چای‌های میوه‌ای پرطرفدار، چای میوه خشک و گل محمدی است که در دسته غذاهای مفید برای قلب جای می‌گیرد. برای تهیه این نوع چای می‌توانید همه مواد را با رعایت نسبت‌ها یک‌بار مخلوط کرده و هر بار بسته به نیاز؛ مانند چای سیاه دم کنید.

مواد لازم:

پرتقال خشک ۱ پیمانه
سیب خشک ۱ پیمانه
توت‌فرنگی خشک ۱ پیمانه
گل محمدی خشک ۱ پیمانه
چای سفید ۱.۵ پیمانه
نعنا، ریحان یا هر نوع سبزی معطر ۰.۵ پیمانه
آب گرم به مقدار نیاز

دستورالعمل چای میوه خشک و گل محمدی

همه مواد خشک به جز چای سفید را با هم ترکیب کنید. دقت داشته باشید که تنها از یک نوع سبزی معطر استفاده کنید. برای مثال: فقط نعنا یا آویشن بریزید. برای تهیه این نوع چای میوه‌ای ابتدا باید چای سفید را دم کنید. برای دم کردن چای سفید حتماً از آب گرم کمک بگیرید نه آب در حال جوش، زیرا طعم چای شما تلخ می‌شود. به‌ازای هر پیمانه چای سفید ۲ لیوان آب گرم اضافه کنید.

پس از ۵ دقیقه مخلوط میوه‌ای و سبزی خشک را به چای سفید اضافه کرده و خوب هم بزنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا به نتیجه ایده‌آل برسید. برای تهیه چای میوه خشک و گل محمدی می‌توانید همه مواد را یک‌باره با آب گرم داخل قوری یا ظرف دمنوش بریزید؛ اما رعایت نکته گفته شده سبب می‌شود تا شما به طعم اصلی این چای برسید.

خواص چای میوه خشک و گل محمدی

  1. تسکین دردهای قاعدگی
  2. بهبود عفونت‌های بدن
  3. کمک به سلامت کلیه‌ها
  4. پاک‌سازی کبد
  5. خوشبوکننده دهان
  6. رفع یبوست
  7. کاهش چین‌وچروک پوست
  8. کاهش کلسترول

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چای پوست انار

چای کیوی

چای کیوی

کیوی سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی است. نوشیدن چای کیوی به شما کمک می‌کند تا برخلاف شیوه‌های همیشگی از خواص این میوه بهره‌مند شوید.

مواد لازم:

کیوی خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
چای سبز ۱ قاشق چای‌خوری
دارچین ۱ تکه کوچک
آب گرم ۲ لیوان

دستور تهیه چای کیوی

طرز تهیه چای کیوی مطابق با دستور تهیه چای سبز است. با این تفاوت که باید کیوی‌های خرد شده را همراه با چای سبز داخل قوری بریزید. چوب دارچین را همراه باقی مواد کنید و آب گرم را روی آن‌ها بریزید. پس از ۱۵ دقیقه چای شما حاضر شده است.

خواص چای کیوی

  1. رفع یبوست
  2. تقویت کننده گوارش
  3. تقویت کننده چشم
  4. تقویت کننده قلب
  5. چربی‌سوز
  6. رفع اختلال خواب

چای آلبالو

چای آلبالو

یکی از خوش‌رنگ‌ترین چای‌های میوه‌ای که طعمی نسبتاً ترش و دلنشین دارد، چای آلبالو است. برای دم کردن چای آلبالو به آلبالو تازه، آلبالو فریز شده یا آلبالو خشک شده نیاز دارید. چای آلبالو یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کاهش فشارخون است.

مواد لازم:

آلبالو ۱ فنجان
هل ۱ دانه
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
آب گرم ۲ لیوان

دستور تهیه چای آلبالو

اگر از میوه خشک آلبالو برای دم کردن چای آن استفاده می‌کنید، باید میوه‌ها را به مدت ۱ ساعت داخل آب ولرم بخیسانید. اگر از میوه تازه یا فریز شده استفاده می‌کنید تنها آن‌ها را تمیز کنید. کمی میوه‌ها را با کمک قاشق یا گوشت‌کوب فشار دهید تا عصاره آن‌ها خارج شود.

آلبالو‌ها را به همراه عصاره خارج شده‌شان داخل قوری یا ظرف مخصوص ریخته و شکر را روی آن‌ها بریزید. هل را کمی بکوبید تا عطر آن راحت‌تر در چای پخش شود. گلاب را به باقی مواد اضافه کرده و روی آن‌ها آب گرم بریزید. قوری را مانند چای سیاه به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت کتری یا سماور قرار دهید تا دم بکشد. در برخی دستور تهیه‌ها اشاره شده که امکان ریختن ترکیبات چای آلبالو در کتری نیز وجود دارد. در این حالت چای شما غلظت کمتری خواهد داشت.

خواص چای آلبالو

  1. ضدالتهاب
  2. کاهش فشارخون
  3. بهبود بی‌خوابی
  4. بهبود سرفه
  5. تقویت کننده سیستم تنفسی
  6. بهبود کلسترول بد خون
  7. برطرف کننده یبوست
  8. تسکین‌دهنده درد عضلات و سردرد
  9. تقویت کننده سیستم ایمنی
  10. کمک به هضم غذا

چای لیمو

چای لیمو

برای تهیه چای لیمو می‌توانید از دستور تهیه زیر استفاده کنید تا از نوشیدن این چای در فصول سردوگرم سال لذت ببرید.

مواد لازم:

لیموترش متوسط ۱ عدد
نعنا خشک یا تازه ۱ قاشق غذاخوری
آب گرم به مقدار لازم

دستور تهیه چای لیمو

برای تهیه چای لیمو، ابتدا لیمو را بشویید و به‌صورت حلقه‌حلقه خرد کنید. اگر از عطر لیمو لذت می‌برید به کمک رنده کمی پوست اولیه لیمو را رنده بزنید. لیمو‌های برش خرده را به همراه پوست لیمو رنده شده داخل قوری بریزید.

اگر از نعنا خشک برای دم کردن چای استفاده می‌کنید، مقدار آن را به ½ قاشق چای‌خوری کاهش دهید. درصورتی‌که از نعنا تازه کمک می‌گیرید، برگ‌ها را به ۳ تا ۴ قسمت تقسیم کرده و به‌اندازه ۱ قاشق غذاخوری جدا کنید. پس از خرد کردن نعنا‌ها بلافاصله آن‌ها را به ترکیب لیمو و آب اضافه کنید تا سیاه نشود.

چای لیمو و نعنا را روی حرارت کتری یا سماور به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا کاملاً دم بکشد. کار شما در این نقطه به پایان می‌رسد. چای خود را با کمی عسل میل کنید. نوش جان.

خواص چای لیمو

  1. تقویت کننده گوارش
  2. بهترین نوشیدنی برای سلامت پوست
  3. تقویت کننده سیستم ایمنی
  4. کنترل‌کننده قند خون
  5. مفید برای کاهش وزن
  6. تقویت کننده قلب و عروق
  7. ادرارآور
  8. کمک به دفع سنگ کلیه
  9. بهبوددهنده سرماخوردگی و آنفولانزا

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چای نعناع فلفلی

چای عناب

چای عناب

چای عناب از دیگر چای‌های میوه‌ای است که برای تهیه آن می‌توانید از میوه خشک شده یا تازه آن کمک بگیرید.

مواد لازم:

عناب ۵ تا ۸ عدد
زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل ۱.۳ قاشق چای‌خوری
دارچین ۱ تکه کوچک
آب گرم ۲ لیوان

دستور تهیه چای عناب

عناب‌ها را بشویید و به کمک چاقو چند برش روی آن‌ها بیندازید. پودر زنجبیل یا زنجبیل تازه را به همراه چوب دارچین و عناب‌ها داخل قوری بریزید. اکنون نوبت به افزودن آب گرم است. ۱۵ دقیقه چای را روی بخار کتری قرار دهید تا دم بکشد. نوش جان.

خواص چای عناب

  1. جوان‌سازی پوست
  2. ضدالتهاب قوی
  3. مفید برای قلب
  4. تقویت سیستم ایمنی
  5. درمان پوکی‌استخوان
  6. رفع یبوست
  7. بهبود سرماخوردگی
  8. کاهش بی‌خوابی
  9. کاهنده استرس و اضطراب

چای بلوبری

چای بلوبری

چای بلوبری در دسته نوشیدنی برای تقویت حافظه قرار می‌گیرد که یکی از ساده‌ترین طرز تهیه‌های چای میوه‌ای را به خود اختصاص داده است.

مواد لازم:

بلوبری ۲ قاشق غذاخوری
آب جوش ۲ لیوان

دستور تهیه چای بلوبری

بلوبری‌ها را بشویید و کمی فشار دهید تا عصاره آن‌ها راحت‌تر خارج شود. بلوبری‌ها را داخل قوری بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی بخار کتری بگذارید تا خوب دم بکشد. به هنگام نوشیدن می‌توانید مقداری عسل به چای بلوبری خود اضافه کنید.

خواص چای بلوبری

  1. کاهش وزن
  2. تنظیم فشارخون
  3. مفید برای سلامت قلب
  4. تقویت کننده سلول‌های مغزی
  5. بهبود دهنده قدرت حافظه
  6. بهبود یبوست
  7. بهبود دستگاه گوارش
  8. تقویت کننده سیستم ایمنی
  9. بهبود کم‌خونی
  10. کنترل‌کننده دیابت

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش میوه کاکتوس

فوت‌وفن طرز تهیه چای میوه‌ای

  1. هدف از یک تکه کوچک چوب دارچین، یک بندانگشت چوب دارچین است. سعی کنید از پودر دارچین برای دم کردن چای میوه‌ای استفاده نکنید. زیرا چای شما کدر خواهد شد.
  2. برای تلطیف کردن طعم چای میوه‌ای یا کم کردن غلظت آن می‌توانید مقداری چای میوه‌ای داخل فنجان ریخته و ۱.۳ باقی‌مانده حجم فنجان را با آب گرم پر کنید.
  3. سعی کنید برای تهیه چای میوه‌ای از آب گرمی استفاده کنید که از جوشیدن افتاده باشد تا از خواص، عطروطعم میوه حفاظت کنید.

کلام آخر

اکنون که به انتهای مقاله انواع چای میوه‌ای از مجله پیام امروز رسیدیم، شما ۷ طرز تهیه چای میوه‌ای و خواص آن به طور کامل آشنا شدید. با درنظرداشتن این دستور‌های تهیه و فوت و فن‌های مربوط به آن شما می‌توانید در خانه چای‌های میوه‌ای را در طعم‌های دیگری هم تهیه کنید. در کنار چای میوه‌ای تکه‌ای کیک خانگی، کمی عسل یا یک حبه قند میل کنید. اگر تجربه‌ای دررابطه‌با طعم چای‌های میوه‌ای نام‌برده دارید برایمان پیغام بگذارید. در صورت مفید بودن مطالب این مقاله آن را برای دوستان خود ارسال کنید تا از خواص چای میوه‌ای بهره‌مند شوند.

سؤالات متداول

چای میوه‌ای از چه موادی تهیه می‌شود؟

در تهیه چای میوه‌ای از عصاره میوه تازه یا خشک به همراه انواع طعم‌دهنده طبیعی مانند ادویه یا سبزی‌های معطر کمک می‌گیرند.

چای میوه‌ای چه خواصی دارد؟

نوشیدن چای میوه‌ای موجب افزایش سطح انرژی، شادابی، تقویت سیستم ایمنی، تقویت قلب و مغز، بهبود سیستم گوارش، تقویت پوست و مو، ضدالتهاب و ضدسرطان است.

نوشیدن چای میوه‌ای چه فوایدی دارد؟

شما با مصرف روزانه چای میوه‌ای مقدار قابل‌توجهی مواد مغذی، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان و ویتامین در اختیار بدن خود قرار می‌دهید. نوشیدنی سالم، طبیعی و بدون افزودنی میل می‌کنید. جسم و ذهن خود را تقویت خواهید کرد.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

هشدار به حجاج ایرانی در مکه؛ دمای هوا در ایام تشریق به ۵۰ درجه می‌رسد-پیام امروز

اطلاعیه شماره ۵ ستاد عملیات بهداشت و درمان هلال‌احمر در حج تمتع ۱۴۰۳ به شرح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *