سوله آکام فلز

بازگشت «باران غدیر» پس از ۷ سال

نشست خبری ششمین همایش بین‌اللمللی «باران غدیر» برگزار و برنامه‌های این رویداد که پس از هفت سال دوباره برگزار می‌شود، اعلام شد.

به گزارش ایسنا، در آغاز نشست خبری اعلام برگزاری ششمین همایش بین‌المللی «باران غدیر» که در روز ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱، برخلاف اعلام قبلی، بدون حضور محمدمهدی دادمان، رئیس حوزۀ هنری در سالن طاهره صفارزاده این مرکز برگزار شد، مجتبی رحماندوست، مدیر دفتر هنر و ادبیات بیداری حوزۀ هنری، با بیان این‌که همایش «باران غدیر» تا کنون پنج دوره برگزار شده و حالا پس از هفت سال، ششمین دورۀ آن برگزار می‌شود، اظهار کرد: برداشت ما این است که با منتشر شدن حب اهل بیت در سراسر دنیا، زمینۀ انتظار ظهور حضرت ولیعصر (عج) بیشتر می‌شود. 

او سپس با اشاره به جریان بیداری اسلامی نیز گفت که بیداری اسلامی نوعی «نه» گفتن به حکام ظالم بود. 

رحماندوست در ادامه «باران غدیر» را جلسه‌ای ادبی و هنری معرفی کرد و به حضور مهمانان خارجی از کشورهای اسلامی و غیراسلامی در پنج دورۀ گذشتۀ این رویداد اشاره کرد. 

او افزود: در چند سالی که با برگزاری «باران غدیر» مانوس بودم، شعرهایی را از شاعرانی غیرشیعی شنیدم که جای دیگری نشنیده‌ام. 

مجتبی رحماندوست سپس به ارادت مسیحیان لبنانی به حضرت علی (ع) اشاره و بیان کرد: از اول انقلاب اسلامی ما را متهم کردند که می‌خواهیم جهان را شیعه کنیم. اما برنامه‌ای برای شیعه کردن هیچ کشوری در انقلاب اسلامی نبوده است اما حب به اهل بیت اتفاق افتاده است. 

مدیر دفتر هنر و ادبیات بیداری حوزۀ هنری در همین زمینه به راه‌پیمایی اربعین و این‌که تنها شیعه‌ها نیستند که در آن شرکت می‌کنند اشاره کرد و سپس به ارائۀ توضیحی درخصوص نام این رویداد پرداخت و گفت: در پنج دورۀ گذشته نام این رویداد «مَطر الغدیر» بود. اما احساس کردیم غدیر، باران رحمت است و به دلیل تفاوت بین معنای واژه‌های «مطر» و «غیث» آن را به «غیث الغدیر» تغییر دادیم. 

در ادامۀ این نشست خبری، محمدرضا زائری، دبیر ششمین همایش «باران غدیر» نیز سخنانی گفت و به جریان مسیحیت در لبنان، به‌عنوان ایدۀ اولیه این رویداد، اشاره کرد و افزود: جبران خلیل جبران، تمثال امیرالمومنین را نقاشی کرده و نویسندۀ مسیحی به حضرت علی (ع) پرداخته است. در حوزه‌های مختلف هنری، جلوۀ ارادت به امیرالمونین در میان جهانیان وجود دارد و اگر در برگزاری این رویداد وقفه ایجاد نمی‌شد، جلوه‌های دیگری را هم می‌دیدیم. 

او سپس بیان کرد: علامه امینی در کتاب «الغدیر» خود ثابت می‌کند که غدیر فقط ادعای شیعیان نبوده و تا زمان حیاتش می‌خواهد این را بگوید. همایش «باران غدیر» در واقع استمرار این است. فقط شیعیان نیستند که می‌خواهند غدیر را بیان کنند. 

بازگشت «باران غدیر» پس از ۷ سال

به گفته زائری، ششمین دورۀ این رویداد از روز یکشنبه، دوم مردادماه ۱۴۰۱ با حضور مهمانانی از پنج کشور هندوستان، لبنان، عراق، سوریه و فلسطین برگزار خواهد شد. 

او همچنین گفت: اساس انتخاب این مهمان‌ها این است که چهره‌های شاخصی باشند. متاسفانه گاهی در همایش‌های بین‌المللی در کشور ما مهمان بین‌المللی صرف این است که از کشور دیگری باشد. اما در «باران غدیر» می‌خواهیم مهمانان در منطقۀ خود مرجعیت و شایستگی داشته باشند. 

محمدرضا زائری به حضور رئیس اتحادیه هنرهای تجسمی کشور روسیه در رویداد پیش رو نیز اشاره کرد و درخصوص حضور مهمانان خارجی اظهار کرد: پیش‌بینی این است که این رویداد از عصر روز دوم مرداد آغاز شود. بخشی از این رویداد در مشهد برگزار خواهد شد و بخشی از آن در تهران. فعلا به دلیل هزینه تردد مهمانان خارجی کار سخت است اما برنامه‌های تهران و مشهد قطعی است و برنامه‌های جنبی نیز بعدا اعلام می‌شود. 

او درخصوص خروجی فرهنگی و هنری این رویداد نیز توضیح داد: بخشی از این خروجی، آثاری است که خود شرکت‌کنندگان در این همایش عرضه می‌کنند و در ویژه‌نامه‌ها نیز منتشر می‌شود و بناست ترجمه هم بشود. بخشی دیگر از آثار نیز بعد از همایش تولید می‌شود. 

زائری همچنین گفت که اصل کار این است که محتوای خروجی به زبان فارسی و غیرفارسی باشد. 

در پایان این برنامه از پوستر ششمین همایش بین‌اللمللی «باران غدیر» رونمایی شد و حکم دبیر محمدرضا زائری برای دبیری ششمین دورۀ این رویداد نیز از سوی مجتبی رحماندوست اعطا شد. 

بازگشت «باران غدیر» پس از ۷ سال

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

سفر بدون ویزا به چین تمدید شد-پیام امروز

به نقل از یورونیوز، چین سفر بدون روادید را برای مالزی و ۱۱ کشور اروپایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *