سوله آکام فلز

بدون اغماض با فساد در فوتبال برخورد می‌کنیم-پیام امروز


هدایت ممبینی دبیر کل فدراسیون فوتبال  در نشست خبری امروز خود درمورد فعالیت‌های ۳ ماهه اخیر فدراسیون فوتبال و پایان  لیگ برتر، اظهار کرد: در این مدت جام ملت‌های آسیا را پشت سر گذاشتیم و تیم ما با وجود شایستگی در شرایطی که لایق قهرمانی بود، مشترک رتبه سوم را به دست آورد. از لحاظ کیفیت تیم ما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بهترین تیم مسابقات بود‌.

او افزود: اواخر سال گذشته تیم ساحلی ما سوم جهان شد‌. این هم یک نمره قابل قبول و خیلی خوب برای ما بود. سال جدید را هم با قهرمانی فوتسال در آسیا شروع کرد. در رده زیر ۱۵ و زیر ۱۸ سال بانوان در کافا قهرمان شدیم که نقطه عطفی برای فوتبال کشور است. فوتبال در این بخش در کشور ما نوپا است و اینکه بانوان با اقتدار قهرمان شدند خیلی مثبت است. تیم بزرگسالان هم دیدارهای اخیرش را با پیروزی پشت سر گذاشته و ۲ روز دیگر نیز با ازبکستان بازی دارد. با توجه به دوری راه پیروزی خوبی مقابل هنگ‌کنگ کسب کردیم. پس از اتمام مرحله دوم، قرعه‌کشی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در تاریخ ۷ تیر برگزار می‌شود.

دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره لزوم حمایت تماشاگران از تیم ملی در بازی با ازبکستان گفت: با توجه به اینکه تیم ملی ما در رتبه دوم آسیا و ۲۰ دنیا قرار گرفته است و ازبکستان هم در قاره در حال رشد و توسعه است. برخی بازیکنان حریف هم در کشور ما بازی می‌کنند و فوتبالیست‌های ما برای شروع مرحله بعدی نیاز دارند هواداران در این مسابقه تیم را تشویق و حمایت کنند‌. هوا هم در آن ساعت از خرداد خوب است و امیدواریم با یک ورزشگاه پر از تماشاگر به مصاف ازبکستان برویم. همانگونه که در اواخر لیگ بازی تیم‌ها با هواداران زیاد و مملو از تماشاگر برگزار شد.

ممبینی درباره اتفاقات اخیر مربوط به فساد در باشگاه مس رفسنجان که منجر به بازداشت مسئولانی مثل خداداد افشاریان و فریبرز محمودزاده شده است، بیان کرد: همانگونه که دوستان می‌دانند این پرونده مربوط به سال ۱۴۰۰ است و اکنون نیز در مرحله بازپرسی قرار دارد‌. چند نفر از مدیران فدراسیون هم احضار شده و پس از مرحله بازپرسی بازداشت شده‌اند. ان‌شاالله هر وقت از طریق دادسرا و دادگاه اطلاعات تکمیلی به ما برسد، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. به ضرس قاطع می‌گوییم پس از ارائه شدن این پرونده به دادگاه صالحه و ابلاغ موضوع به فدراسیون، ما هم همکاری تنگاتنگی با دادستانی استان کرمان داشته‌ایم. در همان ساعات ابتدایی برخی دوستان تعلیق شدند.

او خاطرنشان کرد: فدراسیون فوتبال با تمام قدرت آماده پاکسازی فوتبال است و هر زمان نتیجه به ما منعکس شود، فدراسیون فوتبال با تمام قدرت بحث را پیگیری خواهد کرد. زیرا فوتبال یکی از علاقه‌مندی‌های مردم است و در همه عرصه‌های فوتبال بزرگان زیادی داشته‌ایم. بازیکنان، مربیان و داوران بزرگی از جمله مرحوم پرویز دهداری، مرحوم ناصر حجازی، مرحوم منصور پورحیدری، علی پروین، مرحوم صالحی، برادران خوشخوان و حسن روشن را داریم که با کمترین امکانات زحمت کشیده‌ و باعث رشد، توسعه و افتخار فوتبال کشور در سطوح بین‌المللی و داخلی شده‌اند.

دبیرکل فدراسیون تصریح کرد: نباید اینها را فراموش کنیم. اگر در جامعه فوتبال محرز شود کسی فساد کرده است، همه ارکان قضایی فدراسیون، مهدی تاج و هیئت رئیسه بدون هیچ اغماضی برخورد خواهند کرد. منتظر نتیجه دادگاه هستیم. نه تنها این مورد، بلکه در سایر مواردی که باعث خدشه‌دار شدن جامعه فوتبال شده و آن را از مسیر خارج کند، برخورد خواهیم کرد.

ممبینی ادامه داد: در ماده ۱۱ انضباطی فیفا و ماده ۱۷ اخلاق فیفا داریم که کلیه ارکان فوتبال باید هر گونه پیشنهاد رشوه و فساد را در اولین فرصت به ارکان قضایی و دبیرخانه این ارکان گزارش بدهند‌. حتی اگر فعلی هم صورت نگرفته باشد. اگر پیشنهاد داده شود و آن را گزارش نکنند، در صورت اثبات با فردی که حاضر نشده گزارش بدهد با محرومیت‌های طولانی مواجه خواهد شد. مثلا در یوفا نیز این ماجرا را داشتیم که سال ۲۰۰۹ یک داور خیلی خوب قضاوت کرد اما تخلف را گزارش نداد، مادام العمر محروم شد. حتی شکایتش در دادگاه CAS هم به نتیجه نرسید.

او تصریح کرد: جامعه فوتبال باید هر گونه شائبه‌ای می‌بیند سریع به ارکان قضایی گزارش دهد تا برخورد قاطع داشته باشند. در سوی مقابل هم اگر فردی بدون سند بخواهد باعث اغتشاش و چالش در فضای فوتبال شود با محرومیت و جرایم سنگین روبرو خواهد شد. جامعه و رسانه فوتبال باید برای پاکسازی و احترام به ارزش‌های واقعی فوتبال دست به دست هم دهند و با گزارش‌های مستند و مستدل، موارد مختلف را در نطفه خفه کنند.

دبیرکل فدراسیون در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این پرونده منجر به سقوط مس رفسنجان به لیگ دسته اول شود، عنوان کرد: اجازه دهید هیچ گونه پیش‌بینی نداشته باشیم زیرا رسیدگی به این پرونده در دادستانی انجام می‌شود. اجازه دهید گزارش بیاید تا ارکان قضایی فدراسیون فوتبال پس از تصمیم‌های دادستانی، به صورت ویژه آن را دنبال کنند. هر چند در کنار دادستان، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال نیز افرادی را دعوت کرده و گزارش مبسوطی تهیه می‌کند. ارکان قضایی ما نیز بیکار ننشسته‌اند.

 ممبینی درمورد ورود AFC به این پرونده، گفت: کشورهای عضو فیفا و AFC مورد رصد این ۲ نهاد بالادستی قرار می‌گیرند. آنها پس از رسانه‌ای شدن پرونده، مکاتبه‌ای با ما داشته و فدراسیون گزارش خواسته‌اند. در همه جای دنیا هم چنین اتفاقی می‌افتد. ما هم آخرین اطلاعاتی که داشتیم، در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار دادیم. اگر اتفاقات جدیدی بیفتد نیز موظف هستیم AFC را در جریان پرونده، مستندات و رای صادر شده قرار دهیم.

او درباره  اخباری که در خصوص تخلف مشابه چند باشگاه دیگر منتشر شده است، گفت: باید خیلی محتاط باشیم. روزانه اخباری بیرون می‌آید که ممکن است صحت داشته باشد یا نداشته باشد‌. باید تحمل کافی داشته باشیم تا مراجع ذی‌صلاح اسم اشخاص و باشگاه‌ها را بگویند. باید حرمت افراد را نگه داریم تا شخص، نهاد یا باشگاهی زیر سوال نرود. جمع کردن این موضوع در صورتی که چیزی اثبات نشود، سخت است.

دبیرکل فدراسیون اضافه کرد: مراجع ذی‌صلاح بدون چشم‌پوشی کار را پیگیری می‌کنند. برخی اخبار را از نهادهای مستقل دارید اما اجازه دهید اخبار دقیق و با اطلاعات کافی از دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه شود و فدراسیون فوتبال آن را در اختیار رسانه‌ها قرار بدهد.

ممبینی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر اینکه خداداد افشاریان به تبانی در ۱۵ بازی اعتراف کرده است، گفت: هیچ گزارش کاملی از سوی دادستانی در اختیار فدراسیون فوتبال قرار نگرفته تا بخواهیم اخباری که در صفحات مجازی یا برخی مطبوعات، دست به دست می‌شود، تأیید کنیم بلکه باید اخبار دقیق را اطلاع‌رسانی کنیم. از حدس و گمان و نام بردن افراد خودداری کنیم زیرا ممکن است بی‌گناهی ثابت شود‌. ارکان قضایی فدراسیون فوتبال مرتب با دوستان در دادگستری در ارتباط هستند و پس از دریافت اطلاعات، آن را از طریق روابط عمومی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.

دبیرکل فدراسیون درباره  زیر سوال رفتن ارکان قضایی فدراسیون فوتبال توسط یکی از روسای سابق این مجموعه، گفت: به دوستان احترام می‌گذاریم و هر کسی می‌تواند نظرات شخصی‌اش را در هرجایی عنوان کند. فدراسیون فوتبال برای این فصل نیست و قدمت چندین ساله دارد. افراد بزرگی در فوتبال ایران بودند، هستند و خواهند بود. چیزهایی در فوتبال ممکن است به وجود بیاید و رسیدگی به آنها برعهده نهادهای دیگری خارج از فوتبال است و باید به ما کمک کنند. دوست ندارم به این حرف‌ها جواب بدهیم.

ممبینی ادامه داد: یکی از افرادی که در مظان اتهام قرار دارد و بازداشت است در دوره همین دوستان فعالیت کرده و از او به خاطر مبارزه با فساد تقدیر شده. ممکن است انسان‌ها در مرحله‌ای باشند که تغییر رویه بدهند و تضمینی وجود ندارد فردی که در گذشته خوب بوده، اکنون مشکلی وجود نداشته باشد یا برعکس. هیچکس نمی‌تواند فردی را تضمین کند. زمانی که تاج در سازمان لیگ مسئولیت داشت در یک تا ۲ مورد برخورد قاطعی داشت. آن افراد برکنار شده مسئولیت‌های خیلی مهمی داشتند. مبارزه به این شکل است که حتما باید یک مورد ثابت شود.

او اضافه کرد: نهادهای نظارتی به این داستان‌ها ورود کرده‌اند و اگر مستنداتی باشد، ارائه می‌دهند تا قاضی صالحه دادگاه هم رأی بدهد. فدراسیون فوتبال از روز اول دادستان را همراهی کرده و دیدید در اولین حرکت، برخی دوستان از کارشان تعلیق شده‌اند تا اگر جرم‌شان ثابت شود، برخوردهای سخت و محکمی توسط ارکان قضایی صورت بگیرد.

دبیرکل فدراسیون درپاسخ به اینکه آیا صحت حرف‌های علی خسروی ، عضو کمیته داوران را بررسی کرده‌اند‌، گفت: در جریان جزئیات نیستم اما می‌دانم که او به کمیته اخلاق دعوت شده و برخی محرومیت‌ها در نظر گرفته شده است. افرادی که در فدراسیون فوتبال به خصوص در کمیته داوران فعال هستند، نباید به در روزهای حساس لیگ به حواشی دامن بزنند تا جو هواداری ملتهب نشود. ارکان قضایی بلافاصله پس از اینکه برخی صحبت‌ها مطرح شد سریع برخورد قاطع کرد که خوب بود.

ممبینی درباره مبلغ بالای جرائم کمیته انضباطی مثل محکومیت ۵ میلیاردی جواد نکونام، گفت: آئین نامه‌های انضباطی ما باید اصلاح می‌شد. رقم‌های جرائم برای سال‌های قبل بود که باید اصلاح می‌شد. یک دستورالعمل درخواست ارکان قضایی بود که مورد تصویب هیئت رئیسه هم قرار گرفت. همان مورد باعث شد با توجه به صحبت‌ها و بیانیه‌های حاشیه‌ساز ارکان قضایی مستقل ما تصمیم به افزایش جرائم انضباطی بگیرند تا شاید بازدارنده باشد. در همه جای دنیا جرائم انضباطی مورد توجه است. در جام ملت‌ها بازیکنان ما یک تا ۲ مورد خیلی کوچک داشتند که جرائم نقدی شدیدی برای آنها اعلام شد. در همه جای دنیا و AFC این اجرا می‌شود و یک عامل بازدارنده است.

او درباره  اینکه ساکت الهامی پس از بازی با فولاد خوزستان درمورد بقای تیم‌های خوزستانی اتهاماتی علیه خودش مطرح کرد، گفت: قرار نیست جواب اتهامات را شخصی بدهیم. ارکان قضایی حتما به این مورد ورود خواهند کرد. تلاش ما این است که آرامش را به فوتبال برگردانیم. ارکان قضایی هر جا تشخیص دهند باید ورود کرده، اشخاص را دعوت کنند و جرائم در نظر گرفته شود، حتما این کار را انجام می‌دهند.

دبیرکل فدراسیون درباره  آخرین روند ورود VAR به ایران و واریز نشدن بودجه از طرف شرکت توسعه که منجر به واکنش وزیر ورزش شده است، گفت: پس از اینکه دولت وجود VAR را در لیگ ما مهم دانست و جلساتی در این زمینه تشکیل شد. بودجه‌ای برای فدراسیون جهت خرید این تکنولوژی در نظر گرفت. ۱۲ مهر سال گذشته این پول به حساب وزارت ورزش واریز شد. در نامه اول نوشته شده برای تجهیز ورزشگاه‌ها به سیستم VAR؛ آن کلمه تجهیز که در نامه آمده باعث شده پول به حساب شرکت توسعه و تجهیز برود.

 ممبینی خاطرنشان کرد: از تاریخ ۱۲ دی‌ماه که پول  از سازمان برنامه و بودجه به حساب وزارت ورزش واریز شده، هنوز این پول به حساب فدراسیون فوتبال منتقل نشده است. می‌دانید که برای خریداری هر دستگاه خارجی یا داخلی باید پیش پرداخت داده شود. به پول ما مبلغ این سیستم ۱۱۰ میلیارد تومان است. دولت و سازمان برنامه بودجه در کمتر از سه هفته این پول را واریز کردند اما از تاریخ ۱۲ مهرماه که این پول واریز شده، بعد از مدتی وزارت ورزش پول را به حساب شرکت توسعه و تجهیز ریخته است. این واقعاً خیلی جالب است. همه ما یک سیستم هستیم ولی آنقدر جلسه داشتیم که خسته شدیم. امیدوارم یک نفر پیدا شود این مشکل را حل کند.

دبیرکل فدراسیون در پاسخ به این پرسش که آیا دستگاه VAR تاکنون سفارش داده نشده است، گفت: نمی‌خواهم زیاد در این مورد ورود کنم اما برخی دستگاه‌ها وارد شده و سایر دستگاه‌ها قرار بود از شرکت دیگری خریداری شود که روند در همین سطح متوقف شده است. بودجه فدراسیون فوتبال با هزینه‌های ۱۸ تیم ملی خیلی محدود است. شاید به بودجه‌ای بالای ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز داشته باشیم که با وجود دریافت برخی کمک‌های دولتی در سال قبل حدود ۹۰ میلیارد تومان بودجه گرفتیم. جام ملت‌ها و اردوهای مختلف تیم ملی را داشتیم. شرایط خیلی سخت است. با توجه به اینکه تحریم هستیم،‌ دسترسی به منابع‌مان از فیفا هم راحت نیست.

ممبینی ادامه داد: با این اوضاع فدراسیون فوتبال برای خرید دستگاه VAR به دولت متوسل شد و دولت هم خیلی سریع کمک و پول را کمتر از سه هفته واریز کرد. سازمان برنامه هم پای کار بود اما متأسفانه در چند ماه اخیر نتوانستیم این پول را بگیریم. این یکی از مشکلاتی است که دوست داریم سریع حل شود و وزیر ورزش که خیلی دغدغه دارد، باعث شود این پول خیلی سریع واریز شود تا فصل بعد را از دست ندهیم.

او درباره  احتمال شروع نشدن فصل جدید لیگ برتر در صورت عدم تجهیز ورزشگاه‌ها گفت: مهدی تاج دستور داد کارگروه استانداردسازی ورزشگاه‌ها هفته گذشته تشکیل شود. دوست داریم هر چه سریعتر ورزشگاه‌ها را از نظر نحوه ورود و خروج هواداران به ویژه بانوان به ورزشگاه‌ها را استانداردسازی کنیم. یکسری مشکلات درباره نحوه استقرار بانوان داشتیم. امکانات سخت‌افزاری داشتیم. با توجه به برخی مشکلات برای ورود بانوان تصمیم بر این شد که تا زمان انجام نشدن اصلاحات سخت‌افزاری، لیگ را شروع نکنیم. حتی اگر از لحاظ زمانی به مشکل بخوریم.

دبیرکل فدراسیون فوتبال اضافه کرد: باید همه همت کنند. فدراسیون فوتبال بخشی از این کار است. همه باید کمک کنند تا سال به سال کیفیت لیگ را بالا ببریم. اکنون برخی زمین‌ها و برخی کیفیت پخش‌ها در شأن فوتبال ایران نیست.

ممبینی در واکنش به اینکه برخی از همین حالا سعی دارند صعود تیم ملی به جام جهانی را با توجه به افزایش تیم‌های آسیایی در این رقابت‌ها خیلی کوچک جلوه دهند، گفت: شاید به خاطر این است که تعداد تیم‌ها در جام جهانی زیاد شده است اما به هر حال در فیفا کار کارشناسی صورت گرفت تا این اتفاق رخ دهد و جام جهانی ۴۸ تیمی شود. این تصمیمات در حد کلان گرفته می‌شود. یکی از دلایل این اتفاق این است که تیم‌ها رشد چشمگیری داشتند. یادتان نرفته که تیم المپیک ما با باخت به هنگ‌کنگ حذف شد. نمی‌توانیم بگوییم آنها کار نمی‌کنند. تیم‌ها دست و پا بسته نیستند.

او ادامه داد: اردن در جام ملت‌ها تا فینال آمد. تیمی که از لحاظ کیفیت و رنکینگ، درجه ۲ آسیا است اما تیم‌های دیگر مثل استرالیا، عربستان و ژاپن به جمع چهار تیم هم نرسیدند. رشد فوتبال سبب می‌شود در جام جهانی حساسیت، کیفیت، نشاط و هیجان را بالا می‌برد. اکنون ۴۸ کشور به جام جهانی می‌آیند و مشارکت خیلی بالاتر می‌رود. 


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تا پایان هفته منتظر اوسمار می‌مانیم-پیام امروز

اعضای هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس که پیش از این مراتب تقدیر و تشکر خود از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *