بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ تن مرغ به بازار‌های هدف صادر شد-پیام امروز


طبق آمارهای موجود پتانسیل تولید سالانه ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن مرغ در کشور وجود دارد، درحالیکه با احتساب سرانه مصرف داخل  نیاز کشور بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن نیست که براین اساس ظرفیت صادرات یک میلیون تن مرغ به بازارهای هدف با ایجاد حمایت های لازم وجود دارد.

از اواخر سال گذشته صادرات مرغ پس از سال ها آغاز شد که براین اساس از واردکننده مرغ به صادرکننده تبدیل شدیم که طبق آخرین آمار سازمان دامپزشکی از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ تن مرغ به بازارهای هدف صادر شده است که بنابر سیاست وزارت جهاد مبنی بر افزایش حجم جوجه ریزی و تولید داخل انتظار می زود که این روند استمرار یابد.

حسن نژاد معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد با صدور بخشنامه ای به تاریخ ۴ تیرماه، مجوز صادرات گوشت مرغ مازاد بر مصرف استان ها را صادر کرد. براساس این بخشنامه پیرو ابلاغیه وزیر جهاد به منظور استمرار تولید و حمایت از تولید کنندگان، صادرات مقدار اعلام شده گوشت مرغ مازاد بر مصرف استان ها در مجوز فوق الذکر تا اطلاع ثانوی و بدون محدودیت زمانی بلامانع است.

بررسی های میدانی از سطح بازار نشان می دهد که قیمت مرغ از روند با ثباتی در خرده فروشی برخوردار است و دیگر همانند سنوات گذشته شاهد نابه سامانی قیمت و واردات مرغ به منظور ایجاد تعدیل قیمت در بازار نیستیم.

براساس این گزارش ایران در تولید چهار محصول گوشت طیور، تخم مرغ، عسل و نوغان جزء ۱۰ کشور نخست دنیاست که پس از صنعت نفت، بخش دام و طیور بزرگترین صنعت در کشور است.

هدف گذاری صادرات ماهانه ۱۵ هزارتن مرغ برای سال ۱۴۰۳

در همین ارتباط علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با افزایش جوجه ریزی ها، صادرات مرغ  را در دستور کار قرار داده ایم و حال با توسعه صادرات بدنبال تعدیل قیمت مرغ زنده هستیم تا از ضرر و زیان مرغداران جلوگیری کنیم.گرچه از لحاظ بسته بندی همانند کشورهای برتر صادرکننده نیستیم، اما کیفیت مرغ تولیدی بالاست که با پرداخت مشوق صادراتی امکان رقابت از لحاظ قیمت هم وجود دارد.

ابراهیمی ادامه داد:  بنابر آمار طی ۸ ماه گذشته بازار مرغ روند با ثباتی داشته است به طوریکه میانگین قیمت هر کیلو مرغ زنده ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان است و اکنون با صادرات مرغ بدنبال آن هستیم تا از ضرر و زیان مرغداران جلوگیری کنیم. براساس جوجه ریزی های صورت گرفته برای امسال صادرات ماهانه ۱۱ تا ۱۵ هزارتن  مرغ هدف گذاری شده است.

ظرفیت سالانه حداقل ۵۰۰ هزارتن مرغ به بازارهای هدف وجود دارد

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: چندسالی است که وزارت جهاد  سیاست تنظیم بازار  از محل تولید داخل را دنبال می‌کند که خوشبختانه وضعیت تولید مرغ از بهمن ماه گذشته تاکنون به روال تثبیت شده ای رسیده است.

او ظرفیت صادرات حداقل سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزارتن مرغ به بازار‌های هدف وجود دارد، افزود: صادرات مرغ نیاز به برنامه، مدیریت و ایجاد زیرساخت و حمایت های لازم دارد. در حال حاضر صادرات مرغ  به عراق انجام می شود، اما با کشور‌های همسایه پاکستان و افغانستان مذاکراتی انجام دادیم که امیدواریم با تبدیل مرغ به فرآورده‌های حاصل از آن بتوانیم علاوه بر کشور‌های همسایه به کشور‌های دور دست هم صادرات داشته باشیم.

بنابر آمارهای اعلامی بیش از ۱۸ هزار و ۳۰۰ واحد مرغداری در کشور داریم که سالانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتن مرغ تولید می کنند، هرچند ظرفیت واحدهای مرغداری بیش از این رقم است. گفتنی است در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۵۶۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شد که نسبت به سنوات گذشته رشد قابل توجهی داشت.

تولید مرغ تا پایان سال به ۳ میلیون تن می رسد

صدرالدین عظیمی نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش جوجه ریزی ماه های اخیر، نه تنها مشکلی در تامین مرغ نداریم، بلکه با مازاد تولید روبرو هستیم. پشتیبانی امور دام با نزدیک شدن به تاریخ انقضا، ناگریز به عرضه مرغ در بازار است، از این رو مدیریت جوجه ریزی بر مبنای مصرف و صادرات و استمرار آن بهترین راهکار تعادل بازار است. بنابر جوجه ریزی ماه های اخیر و تولید ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزارتن و مصرف ماهانه ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزارتن گوشت مرغ، با مازاد تولید و عرضه روبرو هستیم که همین امر منجر به کاهش قیمت در بازار شده است.

نایب رئیس اتحادیه مرغداران پتانسیل تولید سالانه مرغ را ۳.۵ میلیون تن اعلام کرد و افزود: بنابر آمار سرانه مصرف مرغ بیش از ۲.۵ میلیون تن نیست که براین اساس در صورت ایجاد زیرساخت های لازم پتانسیل صادرات یک میلیون تن مرغ به بازارهای هدف وجود دارد. برآوردها حاکی از آن است که امسال تولید مرغ به ۲.۵ تا ۳ میلیون تن برسد.

عظیمی درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ افزود: بنابر آمار از ابتدای سال بیش از ۶ هزارتن مرغ به بازارهای هدف صادر شده که ۸۰ درصد آن توسط اتحادیه بوده است و همواره این امکان وجود دارد که ماهانه حداقل ۱۰ تا ۱۵ هزارتن مرغ به بازارهای هدف صادر شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه از واردکننده مرغ به صادرکننده تبدیل شدیم، گفت: علی رغم آنکه سال گذشته شرایط بحرانی در تامین و تولید مرغ داشتیم، اما امسال به سبب تامین زیرساخت ها همچون نهاده های مورد نیاز از واردکننده به صادرکننده تبدیل شدیم که براین اساس با حمایت از بخش صادرات پیش بینی می شود که میزان صادرات حداقل به ۳۰۰ هزارتن برسد. گفتنی است که با کشورهای عمان، قطر و روسیه در حال مذاکره و رایزنی برای صادرات هستیم.

بنابر آمار در فروردین ۱۳۷ میلیون قطعه، اردیبهشت ۱۵۵ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت و در خرداد ماه بیش از ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت که از این محل بیش از ۲۵۰ هزارتن گوشت مرغ تولید شد.

صادرات مرغ راهکار اساسی تنظیم بازار و ایجاد تعادل قیمت

محمدعلی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به پیشی گرفتن روند عرضه در برابر تقاضا، مرغ زنده کمتر از نرخ مصوب عرضه می شود.

او صادرات مرغ را راهکار اساسی ایجاد تناسب و توازن عرضه و تقاضا دانست و افزود: صادرات مدون مرغ به بازارهای هدف باید در دستور کار قرار بگیرد به طوریکه امر صادرات تنظیم کننده بازار داخل باشد و شرایط به گونه ای نباشد که مصرف داخل تنظیم کننده صادرات باشد. صادرات مرغ باید به گونه ای باشد که از لحاظ قیمت و کیفیت قابل رقابت با رقبا داشته باشیم، در غیراین صورت نباید بیش از مصرف داخل تولید داشته باشیم.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی متوسط قیمت صادراتی مرغ ایران در عراق را ۱.۸ تا ۲.۳ دلار اعلام کرد و گفت: بنابر آمار از ابتدای سال ۴ هزار و ۳۰۰ تن مرغ از طریق اتحادیه و ۲ هزار تن توسط زنجیره ها صادر شده است.

او با بیان اینکه عمده متقاضیان و تجار بازارهای هدف خواستار مرغ ایرانی با سایز ۹۰۰ گرم تا ۱.۷۰۰ گرم آماده طبخ هستند، افزود: صادرات در کنار تولید و مصرف داخلی سوپاپ اطمینان است چراکه تولید مازاد بر مصرف بدون صادرات می‌تواند مشکل ساز شود، بنابراین صادرات مازاد تولید می‌تواند بازار را کنترل کند و نگرانی در این خصوص نداریم.

بنابر سیاست وزارت جهاد مبنی بر افزایش حجم جوجه ریزی ها در راستای تامین نیاز کشور از تولید داخل، شاهد مازاد تولید و رسیدن به ثبات نسبی تولید و بازار گوشت از اواخر سال گذشته بودیم که همین امر موجب شد تا مسئولان برای مازاد تولید برنامه ریزی صادرات داشته باشند تا بتوانند با ایجاد ارزآوری، تراز تجاری صنعت مرغداری را مثبت کنند‌.

خبرنگار: آزاده محبی


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تبدیل ایده به محصول با راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری-پیام امروز

یونس پناهی معاون تحقیقات وزارت بهداشت در مراسم افتتاح پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *