تاکید رئیس دانشگاه علم و صنعت بر اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تقویت فعالیت‌های دانش بنیان

رئیس دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه در واقع ترجمان «اسلامی بودن دانشگاه» باید در سطح همه نظامهای چهارگانه دانشگاه یعنی نظامهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و مدیریتی عینیت یابد، خاطر نشان کرد: چیزی که حوزه فرهنگ را به اولویت فوری دانشگاه‌ها تبدیل میکند، مسئله بازگشایی دانشگاه پس از دو سال وقفه است.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور انبیا در اجلاس روسای دانشگاه‌ها که در تبریز برگزار شد،ضمن بیان این مطلب گفت: در واقع با بازگشایی دانشگاه و حضور کامل دانشجویان در محیط دانشگاه، اصل مهم «جهاد تبیین» که بارها در بیانات اخیر رهبری معظم مورد تاکید واقع شده است، به یک وظیفه رویِ زمین و عینی و تمام عیار تبدیل شده و دانشگاه را باید به مثابه مهمترین عرصه و محل آزمون ما برای توفیق در تحقق این جهاد قلمداد کنیم.

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران اضافه کرد: دانشجویان با تغییرات فرهنگی و نسلی خصوصاً به امواج فضای مجازی و تغییرات خواسته و ناخواسته در سبک زندگی مواجه هستند، وارد محیط دانشگاه شده و در زیست بوم آن تنفس میکنند، اکنون باید ببینیم در انتقال روحیه واقعی تلاشگری، امید، سازندگی کشور و دین‌مداری به آنها چقدر توفیق داریم.
 

فعالیت ویژه دانشگاه در زمینه فناوری و شرکت های دانش بنیان

وی افزود: پشتیبانی بی‌نظیر و مستمر رهبر فرزانه انقلاب از علم و فناوری و عزم دولت سیزدهم برای حل مسائل انباشته در حکمرانی کشور، خود میتواند تبدیل به بزرگترین تقاضا برای راه حلهای علمی و نوآورانه شود. اگر دانشگاه‌ها و بطور کلی کشور بخواهد نسبت به تجربه دهه ۹۰ در حمایت از شرکتهای دانش بنیان، قدمی فراتر و رو به جلو بردارد، باید مطابق با شعار سال، نگاه‌ها متمرکز شود به «دانش بنیان شدن تولید در کشور»، یعنی اینکه زنجیره‌های مختلف تولید، مبتنی بر یادگیری مستمر و استفاده از دانش‌های نوین عمل کنند.

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد: در تولید دانش‌بنیان، هم شرکتهای دانش‌بنیان به عنوان لوکوموتیوِ خلق فرصتهای فناورانه جدید سهم مهمی دارند؛ و هم شرکتهای بزرگ صنعتی به عنوان بازار گسترده برای فناوری‌های جدید و همراه کردن آنها با ابتکارات مدیریتی و بازاری که لازمه موفقیت آنهاست نقش دارند؛ و هم نهادهای مختلف علمی و تحقیقاتی و مالی و حقوقی و دولتی … در نقش زنجیره‌های مکمل تولید اثرگذار هستند.

وی اضافه کرد: مطمئن هستم بسیاری از رؤسای دانشگاه‌ها آمادگی مضاعفی، برای پذیرش ماموریتهای کلیدی در حوزه پزوهش و فناوری، دارند و در این خصوص هم دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان عضوی از این خانواده، دو سرمایه ی مهمِ انباشت تجارب صنعتی (که همواره دانشگاه به ارتباطِ اساتید با صنعت و مهارت دانش آموختگانِ خود، شهره بوده است) و حضور اساتید جوان در کادر مدیریتی جدید (با بکارگیری بیش از ۴۰ نفر از جوانان عالم و انقلابی باکمتر از ۴۰ سال سن در سمت معاونان دانشگاه، رؤسای دانشکده ها و سایر مدیریت های دانشگاه،) توان خود را برای این امر، پای کار آورده است.  اجتماع و همکاری دانشگاه‌ها با هدایت و راهبری وزارت علوم، سهم مهمی در پذیرش ماموریتهای کلیدی از دولت و صنایع بزرگ به (توسط) دانشگاه ها خواهد داشت. دانشگاه‌ها، همراستا با سند تحول دولت مردمی و در جهت رفع دو چالش مهم «پاسخگویی ناکافی دانشگاه به نیازها و مسائل جامعه» و دیگری «ضعف در مأموریت گرایی و مسئله محوریِ نظام پژوهش و فناوری»، باید به عنوان اتاق فکر و معین دولت عمل نماید.

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: دانشگاه‌ها در ایفای ماموریت‌های محوله می‌توانند به خوبی از بدنه وسیع ارتباطی خود با نسل جوان، برای اقناع افکار عمومی خصوصاً نخبگان در حرکت های تحولی دولت (که نیاز مبرم این روزهای دولت در اجرای طرحهای تحولی است) بهره گیرند.

وی یکی از ملزومات فعال تر شدن دانشگاه در حوزه فناروی و دانش بنیان، حضور دانشگاه در حوزه سرمایه گذاری‌های مرتبط از جمله ایفای نقش اثرگذار در اداره شرکتهای دانش بنیان عنوان کرد و یادآور شد: اما زیرساخت لازم برای این امر هنوز وجود ندارد. سرمایه گذاریهای محدود دانشگاه در شرکتهای دانش بنیان، میتواند همزمان با افزایش سرمایه و بزرگ شدن ابعاد این شرکتها، دانشگاه را عملاً از چرخه تصمیم گیری و حکمرانی شرکتها کنار بگذارد. علاوه بر موضوع تسهیل سرمایه‌گذاری دانشگاه‌ها در حوزه علم و فناوری، در قانون جدید موسوم به نام ” جهش تولید دانش‌بنیان” چندین ظرفیت دیگر نیز برای ارتقای نقش دانشگاه‌ها در حرکت دانش‌بنیان کشور وجود داردذ که از جمله آنها می توان به ارتقای جایگاه و اعتبار پارکهای علم و فناوری (که عموماً متعلق به دانشگاه‌های بزرگ هستند)، فعال و بهره‌ور سازی دارایی‌های فکری دانشگاه‌ها و همچنین توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت با ابزار معافیتهای مالیاتی به تحقیق و توسعه اشاره کرد. از ستاد وزارت علوم می خواهم به جِدّ تحقق ظرفیتهای قانونی مندرج در این قانون را در سطح کلان اداره کشور پیگری نماید.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تفاوت اختلال یادگیری و بیش فعالی + فیلم-پیام امروز

۰۸:۵۶ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ سحر پهلوان نشان، روانشناس  با حضور در برنامه صبحانه ایرانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *