سوله آکام فلز

تاکید رئیس کل دادگاه‌های انقلاب تهران بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها-پیام امروز


ربیع‌الله قربانی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در ادامه بازدید‌های مستمر و میدانی از مجتمع‌های قضایی تهران، به همراه معاونین و مدیران قضایی- ستادی در مجتمع قضایی شهید مدرس حضور یافت و پاسخگوی مراجعین مردمی بود.

ربیع‌الله قربانی در جمع قضات مجتمع قضایی شهید مدرس ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور مردمی و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت بیان کرد: یکی از اهداف مهم بازدید‌های میدانی و دیدار چهره به چهره با همکاران، تشکر و قدردانی عملی از زحمات و تلاش‌های خالصانه آنها در خدمت رسانی مضاعف به مراجعین است.

 وی گفت: حجم کار در مجتمع‌های قضایی تهران زیاد است و علی‌رغم همه تلاش‌ها تناسب مطلوبی بین جمعیت مردمی هر مجتمع و نیرو‌های قضایی و اداری نیست. 

 رئیس کل محاکم تهران افزود: ایجاد فضای اداری دوستانه و صمیمی بین مدیران و همکاران در محاکم موجب شده است که علی‌رغم همه کاستی‌ها و سختی‌ها، فضای معنوی و رو به رشدی را در بین آنها شاهد باشیم. برقرای ارتباط موثر مدیران واحد‌های قضایی، قضات و کارکنان اداری و عوامل پیرامون دستگاه قضایی اعم از وکلا، کارشناسان و ضابطان قضایی می‌تواند به تحقق دستیابی به اهداف دستگاه قضایی کمک کند.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در این جلسه از مدیریت و پرسنل مجتمع قضایی شهید مدرس تشکر کرد و اظهار کرد: به لحاظ برگزاری ملاقات عمومی هفتگی و سهولت دسترسی به سرپرست مجتمع و پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع سطح رضایت مندی مردم از آن خوب است و علی‌رغم مشکلات و سختی‌های زندگی در کلان شهر تهران کارنامه عملکردی مطلوب دارد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به لزوم رعایت اصل تناسب بین جرم و مجازات در شعب کیفری گفت: در این راستا باید منویات مقام معظم رهبری، سیاست‌های رئیس قوه قضائیه و اهداف سند تحول قضایی مرتبط با حبس زدایی دنبال شود و می‌طلبد که این امر با اهتمام بیشتر در دستور کار قضات باشد که وضعیت مطلوب‌تر از وضع موجود حاصل شود.

 رئیس کل محاکم تهران در جمع قضات مجتمع قضایی شهید مدرس با اشاره به ضرورت توجه به دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری زندان افزود: باید از ظرفیت‌های موجود در تأسیسات حقوقی و نهاد‌های ارفاقی همچون مجازات‌های جایگزین حبس، پذیرش توبه، استفاده از پابند الکترونیک، عفو، تعویق و تعلیق مجازات، نظام آزادی مشروط در جهت کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها نهایت استفاده و بهره را معمول داشت.

 قربانی با اشاره به اثرات بازداشت‌های اشخاص بر زندگی و اطرافیان آنها افزود: اگر قاضی به این نتیجه برسد که فردی استطاعت مالی برای پرداخت محکوم به ندارد و سامانه سهام (سامانه هوشمند استعلامات مالی) پاسخ دهد که واقعا مالی وجود ندارد، مضایقه از صدور حکم اعسار از پرداخت محکوم به توجیهی ندارد.

 رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در ضرورت اتقان آرا گفت: مهمترین عنصر در رای و دستور قاضی اتقان رای دادگاه است که تاثیر بسیار زیادی در تبیین مسائل حقوقی و تلقین حس انصاف در جامعه دارد و جامعه را به سمت آگاهی هدایت می‌کند.

وی تاکید کرد: اگر آرا بدون لحاظ اتقان صادر شود حقوق و مصالح شهروندان در معرض آسیب و خطر قرار خواهد گرفت و منجر به اشتباهات جدی شده و ناعادلانه است. 

 قربانی افزود: صدور قرار عدم استماع دعوای نابجا باعث افزایش ورودی کاذب پرونده‌ها می‌شود و فصل خصومت به معنای واقعی صورت نمی‌گیرد. 

 از نکات مهم دیگری که در بازدید رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در مجتمع قضایی شهید مدرس به مثابه بازدید‌های اخیر در سالجاری از مجتمع‌های قضایی شهید مفتح، شهید مطهری، شهید باهنر و شهید مدنی مورد توجه بود، بررسی کمی و کیفی آمار و عملکرد شعب این مجتمع با حضور رئیس هر شعبه، حضور در محل کار همکاران و تشویق پرسنل قضایی و اداری و اهدای لوح سپاس و نیز تاکید بیشتر بر استفاده از ظرفیت سامانه‌های نوین در دستگاه قضایی از جمله سامانه سهام و ستاد در اجرای احکام مدنی، نظارت روسای شعب بر فرایند اجرا و اخذ نیم عشر، استفاده کمتر از صدور قرار‌های شکلی به ویژه صدور قرار عدم استماع دعوی، اهتمام بیشتر در فصل خصومت، نظارت بیشتر بر دفاتر شعب، شناسایی علل کاهش اطاله دارسی مختص به هر شعبه، تشکیل کمیته نظارت پرونده‌های مسن و معوق، تشکیل کمیته بازشماری پرونده‌ها انطباق با آمار سیستمی و انعکاس دقیق آمار و موجودی شعب به ستاد محاکم بود که بر جدیت و سرعت در اجرای این امور تاکید شد.

رئیس کل محاکم تهران بعد از بازدید به همراه معاونین قضایی- ستادی در برنامه ملاقات مردمی از پیش اعلام شده ویژه مراجعین این مجتمع حضور یافت و پس از استماع درخواست‌های متقاضیان و مطالعه موردی پرونده‌های آنها با در نظر گرفتن جهات قانونی و تناسب میان موارد مندرج در پرونده‌ها و درخواست‌های متقاضیان، دستورات لازم را درباره دقت و تسریع در رسیدگی به مراجع و شعب ذیربط قضایی ابلاغ کرد.

منبع: قوه قضاییه


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

بروز تشنج در دو سر طیف سنی زیر ۲ سال و بالای ۶۰ سال-پیام امروز

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما روشنک تیرداد متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *