سوله آکام فلز

تفاوت اسپرسو، کاپوچینو و لاته

افراد زیادی هستند که از نوشیدن قهوه و سایر فراورده‌های مایع آن لذت می‌برند، بدون اینکه تفاوت بین این نوشیدنی‌ها را بدانند. به‌عنوان مثال آیا شما تفاوت نسکافه و اسپرسو را می‌دانید؟ اگر طرز تهیه هر یک از این نوشیدنی‌ها را بررسی کنید، بدون شک به تفاوت هر یک از این نوشیدنی‌ها پی خواهید برد.

در مقاله پیش رو از مجله پیام امروز شما با مفهوم اسپرسو، کاپوچینو و لاته آشنا خواهید شد. همچنین متوجه می‌شوید که هر یک از این نوشیدنی‌ها از چه موادی تشکیل می‌شوند و فرق بین اسپرسو، کاپوچینو و لاته در چیست؟

اسپرسو چیست؟

اسپرسو چیست؟

اسپرِسو یا Espresso نوعی قهوهٔ دمی غلیظ است که ترکیب آن برای اولین‌بار در شهر تورین ایتالیا در قرن بیستم به دست آمد. این نوشیدنی طعمی تلخ و بافتی غلیظ دارد که عمدتاً به‌واسطه دستگاه اسپرسوساز تهیه می‌شود. در واقع اسپرسو نام دستگاه و روش دم این نوشیدنی است. اسپرسو به دلیل طعم دلنشین و بافت خوبش به‌عنوان یک نوشیدنی پایه در تهیه نوشیدنی‌های فراوانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

برای تهیه یک فنجان اسپرسو باید ذرات آب نزدیک به نقطۀ جوش را با فشار زیادی از میان پودر قهوه عبور داد. عصاره‌گیری به روش اسپرسو نهایتاً باید ۲۵ ثانیه زمان ببرد. علاوه بر این‌ها دانه‌های قهوه باید طوری آسیاب شوند که بافتی پوک داشته باشند تا آب به‌راحتی از میان آن‌ها عبور کند.

چگونه در خانه اسپرسو درست کنیم؟ نام مقاله‌ای است که به طور کامل روش تهیه اسپرسو را به شما می‌آموزد.

کاپوچینو چیست؟

کاپوچینو چیست؟

کاپوچینو در دسته انواع نوشیدنی‌های گرم قرار می‌گیرد که نوشیدنی پایه آن اسپرسو است. اسپرسو را می‌توان در صورت تمایل با شکر شیرین کرد اما نمی‌توان در ترکیبات آن خامه یا شیر به کار برد. زیرا در این حالت دیگر اسپرسو نیست، این نوشیدنی کاپوچینو نام دارد. در تهیه کاپوچینو ابتدا شیر را می‌پزیم، سپس به اسپرسو اضافه می‌کنیم. این نوشیدنی طعمی شیرین و خامه‌ایی خواهد داشت.

لاته چیست؟

لاته چیست؟

لاته از دیگر همتایان کاپوچینو است؛ اما اندکی تفاوت در طرز تهیه این نوشیدنی با کاپوچینو وجود دارد. شما برای داشتن یک فنجان لاته باید ۱/۳ از حجم فنجان را با اسپرسو و ۲/۳ باقی‌مانده را با شیر بخارپزشده و کف شیر پر کنید. افزودن طعم‌های مختلف به لاته باعث به­وجود آمدن طعم‌های مختلف می‌شود؛ از افزودن وانیل و سس فندقی گرفته تا پودر دارچین، طعم جدیدی به لاته می‌دهند.

اسپرسو، کاپوچینو و لاته چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

تفاوت اسپرسو، کاپوچینو و لاته

اگر بخواهیم تفاوت این ۳ نوشیدنی را بررسی کنیم، باید به مفهوم و نحوه تهیه هر کدام آن‌ها مراجعه کنیم. اسپرسو یک قهوه پایه است که در کاپوچینو و لاته نیز به کار گرفته می‌شود. در این بین تفاوت‌هایی بین لاته و کاپوچینو وجود دارد؛ اما باید بگوییم که هر دوی این نوشیدنی از ترکیب اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند.

حال نوبت به آن رسیده تا وجه تمایز این نوشیدنی‌ها را بررسی کنیم. کاپوچینو، علاوه بر داشتن یک واحد اسپرسو از مقدار زیادی فوم شیر نیز تهیه می‌شود. در واقع شیر به کمک بخار آب پخته شده و به‌نوعی بافت خامه‌ای تبدیل می‌شود. در این ترکیب، فوم شیر حدود دوبرابر حجم شیر اصلی خواهد شد.

در لاته، شیر صرفاً بخار و گرم می‌شود. در نتیجه شیر داغ با مقدار زیادی کف روی آن پخته می‌شود. شیر بدون چربی، با داشتن پروتئین بیشتر، کف حجیم‌تر نسبت به شیر اولیه روی اسپرسو ریخته می‌شود.

تفاوت دیگر لاته و کاپوچینو، در مقدار اسپرسو و شیر است. در بخش قبلی، شما با نسبت اسپرسو و شیر در لاته آشنا شدید. این نسبت در کاپوچینو متفاوت‌تر است. شما برای تهیه کاپوچینو نصف فنجان را با شیر و نصف دیگر را با اسپرسو پر می‌کنید.

در لاته فوم شیر به‌صورت هنرمندانه و طرح‌دار ریخته می‌شود؛ اما در کاپوچینو میکرو فوم شیر موجود در فنجان را بخارپز می‌کند و کف روی شیر ایجاد خواهد شد.

اگر در تهیه فوم شیر برای لاته مهارت لازم را ندارید، مقاله چطور فوم شیر درست کنیم؟ را مطالعه کنید.

کلام آخر

اسپرسو، کاپوچینو و لاته هر سه از نوشیدنی‌های گرمی هستند که غلظت و بافت خامه‌ای آن‌ها سبب شده تا این نوشیدنی‌ها در بین مردم محبوبیت بالایی داشته باشند. در این مقاله از مجله پیام امروز شما با نحوه تهیه اسپرسو، کاپوچینو و لاته آشنا شدید. دریافتید که تفاوت هر یک از این سه نوشیدنی در چیست و هر کدام چه بافت و طعمی دارند. اکنون شما با مطالعه این نکات و تفاوت‌های بررسی شده در آن، می‌دانید که میل و ذائقه‌تان به سمت کدام نوشیدنی اسپرسو، کاپوچینو و لاته متمایل است.

سؤالات متداول

اسپرسو در چه سالی ابداع شد؟

برای اولین‌بار در ابتدای قرن بیستم قهوه اسپرسو در شهر تورین ایتالیا ابداع شد.

تفاوت اصلی لاته و کاپوچینو در چیست؟

هر دوی این نوشیدنی‌ها با اسپرسو، شیر پخته شده و فوم آن تهیه می‌شوند؛ اما وجه تمایز این نوشیدنی‌ها در نسبت مواد اولیه به‌کاررفته در این نوشیدنی‌ها است.

مقدار اسپرسو و شیر به‌کاررفته در کاپوچینو چقدر است؟

برای تهیه کاپوچینو باید نیمی از فنجان را با اسپرسو و نیم دیگر را با شیر بخارپزشده پر کنید.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

ضرورت رعایت عدل و انصاف در ارزیابی شعب دیوان عالی کشور-پیام امروز

 حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در جلسه شورای معاونین با تبریک ولادت باسعادت حضرت فاطمه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *