تفاوت نسکافه و اسپرسو

بیش از ۵۰ درصد از افراد جامعه با انواع قهوه و نوشیدنی‌های تهیه شده از این دانه آشنا هستند اما برخی دیگر برای دانستن تفاوت‌ها نیازمند مطالعه یا دریافت اطلاعات هستند. برای مثال اگر از یک قهوه‌خور حرفه‌ای یا یک باریستا بخواهید که چند نوع نوشیدنی تهیه شده بر پایه قهوه به شما معرفی کند، چندین مورد را برایتان ردیف خواهد کرد؛ برای مثال اسپرسو، لاته، آفو گاتو، امریکانو، کاپوچینو یا ماکیاتو.

شما چند مورد از این نوشیدنی‌ها را می‌شناسید یا طعم کدام یک را چشیده‌اید؟ در این قسمت از مجله پیام امروز سعی داریم تا تفاوت دو مورد از این نوشیدنی‌ها را بررسی کنیم. بدانیم هر یک از این‌ها چه کاربردهایی دارند و طعم و عطرشان به چه صورت است. برای رسیدن به سؤال تفاوت نسکافه و اسپرسو در چیست؟ همراه ما بمانید.

نسکافه چیست؟

نسکافه چیست؟

نسکافه در واقع نام و نشان یک برند تجاری به نام شرکت نستله است که پودر‌های قهوه فوری خود را با نام نسکافه روانه بازار کرد. مانند چندین کالا یا اقلام خوراکی دیگر که در بین مردم با نام تجاری جا افتاده‌اند، نسکافه نیز چنین سرنوشتی داشته است. برای مثال تعداد افرادی که چای کیسه‌ای را با همین نام معرفی می‌کند، کمتر از تعداد افرادی است که به آن لیپتون می‌گویند.

اما واقعاً نسکافه چگونه نوشیدنی است. نسکافه همان قهوه فوری است که از ترکیب قهوه آسیاب شده، شکر، پودر خامه یا پودر شیر به دست می‌آید. ترکیبات موجود در این نوشیدنی همچون شکر و پودر خامه موجب می‌شوند تا طعم آن لطیف‌تر و خامه‌ای‌تر از اسپرسو باشد. شیرینی بیشتر قهوه‌های فوری کمک می‌کند تا در مقدار بیشتری قابل مصرف باشند و چشیدن طعم آن برای افراد زیادی آسان باشد. هر چند که لاکتوز حاصل از شیر می‌تواند در افرادی با علائم حساسیت خود را نشان دهند. عموماً این پودر‌ها را در بسته‌های تک نفره یا در ظرف‌های ۲۰۰ گرمی به بالا بسته‌بندی و روانه بازار می‌کند.

برای تهیه این نوشیدنی دلچسب نیازی به ابزار یا دستگاه پیشرفته‌ای ندارید. شما می‌توانید در منزل این نوشیدنی را با شیر‌های بدون لاکتوز یا شیر‌های کم‌چرب و مقدار شیرین‌کننده پایین‌تری تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طبع قهوه چیست؟

طرز تهیه قهوه فوری (نسکافه)

برای داشتن دو فنجان قهوه فوری یا نسکافه باید مواد زیر را تهیه و طبق دستور پیش بروید.

مواد لازم:

قهوه آسیاب شده ۲ قاشق چای‌خوری
شکر ۲ قاشق چای‌خوری
شیر ۱ فنجان
آب جوش ۱ فنجان

دستور تهیه نسکافه خانگی

از یک قهوه‌جوش یا در صورت در دسترس نبودن از یک شیرجوش استفاده کنید.

پودر قهوه را داخل آب جوش بریزید و روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید.

کمی هم بزنید تا پودر کاملاً داخل آب حل شود.

شکر و شیر را با باقی مواد ترکیب کنید.

کمی صبر کنید تا قهوه شما شروع به کف کردن کند.

به‌محض مشاهده کف قهوه را از روی اجاق بردارید تا بر اثر جوشیدن کف آن از بین نرود.

نسکافه‌ها را بین دو فنجان تقسیم کنید و در صورت تمایل از شیر و شکر بیشتر یا کمتری استفاده کنید.

اسپرسو چیست؟

اسپرسو چیست؟

اسپرسو نوعی قهوه است که برای اولین بار در قرن بیستم در ایتالیا به دوستداران قهوه معرفی شد. این نوشیدنی بسیار غلیظ بوده و از مقدار زیادی کافئین و مواد معلق در آب برخوردار است. شما برای تهیه این نوشیدنی به قهوه آسیاب شده تازه و اصیل نیاز دارید؛ اما دم کردن این قهوه چندان ساده نیست. در واقع برخلاف نسکافه یا قهوه‌های فوری این نوع قهوه به دستگاه‌های حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای نیاز دارد. چون شما باید پودر قهوه را به کمک فشار آب داغ فراوری و فیلتر کنید. پس داشتن دستگاه‌های اسپرسوساز خانگی که روی اجاق‌گاز قرار می‌گیرند حداقل نیاز شما است. شاید برایتان جالب باشد که اسپرسو بیشتر به نامی دستگاه تهیه‌کننده این نوشیدنی اشاره دارد و نشانی از روش تهیه قهوه اصیل و غلیظ است.

اسپرسو در مقایسه با نسکافه از مقدار بسیار زیادی کافئین برخوردار است.

طعم تلخی دارد و از شکر برای شیرین کردن این نوشیدنی استفاده نمی‌کند. بلکه در کنار آن یک تکه بیسکوییت، شکلات یا یک چیز شیرین قرار می‌دهند.

در کنار اسپرسو عموماً یک لیوان آب سرو می‌شود؛ آن هم به دو دلیل: برخی‌ها پیش از نوشیدن اسپرسو، آب را می‌نوشند تا به‌این‌ترتیب کامشان تازه شود. برخی دیگر پس از نوشیدن اسپرسو آب را میل می‌کنند تا فشارخون خود را تنظیم نگه دارند.

همچون نسکافه، اسپرسو هم می‌تواند نتیجه آسیاب شدن هر نوع قهوه‌ای باشد؛ مانند ترک، عربی، ایتالیایی یا فرانسوی.

اسپرسو یک قهوه پایه است و از آن برای تهیه کاپوچینو، ماکیاتو، امریکانو یا نمونه‌های دیگری استفاده می‌شود؛ اما نسکافه را باید به همان شکل نوشید.

اصطلاحات مربوط به اسپرسو

همان‌طور که پیش از این‌ها گفتیم اسپرسو یک قهوه پایه است و اصطلاحات رایجی دررابطه ‌با این نوشیدنی وجود دارد. از جمله:

۱٫  شات

Shot  همان واحد اندازه‌گیری اسپرسو است که عموماً معادل ۲۵ تا ۳۰ میلی‌لیتر یا سی‌سی است.

۲٫  دبل شات

Double Shot  در واقع دو پیمانه معمولی یا دو شات است که حاوی ۵۰ تا ۶۰ میلی‌لیتر اسپرسو است.

۳٫  تن واری یا بادی

Body یا تن واری همان طعم و احساسی است که به هنگام و پس از نوشیدن اسپرسو در دهان شما باقی می‌ماند. اسپرسو نباید تلخی آزاردهنده داشته باشد. این تلخی نشان از سوختگی قهوه به هنگام دم است. همچنین اسپرسو نباید طعم شور داشته باشد، زیرا شوری اسپرسو در نتیجه زیاد بودن درجه حرارت آب ایجاد می‌شود.

۴٫  خامه یا کرما

کرما یا خامه اسپرسو نتیجه ترکیب بخار آب و روغن دانه‌های قهوه است. در واقع نوعی فوم غلیظ طبیعی است که روی قهوه اسپرسو ایجاد شده و خیلی زود از بین می‌رود.

۵٫  طعم یاد

After Taste یا طعم یاد همان طعم‌دهنده‌هایی هستند که به هنگام نوشیدن اسپرسو در کنار آن میل می‌شوند؛ مانند شکلات، بیسکویت یا موارد مشابه دیگر. طعم این همراهان کوچک باید شما را به یاد طعم قهوه‌تان بیندازد، به همین دلیل به آن طعم یاد می‌گویند.

طرز تهیه اسپرسو در خانه

چگونه در خانه قهوه اسپرسو درست کنیم؟ شما می‌توانید برای تهیه اسپرسو از دستگاه اسپرسوساز یا موکاپات استفاده کنید. برای تهیه یک فنجان اسپرسو مطابق دستور زیر پیش بروید.

مواد لازم:

  • آب: به مقداری که در راهنمای دستگاه ذکر شده
  • قهوه آسیاب شده: به مقداری که مخزن قهوه را پر کند

طریقه دم کردن اسپرسو خانگی

مخزن پودر قهوه را با قهوه آسیاب شده پر کنید و با قاشق یا ابزار مخصوص خوب فشرده کنید.

مخزن آب را با آب پر کنید و اتصالات دستگاه را ببندید و روی حرارت قرار دهید.

به‌محض جوش آمدن آب اجاق را خاموش کنید تا عصاره قهوه شما با کیفیت بالایی استخراج شود.

در کنار اسپرسو خود یک تکه شکلات، بیسکوییت یا یک برش کیک قرار دهید. نوش جان.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قهوه با موکاپات

تفاوت اسپرسو و نسکافه

تفاوت اسپرسو و نسکافه

شما با خواندن مطالب بالا به‌راحتی به تفاوت این دو نوشیدنی پی خواهید برد؛ اما اگر بخواهیم جزئی و خلاصه‌تر به این تفاوت‌ها اشاره کنیم، باید بگوییم که:

نسکافه طعمی شیرین‌تر و لطیف‌تری در مقایسه با اسپرسو دارد. اسپرسو در مقایسه با نسکافه تلخ‌تر است.

کافئین اسپرسو به مراتب از نسکافه بیشتر است.

برای تهیه نسکافه به دستگاه یا ابزار حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای نیاز ندارید؛ اما اسپرسو خود نام دستگاه استخراج قهوه و روش دم آن است که برای تهیه این نوشیدنی حتماً باید از دستگاه حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای استفاده کنید.

نسکافه‌های آماده برای افرادی که رژیم غذایی خاص یا حساسیت به لاکتوز دارند مناسب نیست.

نسکافه ترکیبی از ۳ یا ۴ ماده است، درحالی‌که اسپرسو تنها قهوه آسیاب شده و آب است.

فوم یا کرما نسکافه حاصل از شیر یا خامه است؛ اما کرما اسپرسو نتیجه ترکیب بخار آب و روغن قهوه است.

اگر به قهوه و دانستنی‌های مربوط به آن علاقه دارید، مقالات پیام امروز را از دست ندهید. آیا طرز تهیه قهوه ترک را می‌دانید یا از طبع قهوه باخبر هستید؟

کلام آخر

دوستداران قهوه و باریستا‌ها عموماً دانه‌های قهوه را با روش‌ها مختلفی برشته، آسیاب و دم می‌کنند. هر یک از این فراورده‌ها در نهایت نامی را به خود اختصاص می‌دهد که نتیجه آن حاصل ترکیب شدن قهوه با مواد دیگر یا به‌صورت خالص هستند. به همین جهت در این مقاله از مجله پیام امروز دو نوع نوشیدنی که بر پایه قهوه تهیه می‌شوند را با هم مقایسه کردیم. اکنون شما فرق بین نسکافه و اسپرسو را می‌دانید و قادر هستید که قهوه فوری یا اسپرسو باکیفیت را تهیه یا شناسایی کنید. اگر شما هم تفاوت‌هایی دررابطه‌ با این دو نوشیدنی می‌شناسید برایمان پیغام بگذارید.

سؤالات متداول

نسکافه از چه ترکیباتی تشکیل شده است؟

نسکافه یا همان پودر قهوه فوری متشکل از قهوه آسیاب شده، شکر، پودر خامه یا پودر شیر است که در یک لیوان یا دو فنجان آب جوش حل می‌شود.

برای تهیه اسپرسو از چه قهوه‌ای می‌توان استفاده کرد؟

اسپرسو در واقع نام دستگاه یا روشی برای دم کردن قهوه است. از این رو به شما فرصت می‌دهد تا از هر نوع قهوه مانند قهوه ترک، ایتالیایی، عربی، فرانسوی یا نمونه‌های مشابه دیگر برای تهیه آن استفاده کنید.

چه کسانی می‌توانند از نسکافه و اسپرسو استفاده کنند؟

افرادی که به لاکتوز شیر حساسیت دارند می‌توانند از اسپرسو یا نسکافه‌های خانگی استفاده کنند تا ترکیبی از شیر بدون لاکتوز باشد. افرادی که به کافئین بالا حساسیت دارند ترجیحاً از نسکافه استفاده کنند تا مقدار کافئین کمتری در اختیار بدن خود قرار دهند. اگر از طعم شیرین لذت می‌برید نسکافه انتخاب بهتری خواهد بود؛ اما اگر دوستدار طعم‌های تلخ هستید، اسپرسو بنوشید.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

گفت‌وگو با پدری که پسر معتادش را با چاقو به قتل رساند-پیام امروز

تابستان امسال، مرگ مشکوک مرد جوانی در خانه‌ای در شرق تهران به مرکز فوریت‌های پلیسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *