سوله آکام فلز

جایزه جهانی امام خمینی (ره) رونمایی شد / وزیر ارشاد: جمهوریت و اتکای به مردم وجه تمایز انقلاب امام بود

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری پیام امروز، اولین نشست معرفی جایزه جهانی امام خمینی (ره) امروز با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد، ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر این جایزه، خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حسینی، معاون پارلمانی مجلس و نیز با حضور رهبران ادیان الهی جمعی از مسئولان کشوری در تالار وحدت برگزار شد. 

محمدمهدی اسماعیلی به عنوان نائب رئیس جایزۀ جهانی امام خمینی (ره) گفت:  انقلاب اسلامی ایران مرهون مجاهدت ها و هدایت های آن پیر خردمند بود. برگزاری چنین رویدادهایی بیش از اینکه صرفاً اصل آن برنامه و اعطای نشان و جایزه هدف باشد، باید برای معرفی و ترویج افکار صاحب آن برنامه و جایزه تلاش کرد. امام راحل ما نزدیک به ۳۵ سال از غروب مادی شان می گذرد. هر فردی بخواهد قضاوت کند، با اندکی تأمل خواهد گفت، هرچه جلوتر می رویم، آثار معنوی ایشان در دنیا بیشتر شناخته می شود. امام ما یک شخصیت فوق العاده بود.

امام پروژۀ مدرن در ایران را در هم کوبید

وی افزود: امام در دوره ای زیست و این پدیدۀ بی نظیر انقلاب را رهبری کرد که جهت گیریِ تمام قواعد حاکم بر نظام بین المللی آن دوران، به سمت ایجاد پایه های نوین در نظام زندگی بشری، سبک زندگی و مفروض در تمام نظریات آن روز و گذر از دین و سنت های دینی بود. عظمت کار امام را کسانی بیشتر درک می کنند که در چنین فضایی موضوع را بتوانند فهم کنند. امام انقلاب را در نقطه ای شروع کرد که یک پروژه صد ساله مدرن در ایران جلو رفته بود. امام وقتی کار را شروع کرد که به حسب ظاهر با غروب مرجعیت واحد حضرت آیت الله بروجردی، فضا برای تفکر دینی در ایران تنگ شده بود و تمام مقدمات، آماده نوسازی اجتماعی دموکرات های آمریکایی در ایران بود. طرح بازسازی اجتماعی که در پی آن بودند، برای این جهت بود که جامعۀ ایرانی را وارد فضای مدرنیتۀ غربی کنند و یک نوع مصون سازی داخلی در مقابل امواج کمونیست به وجود بیاورند. در این فضا انقلاب اسلامی جلو آمد.

در تفکر امام مردم نقش اصلی را در تأسیس حاکمیت دارند

وزیر ارشاد گفت: امام اندیشۀ سیاسی روشنی دارد. در اندیشه ایشان، مردم نقش اصلی را در تأسیس حاکمیت دارند. وقتی حاکمیت شکل می گیرد که مردم پای کار بیایند و پای کار بمانند. رهبری انقلاب نیز به عنوان شاگرد مکتب امام همین منظر را در مناسبت های انتخاباتی به زبان می آورند. امام مخالف ترور و کارهای شبه کودتایی بود. سازمان هایی که آن روز با این هدف تأسیس شده بودند، وقتی به محضر ایشان رسیدند، با واکنش سرد امام مواجه می شدند. وقتی مردم در راهپیمایی تاسوعا و عاشورای ۵۷ جمعیتی سرنگونی رژیمی را فریاد می کردند، معجزۀ امام به وقوع پیوسته بود. این معجزه را همه دیدند. با این دم عیسویِ خودشان مردم را بیدار کردند.

جمهوریت و اتکای به مردم وجه تمایز انقلاب امام بود

وی با اشاره به اینکه ما اگر از واژه انقلاب استفاده می کنیم، طرح واژه است، گفت: جنس انقلاب اسلامی از جنس سایر انقلاب های جهانی نیست. اگر حضور مردم در این انقلاب مؤثر است، در کدام انقلاب حضور حتی حداقلی مردم را دیدید؟ نضهت امام از جنس نهضت انبیاء است. تمام پایه های نظام نوپدید را با رأی مردم شکل دادند. وگرنه نوروز ۵۸ کسی تردید نداشت بر پایه ریزی نهضت اسلامی. ۹۹ درصد مردم به این نظام رأی دادند. امام به این اکتفا نکردند. قانون اساسی ایران با حضور آزادنۀ تمام گروه های سیاسی در یک انتخابات آزاد برگزار شد و این تعداد نزدیک به ۸۰ نفر خبرگان قانون اساسی شدند. کار که تمام شد، باز همین قانون اساسی به رأی گذاشته شد. در همین سال ۵ انتخابات برگزار شد. اگر جمهوریت و اتکای به مردم مقوله ای دینی نبود، امام در این مسیر گام نمی گذاشت.

وی افزود: دموکراسی های دروغین را امروز در غرب و آمریکا مشاهده می کنید. مردم چاره ای ندارند جز اینکه یکی از دو حزب حاکم بر آمریکا را انتخاب کنند. امام معتقد بود باید مردم در بطن تمام مسائل سیاسی باشند. حل تعارض مدرنیته و سنت، حل دوگانۀ حضور اجتماعی زن یا پستونشینی آنان، ایرانیت و اسلامیت و بسیاری از تعارضات دوگانه را حل کرد. امام اندیشه های تهجرگرایانه و مدرن را با هم حل کرد.

اسماعیلی گفت: ما نباید در برگزاری این جایزه عجله کنیم بلکه باید یک سال رویدادهای مختلف داخلی و بین المللی تعریف کنیم و بعد جایزۀ جهانی اجراء شود. ما بایستی امام راحل و بی نظیرمان را با همین قلم های قاصر تا حدی عظمتش را به دنبال معرفی کنیم.

خسروپناه در این مراسم گفت: امام از یک منظومۀ فکری برخوردار بود. ایشان را نباید جزءگرایانه شناخت بلکه منظومه وار شناخت. این منظومۀ فکری امام روش داشت که از آن با عنوان روش حکمی اجتهادی یاد می کنیم. این روش کاملاً با روش التغاطی و تهجری تفاوت دارد. آنهایی که روششان تهجر است، یک اسلام عقب مانده ای که پاسخگوی مسائل زمانه نباشد، ارائه می کنند. اسلام حکمی اجتهادی، گره گشاست و مسئله های زمانه را حل می کند.

وی با شاره به اینکه منظومۀ فکری امام چند تا رکن مهم دارد، اولین رکن آن را توحید معرفی کرد و توحید امام را توحید عرفانی دانست نه فلسفی و کلامی. ولایتمداری، عدالت محوری و استکبارستیزی از دیگر ارکان منظومۀ فکری امام معرفی شد. 

جایزه جهانی امام خمینی (ره) به عنوان عالی‌ترین نشان جمهوری اسلامی ایران در راستای اعتلاء و پاسداشت نام و راه حضرت امام خمینی (ره) در عرصه ملی و بین‌المللی، به شکل دوسالانه و در دو بخش عملی و نظری به مؤثرترین اشخاص حقیقی و حقوقی فعال با آثار شاخص و ناب علمی و نیز اقدامات و فعالیت‌های تأثیرگذار و گسترده فکری و سیاسی _ اجتماعی که در راستای اندیشه‌های حضرت امام (ره) باشند، اعطا می‌شود.

ریاست این جایزه بر عهدۀ ریاست جمهوری و نایب رئیسی آن بر عهدۀ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانۀ آن بر عهدۀ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

انتهای پیام/

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)-پیام امروز

۱۳:۵۸ – ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۵۸ – ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ حدیث روز؛ دَخَلتُ على أبی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *