سوله آکام فلز

«خزانه» یا «تیمبجار»

خزانه یا در اصطلاح مازندرانی تیمبجار زمینی است که در اواخر پاییز با بیل یا وسایل دیگر شخم زده میشود و در اواخر زمستان روی ان کود دامی میریزند سپس آن را با خاک مخلوط می‌کنند. پس از آن در تیمبجار آب ریخته و با تیلر زمین را شخم میزنند تا سنگ و کلوخ موجود برداشته شودو پس ازپاشیدن کود با ماله یا وسایل دیگر زمین را صاف و بعد زمین را مرزبندی و در کنار مرز جوی هایی ایجاد می‌کنند برای عبور آب،
بعد از آماده سازی خزانه مقداری آب در خزانه ها نگه داشته می شود و بذر ها را می پاشند. از این زمان به بعد روزها در داخل خزانه آب است و در هنگام غروب خارج می کنند. چون کاشت در اوایل فروردین ماه انجام می‌شود و هوا سرد است از پلاستیک استفاده می شود در روز های آفتابی پلاستیک کنار زده تا هوا جریان پیداکند. رشد نشا ۲۵ تا ۳۰ روز طول می‌کشد.
با توجه به شرایط  آب و هوا کشاورزان غرب استان مازندران زودتر اقدام به آماده سازی تیمبجارهای خود می نمایند و با همت و همراهی کشاورزان استان سطح کشت دوم زمینهای کشاورزی به کمترین میزان خود رسید که بزرگترین آسیب آن افزایش قیمت برنج می باشد صنعت کشاورزی مازندران نیاز به آب دارد و وقتی کشاورز آب کافی نداشته باشد چاره ای جز استفاده از سموم و کود شیمیایی ندارد.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۲۲ اردیبهشت ماه-پیام امروز

امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *