سوله آکام فلز

خطر انقراض گونه‌های ارزشمند در کمین حیات وحش

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا مزینانی، به مناسبت روز جهانی حیات وحش در پیامی اظهار کرد: روز جهانی حیات وحش فرصتی مناسب برای پاسداشت زیبایی خلقت الهی در اشکال مختلف حیات و افزایش آگاهی عمومی نسبت به منافع پراهمیت حفاظت از آنان برای نوع بشر است.

وی افزود: بر کسی پوشیده نیست که حیات وحش دارای جنبه‌های زیستی، ژنتیکی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، آموزشی، فرهنگی و زیباشناختی ارزنده‌ای بوده و تأثیر بسزایی بر رفاه انسانی و توسعه پایدار دارد.

مزینانی گفت: امروزه تخریب زیستگاه و افت کیفیت آن‌ها، کشاورزی و توسعه ناپایدار، شکار غیر قانونی و قاچاق حیات وحش، بزرگترین تهدیدها برای حیات وحش و تنوع زیستی است و متأسفانه این روند شکلی فزاینده داشته و جمعیت‌های حیات وحش را به گرداب انقراض می‌کشاند، اگر برای حفاظت گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض اقدامی صورت نگیرد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد انقراض این گونه‌های نادر در کشورمان خواهیم بود.

وی در خصوص روز جهانی حیات وحش بیان کرد: روزی است که به ما مسوولیت‌هایمان را در رابطه حفظ حیات وحش یادآوری می‌کند و ضرورت انجام اقداماتی ویژه برای مقابله با جرایم علیه حیات وحش و تأثیرات منفی بشر بر تخریب و کاهش گونه‌های متنوع حیات وحش را یادآور می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: باید از این روز برای آگاهی‌رسانی در مورد ضرورت حفاظت و استفاده پایدار از گونه‌های حیات وحش و بنیان‌گذاری سیاست‌های آینده‌نگرانه در قبال مخلوقات متنوع و ارزشمند بهره برد.

وی افزود: گفتنی است ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳، در جلسه شصت‌وهشتم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بنا به پیشنهاد کشور تایلند و طی قطعنامه ۲۰۵/۶۸، سوم مارس، روز تصویب کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر (CITES) در سال ۱۹۷۳ به‌عنوان روز جهانی حیات وحش اعلام شد تا بدین مناسبت، آگاهی عمومی نسبت به اهمیت حیات وحش اعم از پوشش گیاهی و جانوری در بقای حیات نوع بشر افزایش یابد.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

روزانه ۸۵۰۰ ساعت از وقت مردم تهران در ترافیک هدر می‌شود-پیام امروز

سردار تیمور حسینی پلیس راهور کل کشور در ششمین همایش بین المللی مدیریت ایمنی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *