سوله آکام فلز

خواص عرق یونجه

بسیاری از افراد یونجه را تنها به‌عنوان خوراک دام می‌شناسند؛ اما باید بگوییم این باور کاملاً صحیح نیست. یونجه نه‌تنها به‌عنوان یک مکمل غذایی می‌تواند برای انسان مفید باشد؛ بلکه اثرات دارویی فراوانی هم دارد. یونجه، لوسرن یا Medicago sativa یک گیاه علفی است که صدها سال است به‌عنوان خوراک دام پرورش داده می‌شود. مطالعات انجام شده بر این گیاه نشان داد که یونجه حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و پروتئین است که می‌تواند در سبد غذایی انسان‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

به همین علت ما تصمیم داریم که این قسمت از مجله پیام امروز را به خواص عرق یونجه اختصاص دهیم. اگر آشنایی با مواد مغذی، خواص، مزایا و معایب عرق یونجه و سایر فراورده‌های آن برایتان جالب‌توجه است با ما همراه شوید.

یونجه و ارزش غذایی آن

یونجه و ارزش غذایی آن

در دسته‌بندی‌های غذایی یونجه بخشی از خانواده حبوبات محسوب می‌شود که علاوه بر ارزش غذایی بالای آن، یک گیاه دارویی نیز به‌حساب می‌آید. دانشمندان بر این باورند که یونجه در اصل از آسیای جنوبی و مرکزی به سراسر جهان منتقل شده است. یونجه طبعی گرم و تر دارد، به همین علت افرادی که دارای طبع گرم هستند بهتر است که عرق یونجه را در کنار یک مسهل مصرف کنند. نوشیدن عرقیات با طبع سرد می‌تواند یک مسهل مناسب برای عرق یونجه باشد.

علاوه بر این‌ها هرگز در مصرف عرق یونجه زیاده‌روی نکنید زیرا منجر به اسهال خواهد شد. افراد سالم که در فهرست ممنوعیت مصرف یونجه و عرق آن قرار نمی‌گیرند مجاز هستند که در طی ۲۴ ساعت یک استکان یا یک فنجان عرق یونجه بنوشند.

عرق یونجه، دانه، جوانه، برگ‌های تازه و خشک آن را می‌توان به‌عنوان یک مکمل غذایی در رژیم غذایی خود جای داد. فراورده‌های یونجه معمولاً منبع مناسبی از ویتامین کا، ویتامین سی، مس، منگنز و فولات هستند. به‌عنوان ‌مثال، یک فنجان عرق یونجه دارای ۸درصد ویتامین کا، ۶درصد ویتامین سی، ۳درصد فولات، ۲درصد تیامین، ۳درصد ریبوفلاوین، ۲درصد منیزیم، ۲درصد آهن و ۶درصد مس است.

علاوه بر این‌ها یک فنجان عرق یونجه حاوی ۱ گرم پروتئین، ۱ گرم کربوهیدرات و مقدار زیادی فیبر است.

خواص یونجه در کنترل کلسترول

مطالعات نشان داده است که یونجه می‌تواند به کاهش کلسترول بد کمک کند. در واقع شما با نوشیدن عرق یونجه سطح کلسترول LDL (بد) و تری گلیسیرید را کاهش و سطح HDL یا کلسترول خوب را افزایش می‌دهید. این امر به‌صورت مستقیم از خطرات و حملات قلبی و عروقی به میزان بالایی جلوگیری می‌کند.

آیا می دانید عرق چهل گیاه برای رفلاکس معده خوب است یا نه؟

کاهش و کنترل فشارخون با عرق یونجه

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از فشارخون بالا رنج می‌برند یا فشار خون‌شان در بازه طبیعی قرار ندارد می‌توانند با جای‌دادن یک فنجان عرق یونجه در یک دوره درمانی، کنترل فشارخون خود را در دست بگیرند.

خواص عرق یونجه برای کلیه

ترکیبات و مواد آلی موجود در عرق یونجه به افراد کمک می‌کند تا از اختلالات و بیماری‌های کلیوی خلاص شوند. عرق یونجه به افرادی که دارای سنگ کلیه هستند به‌شدت توصیه می‌شود؛ زیرا با مصرف عرق یونجه می‌توانید بافت‌های سنگ کلیه را تجزیه و آن را دفع کنید.

خاصیت ضد دیابتی عرق یونجه

خاصیت ضد دیابتی عرق یونجه

مبتلایان به دیابت به‌ویژه دیابت نوع ۲ برای بهبود سلامت متابولیک خود عرق یونجه بنوشند. این افراد با مصرف عرق یونجه می‌توانند سطح قند خون خود را در وضعیت طبیعی نگه داری کنند. چندین مطالعه حیوانی نشان داده است که یونجه با کاهش سطح چربی و قند خون، سلامت متابولیک قلب را بهبود می‌بخشد.

از خواص عرق بیدمشک چیزی می دانید؟

عرق یونجه مفید برای دوران قاعدگی

طبع گرم عرق یونجه باعث می‌شود که خانم‌ها بتوانند چرخه قاعدگی منظم‌تری داشته باشند. از سوی دیگر نوشیدن عرق یونجه عوارض ناشی از قاعدگی را کاهش می‌دهد.

تسکین علائم یائسگی

یونجه سرشار از ترکیبات گیاهی به نام فیتواستروژن است که از نظر شیمیایی شبیه به هورمون استروژن است. به زبان ساده‌تر عرق یونجه می‌تواند برخی از اثرات مشابه استروژن را در بدن انسان ایجاد کند.

مهم‌ترین مزیت این ویژگی عرق یونجه، کاهش علائم یائسگی به‌ویژه کنترل گرگرفتگی در خانم‌های یائسه است. تمامی علائم و عوارض یائسگی در خانم‌ها به دلیل کاهش یافتن سطح استروژن در بدن است.

خاصیت ضدالتهابی عرق یونجه

مطالعات زیادی خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی یونجه و عرق آن را تأیید می‌کنند. یونجه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی است که از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از استرس محافظت می‌کند. ازاین­رو خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی عرق یونجه می‌تواند منجر به کاهش مرگ سلولی و آسیب DNA ناشی از رادیکال‌های آزاد شود.

خاصیت چاق‌کنندگی عرق یونجه

اگر به دنبال تناسب‌اندام یا داشتن صورتی پر هستید از خاصیت عرق یونجه غافل نشوید.

بهبود یبوست با مصرف عرق یونجه

یبوست نوعی اختلال مربوط به دستگاه گوارش است که افراد در شرایط مختلفی به این اختلال دچار می‌شوند. عرق یونجه باتوجه‌به مواد مغذی و درصد بالای فیبری که در خود جای‌داده است می‌تواند به‌عنوان یک دارو در درمان یبوست به کار گرفته شود.

عرقیات گیاهی برای معده را می شناسید؟

محدودیت‌های مصرف عرق یونجه

محدودیت‌های مصرف عرق یونجه

چه افرادی نمی‌توانند از خاصیت عرق یونجه بهره‌مند شوند؟ پاسخ این سؤال در ادامه به‌صورت جامع بررسی خواهد شد.

  1. اگر باردار هستید از محصولات خام یونجه مانند جوانه یا عرق آن را با احتیاط بیشتری مصرف کنید، چراکه وجود برخی از مواد افزودنی می‌تواند برای سلامت مادر و جنین خطرساز باشد.
  2. افرادی که داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند نباید به سراغ عرق یونجه و محصولات فراوری شده آن بروند. چراکه عرق یونجه حاوی مقدار زیادی ویتامین K است. اگرچه وجود این ویتامین برای افراد زیادی یک مزیت محسوب می‌شود؛ اما دوز بالای ویتامین K در کنار داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین خطرناک است. زیرا این ویتامین به طور مستقیم بر انعقاد خون تأثیر می‌گذارد و عملکرد داروهای رقیق‌کننده را تحت شعاع قرار می‌دهد.
  3. افرادی که اختلال خودایمنی دارید نباید از عرق یونجه یا سایر محصولات آن به مقدار زیاد مصرف کنند. مکمل‌های یونجه باعث فعال شدن مجدد لوپوس در برخی افراد می‌شود.

اگر به دانستن خواص عرقیات علاقه‌مند هستید مجله پیام امروز برای شما مقالات متعددی را فراهم کرده است؛ برای مثال خواص عرق بهارنارنج برای لاغری.

کلام آخر

یونجه و عرق آن حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان، مواد مغذی و ویتامین‌های گوناگونی است؛ از جمله ویتامین  کا، مس، آهن، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین سی، فولات و منیزیم که در ارتقای سیستم ایمنی و سلامت جسمانی افراد نقش به سزایی ایفا می‌کنند.

در این مقاله از مجله پیام امروز شما با خاصیت عرق یونجه، موارد مصرف، مزایا و معایب و محدودیت‌های نوشیدن عرق یونجه آشنا شدید. اکنون شما می‌دانید که کاندید مناسبی برای نوشیدن عرق یونجه هستید یا خیر.

سؤالات متداول

عرق یونجه چه ارزش غذایی دارد؟

فرآورده‌های یونجه به‌ویژه عرق آن منبع مغذی از ویتامین کا، ویتامین سی، مس، منگنز و فولات است. یک فنجان عرق یونجه حاوی ۸ درصد ویتامین  کا، ۶ درصد ویتامین سی، ۳ درصد فولات، ۲ درصد تیامین، ۳ درصد ریبوفلاوین، ۲ درصد منیزیم، ۲ درصد آهن و ۶ درصد مس است.

چه افرادی نباید از عرق یونجه یا سایر فرآورده‌های آن استفاده کنند؟

برخی از افراد ممکن است نیاز به اجتناب از یونجه و فراورده‌های آن را داشته باشند؛ از جمله خانم‌های باردار، کسانی که داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند و افرادی که دارای اختلالات خودایمنی هستند.

در طی یک روز مجاز به مصرف چه مقدار عرق یونجه هستیم؟

افراد سالم که در دسته ممنوعیت مصرف یونجه و فراورده‌های آن قرار نمی‌گیرند، در طی ۲۴ ساعت می‌توانند یک فنجان کوچک عرق یونجه بنوشند. توصیه می‌کنیم قبل از نوشیدن این عرق با یک کارشناس داروهای گیاهی یا یک پزشک مشورت داشته باشید.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روز عید سعید قربان-پیام امروز

سید محمد مهدی میرزایی قمی مدیر عامل ستاد معاینه فنی ضمن تبریک پیشاپیش عید سعید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *