سوله آکام فلز

خواص پونه: ۶ خاصیت علمی اثبات شده

پونه در سرار جهان، به عنوان یک گیاه اصلی برای آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. خواص پونه معتدد و فراوان و است، از جمله کمک به مبارزه با باکتری ها و کاهش التهاب.

پونه گیاهی معطر  با طبعی گرم است که شیرینی نامحسوسی دارد. شما می توانید از پونه تازه، خشک یا روغن پونه استفاده کنید و از فواید قابل توجه آن برای سلامتی بهره منده شوید.

با وجود اینکه پونه در مقایر کم مورد استفاده قرار می گیرد، اما حاوی برخی مواد مغذی مهم است. یک قاشق چایخوری پونه خشک می تواند ۸ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین k را برطرف کند.

در این مقاله از دپارتمان سلامت و تناسب اندام مجله دکتر بهشتیان با خواص پونه بیشتر آشنا خواهید شد.

خواص پونه: سرشار از آنتی اکسیدان

پونه سرشار از آنتی اکسیدان است؛ این ترکیبات به مبارزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مضر در بدن کمک می کنند.

تجمع رادیکال های آزاد در بدن از دلایل ابتلا به بیماریهای مزمن مانند سرطان و بیماری قلبی محسوب می شود.

مطالعات آزمایشگاهی مختلف نشان داده اند که پونه و روغن پونه سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

اسانس روغن پونه سرشار از کارواکرل و تیمول است؛ دو آنتی اکسیدانی که می توانند به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک کنند.

خواص پونه در ترکیب با سایر غذاهای حاوی آنتی اکسیدان بالا مانند میوه ها و سبزیجات، آنتی اکسیدان های بسیاری برای کمک به حفظ سلامت بدن فراهم می کند.

ممکن است به مبارزه با باکتری ها کمک کند.

پونه حاوی ترکیبات خاصی است که خواص ضد باکتریایی قوی دارند.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که انساس روغن پونه به توقف رشد اشریشیا کلی و سودوموناس آنروژینوزا، یعنی دو سویه باکتریایی عفونی، کمک می کند.

مطالعه آزمایشگاهی دیگری نشان داد که خواص پونه از بدن در برابر ۲۳ گونه باکتری محافظت می کند.

علاوه بر این، یک مطالعه آزمایشگاهی با مقایسه اثرات ضد میکروبی اسانس روغن پونه، مریم گلی و آویشن به این نتیجه رسید که پس از آویش، پونه دومین اسانس روغنی موثر در برابر باکتری ها است.

تحقیقات فعلی، محدود به مطالعات آزمایشگاهی بر روی مقادیر مشخصی از این گیاه می باشد. بنابراین، برای تعیین چگونگی اثرگذاری خواص پونه بر انسان باید مطالعات بیشتری انجام شود.

می تواند خواص ضد سرطانی داشته باشد.

پونه سرشار از آنتی اکسیدان است. این ترکیبات علاوه بر خنثی کردن اثر رادیکال های آزاد می توانند به پیشگیری از سرطان نیز کمک کنند.

برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که خواص پونه ممکن است به از بین بردن سلول های سرطانی کمک کند.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، سلول های سرطانی روده بزرگ انسان با عصاره پونه درمان شد و نشان داد که خواص پونه رشد سلول های سرطانی را متوقف کرده و باعث از بین رفتن آن ها می شود (+).

مطالعه آزمایشگاهی دیگری نشان داد که کارواکرل (یکی از ترکیبات پونه) همچنین به توقف رشد و گسترش سلول های سرطانی روده بزرگ کمک می کند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که در این مطالعات آزمایشگاهی از مقادیر زیادی پونه و ترکیبات آن استفاده شده است. برای تایید خواص پونه به مطالعات انسانی با دوز های معمولی نیاز داریم.

ممکن است به کاهش عفونت ویروسی کمک کند.

برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که خواص پونه علاوه بر مبارزه با باکتری ها ممکن است از بدن در برابر ویروس ها نیز محافظت کند.

پونه به دلیل داشتن دو ترکیب کارواکرل و تیمول، خواص ضد میکروبی دارد.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، کارواکرل در عرض یک ساعت نورو ویروس را غیر فعال کرد. نورو ویروس، نوعی عفونت ویروسی است که باعث اسهال، تهوع و درد معده می شود.

مطالعه آزمایشگاهی دیگری نشان داد که تیمول و کارواکرل، ۹۰ درصد از ویروس هرپس سیمپلکس را در عرض یک ساعت غیر فعال کردند.

اگرچه این نتایج امید بخش هستند، اما تعیین دقیق خواص پونه برای محافظت از بدن در برابر عفونت های ویروسی به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

از خواص پونه کاهش التهاب است.

التهاب یک واکنش طبیعی برای محافظت از بدن در برابر بیماری یا آسیب است.

با این حال، به نظر می رسد که التهاب مزمن باعث ایجاد مشکلاتی مانند بیماری قلبی، دیابت و مشکلات خود ایمنی می شود.

پونه سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند اثر رادیکال های آزاد را خنثی کرده و التهاب را کاهش دهد.

پونه همچنین حاوی ترکبیاتی مانند کارواکرل است که خواص ضد التهابی دارند. یک مطالعه روی حیوانات نشان داد که کارواکرل، تورم پنجه موش ها را تا ۵۷ درصد کاهش داد.

یک مطالعه حیوانی دیگر نشان داد که ترکیب اسانس آویشن و پونه، برخی علائم التهاب در موش های مبتلا به کولیت یا کولون ملتهب را کاهش داد (+).

به خاطر داشته باشید که این مطالعات خواص پونه و ترکیباتش را در مقادیر بسیار زیاد بررسی کرده اند. برای مشخص کردن تاثیر یک دوز معمولی بر التهاب بدن انسان باید مطالعات بیشتری انجام شود.

به راحتی می توانید پونه  را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

شاید شما پونه را فقط به عنوان یک ادویه برای پیتزا یا ماکارونی استفاده کنید، اما روش های مختلفی برای بهره مندی از خواص پونه وجود دارد.

سعی کنید برگ های پونه و سبزی های دیگر را با سالاد ترکیب کنید، یا برگ های این گیاه را به خوراک لوبیا، سوپ یا خورش اضافه کنید.

شما همچنین می توانید برای تهیه سس پستو یا سس سالاد تازه، مزه دار کردن غذاهای گوشتی یا به عنوان طعم دهنده سس های خانگی از پونه استفاده کنید.

پونه به صورت تازه و خشک و همچنین روغن پونه در دسترس است و شما می توانید به راحتی آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

خلاصه خواص پونه

خواص پونه، آن را به یک گیاه بسیار مفید برای سلامتی شما تبدیل کرده است.

پونه سرشار از آنتی اکسیدان است و می تواند به مبارزه با باکتری ها و ویروس ها کمک کند و رشد سلول های سرطانی و التهاب را کاهش دهد.

با این حال، تحقیقات فعلی محدود به مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی است. برای تعیین خواص پونه بر انسان باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

خوشبختانه، خواص پونه بسیار متنوع است و شما به راحتی می توانید با اضافه کردن پونه تازه، خشک یا روغن پونه به رژیم غذایی خود از خواص آن بهره مند شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روز عید سعید قربان-پیام امروز

سید محمد مهدی میرزایی قمی مدیر عامل ستاد معاینه فنی ضمن تبریک پیشاپیش عید سعید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *