سوله آکام فلز

درخواست اطلاعات برای رفع تعهد ارزی پیله‌وران

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در نامه‌ای از گمرک خواست اطلاعات کوتاژهای صادراتی و وارداتی پیله‌وران و تعاونی‌های مرزنشینان را برای رفع تهعد ارزی آن‌ها دریافت کند.

به گزارش ایسنا، نرگس باقری، مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در نامه‌ای به گمرک با اشاره به اینکه تصمیمات گرفته شده در رابطه با موضوع فعال شدن وب سرویس جهت رفع تعهد ارزی شرکت‌های تعاونی مرزنشینان و پیله وران طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ از سوی گمرک اجرایی نشده، گفته که در خرداد امسال مقرر شده اقدامات لازم توسط سامانه جامع تجارت برای رفع تعهد ارزی شرکت‌های مذکور و پیله وران، با دریافت اطلاعات کوتاژهای صادراتی و وارداتی آنها و درج در سامانه و ارسال به بانک مرکزی صورت گیرد.

وی همچنین درخواست کرده که این اطلاعات از گمرکات اجرایی دریافت و به صورت تجمیعی به این دفتر ارسال شود.

گفتنی است هیات‌دولت در اسفند سال ۱۳۹۹ مصوب کرد، شرکت‌های تعاونی مرزنشین و پیله‌وران از محل ارز حاصل از صادرات سال‌های ۱۳۹۷ الی ۱۳۹۹ خود مجاز به‌ واردات کالاهای اساسی از جمله برنج، ‌ چای، دانه‌های روغنی، مغز گردو، بادام هندی، نهاده‌های دامی، دام زنده، گوشت گاو و گوساله همچنین میوه‌های گرمسیری و نارنگی هستند. ‌ 

به‌ علاوه واردات کالاهای اساسی و ضروری یادشده توسط شرکت‌های تعاونی مرزنشین و پیله‌وران از محل صادرات یکدیگر در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ خارج از سهمیه ارزی و مقدار تعیین‌شده بوده و امکان واگذاری ارز حاصل از صادرات پیله‌وران و شرکت‌های تعاونی مرزنشین به سایر پیله‌وران و شرکت‌های تعاونی مرزنشین میسر بوده است.

همچنین در راستای تسهیل واردات اقلام یاد شده، کارت‌های الکترونیک مبادلات مرزی مرزنشینان استان های آذربایجان غربی، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، کردستان و هرمزگان به صورت سیستمی برای یک دوره یکساله تا پایان سال ۱۴۰۰ تمدید شد و بازارچه‌های مرزی شرق کشور برای واردات کالا از تخفیف سود بازرگانی ۲۰ درصد برخوردار شدند.

طبق آمارهای سازمان توسعه تجارت در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ حدود ۱۰ هزار فعال تجاری در حوزه پیله‌وری و مرزنشینی اقدام به تجارت کرده‌اند. بر این اساس حدود ۹۶۰۰ واحد غیرتولیدی و ۱۰۰ واحد تولیدی بوده‌اند و در مجموع حدود ۱.۵ میلیارد دلار یا ۱.۴ میلیارد یورو تعهد ارزی دارند.

همچنین آمارهای سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که بیشترین واحدهای فعال در این حوزه به سه استان سیستان و بلوچستان، کردستان و آذربایجان غربی مربوط است.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

برنامه‌ای برای صادرات گاز به اروپا نداریم/ تمدید پنج ساله صادرات گاز به عراق-پیام امروز

مجید چگینی، مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به آخرین وضعیت و برنامه صنعت گاز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *