سوله آکام فلز
ردپای غرب در حادثه تروریستی روسیه به وضوح دیده می‌شود

ردپای غرب در حادثه تروریستی روسیه به وضوح دیده می‌شود

ساعت حوالی ۲۰ به وقت مسکو  در شامگاه جمعه سوم فروردین بود که عناصری ناشناس با تیراندازی در تالار شهر کروکوس در حومه پایتخت روسیه و پرتاب نارنجک یا بمب آتش زا باعث آتش سوزی در این ساختمان شدند که به گفته کمیته تحقیقات روسیه ۱۴۳ نفر در این حمله تروریستی جکشته شدند و احتمال افزایش شمار قربانیان این حادثه وجود دارد.

گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه ای مسئولیت این حمله را به عهده گرفت اما کمیته تحقیقات روسیه تاکید کرد تحقیقات در مورد حمله تروریستی به سالن کنسرت «کروکاس هال سیتی» در مسکو ادامه دارد.

 از این رو باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبه‌ای ترتیب داده با «دنیس روگاتیوگ» فعال سیاسی از روسیه برای بررسی جزئیات بیشتری از این حادثه ترویستی که جزئیاتی از آن در ذیل از نظرتان می‌گذرد.

-در ابتدا جزئیاتی درباره این حادثه تروریستی را از  بیان کنید

دنیس روگاتیوگ: این حمله تروریستی در یک سالن کنسرت در یک مرکز خرید در نزدیک مسکو اتفاق افتاد، جایی که مردم داشتند برای یک رویداد بزرگ برای یک کنسرت خیلی بزرگ آماده می‌شدند. طبق اطلاعات ارائه شده توسط اداره فدرال اطلاعات امنیتی روسیه یا همان «اف اس بی» عاملان این حمله تروریسی از یکی دو ساعت قبل در آنجا حضور داشته اند. براساس آخرین اطلاعات دریافتی چهار نفر از عاملان این حادثه تروریستی اهل تاجیکستان بودند و همگی تا این لحظه دستگیر شده اند. این افراد در حال فرار و در حدود ۳۵۰ کیلومتری مسکو بازداشت شدند. گفته می‌شود این عاملان در حال فرار به سمت مرز اوکراین بودند که دستگیر شدند. در ساعت‌های اولیه بعد از این اتفاق در کنار گمانه زنی‌هایی که وجود داشت گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. اما نکته‌ای که تا این لحظه قابل ملاحظه است این است که پوتین و سایر مسئولان دولتی هنوز حضور گروه داعش را در این حادثه هنوز تایید نکرده اند. هرچند گزارش‌هایی وجود داشته که ارتباط‌هایی بین این حادثه و گروه تروریستی داعش را نشان می‌دهد.

-به نظر شما دلیل اصلی این حادثه تروریستی در حالی که جهان در شرایط پر تنشی به سر می‌برد چه می‌تواند باشد؟

دنیس روگاتیوگ: در ابتدا باید بگویم مقیاس این اتفاق با آنچه در رسانه‌ها منتشر شده متفاوت است. تا به حال بیش از یکصد نفر در این حمله تروریستی کشته شده اند و ده‌ها نفر هم زخمی شده اند که حال بسیاری در بیمارستان‌های وخیم گزارش شده است. بسیاری در آتش سوخته اند که در نتیجه پرتاب کوکوتل مولوتف به داخل سالن کنسرت بوده است. شاید بیش از بیست سال از آخرین حادثه تروریستی با این مقیاس در روسیه می‌گذرد. دلیل این حمله از نظر من مشخص است. روسیه نقش کلیدی در ریشه کن کردن داعش در کشور‌هایی مانند سوریه و نیز سایر نقاط جهان داشته است. گروهی که به وضوح توسط برخی دولت‌های غربی حمایت شده و می‌شود. به نظر من هدف اصلی از این حمله تروریستی ایجاد سرگردانی در شرایطی است که دنیا شاهد جنایات بزرگی در مناطقی از همین کره خاکی از جمله غزه است. دشمنان ما می‌خواهند فضای ترس در روسیه ایجاد کنند. روسیه هنوز در جنگ اوکراین درگیر است و این حمله تروریستی می‌تواند یک هدف را دنبال کند و آن هم این که نگاه روسیه را در چنین شرایطی از جنگی که در آن در حال پیروزی است منحرف کند.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

فناوری‌های حیرت‌انگیزی که تا ۲۰۳۰ وارد زندگی ما خواهند شد-پیام امروز

ظهور فناوری از بسیاری جهات نحوه زندگی انسان را تغییر داده است. فناوری به قدری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *