معاون فرهنگی اجتماعی د انشگاه تهران با تاکید بر اینکه باید ارزیابی های دقیقی صورت بگیرد و مشخص شود کاستیهای تحقق دانشگاه تراز انقلاب چیست، گفت: نهادهای مختلفی از جمله آموزش و پرورش در این زمینه نقش دارند که باید سهم هر یک آنها مشخص شده و کاستی های دستیابی به دانشگاه در تراز انقلاب رفع شود.
دکتر هادی بهرامی احسان در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب، به دیدگاه امام راحل و انتظارات ایشان از دانشگاه و دانشجویان اشاره کرد و گفت: این موضوع باید از چند جهت مورد ارزیابی قرار بگیرد، اما نکته مهم این است که حضرت امام به جایگاه دانشگاه و محل تولید علم دانش یک نگاه بسیار بنیادی و عمیق داشتند. این جمله که دانشگاه مبدا همه تحولات است از جمله های مشهور بنیانگذار انقلاب است و این که فرمودند دانشگاه کارخانه انسان سازی است یعنی نگاه ایشان به دانشگاه یک مجموعه فراگیر علمی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و معنوی است که می تواند فرایند عمومی تربیت را مدیریت کند.
وی در ادامه تصریح کرد: در واقع حضرت امام (ره) در ساختارحکمرانی یک جامعه دینی و اسلامی دانشگاه را به عنوان یکی از بنیادی ترین مبادی تولید جریانات ارزیابی میکردند و از نظر ایشان دانشگاه صرفا ساحت علمی ندارد که بخواهد صرفا در ترویج علم به عنوان اولین و مهمترین وظیفه و ماموریت خود تلاش کند؛ بلکه فراتر از آن حضرت امام برای دانشگاه شأنیت هدایت اجتماعی، تولید فضایل اخلاقی، پیش قراولی در تمامی عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و غیره قائل بودند.
دکتر بهرامی تاکید کرد: حضرت امام برای یک معلم و استاد چه در آموزش و پرورش و چه در حوزه علمیه یا دانشگاه، جایگاه ویژه ای قائل بودند این که وظیفه آنها صرفا انتقال علم و دانش نیست بلکه استاد، معلم و یا یک روحانی حامل تمام آرمانها، مقاصد، ارزش های مثبت و منفی هستند. به همین دلیل در بیان ایشان این نکته تصریح شده است که اگر دانشگاه رویکرد مثبت خود را حفظ کند، خروجی آن کسانی خواهند بود که در خدمت آرمان ها بوده و ارزش های والا را حفظ و در قالب آن قدرتمند ظاهر خواهند شد و اگر هم دانشگاه و یا هر مجموعه آموزش فرهنگی از تعریف مورد انتظار فاصله بگیرند به همان نسبت نیز در تولید ارزش های منفی و فرهنگ متضاد موفق خواهند شد و جامعه را دچار تضاد و تعارض خواهند کرد.
معاون فرهنگی اجتماعی د انشگاه تهران یاد آور شد: بیانات از این دسته از حضرت امام که اگر دانشگاه دارای استاد یا روحانی فاضل باشند که ویژگی های اخلاقی بارزی باشند جامعه نیز فاضل خواهند شد و بالعکس، اگر آنها از ویژگی نامعتبری برخوردار باشد به همان نسبت جامعه نیز در تبعیت از او اقدام خواهد کرد.نشان میدهد که در واقع حضرت امام اختصاص یک جایگاه فوق العاده دقیق و حساس برای دانشگاه، استادی و معلمی در نظر گرفته بودند، اما این که در حال حاضر با توجه به گذشت زمان دانشگاه به این مقاصد و اهداف رسیده یا نه باید آن را به صورت جزئی و در بخش های مختلف بررسی کرد.
دکتر بهرامی خاطرنشان کرد: مسلما دانشگاه های ما در مقایسه با دانشگاههای زمان شاه و در مقیاس جهانی رشد فوق العاده بی بدیل و بی نظیر داشته اند و این پیشرفتها هم از نظر کیفی، کمی، نیروی انسانی و اخلاقی و غیره بوده است. خوشبختانه ما در تمامی زمینه ها به توسعه بی نهایت قابل توجهی رسیده ایم که مشاهده رتبه بندی های ما در سطح جهانی و پیشرفت های علمی که در عرصه های مختلف بوده است بیانگر تایید این مساله بوده است.
وی تاکید کرد: در زمان شاه با تعداد محدودی دانشگاه ، استاد و دانشجو، ایران در هیچ حوزه ای پیش قراول نبود و ما اغلب نیازهای خود را از خارج از کشور تامین می کردیم افرادی که هم سن ما هستند فراموش نکرده اند که ما فوری ترین نیازهای خودمان یعنی نیاز به درمان را از کشورهایی نظیر هند، بنگلادش و پاکستان تامین می کردیم. در واقع این موارد ضروری ترین نیازهای ما بود که دانشگاه باید در تولید آن مشارکت میکرد اما به دلیل کاستی هایی که وجود داشت ما حتی از خارج نیروی انسانی می آوردیم.
وی یاد آور شد: خوشبختانه در حال حاضر ما مرجع تولید دانش در حوزه مختلف هستیم و این بسیار با ارزش است. در واقع انقلاب اسلامی ممیزی در تولید دانش در تمامی عرصه ها ایجاد کرد، به نحوی که دشمنان ما نیز به این توسعه اعتراف میکنند و سر تسلیم فرود میآورند.
دکتر بهرامی یاد آور شد: سوالی که مطرح است این است که آیا دستیابی به این پیشرفت ها و استانداردها و این که در برخی حوزه ها نظیر نانو در رتبه های سوم تا پنجم جهان ایستاده ایم و در حوزه های فنی و پزشکی رتبه های بالای علمی را به دست آوردیم، آیا توانسته است همه مقاصد مورد نظر امام را محقق کند؟ باید گفت نمی توانیم به صورت دقیق در این زمینه پاسخگو باشیم و من نمی توانم همان طور که دقیق در مورد پیشرفت های علمی حرف بزنم و در مورد تحقق همه انتظارات نیز این نظر را داشته باشم این مساله باید در سطح کلان بررسی شود.
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران یاد آور شد: مثلا در حوزه تعلیم، تربیت اساتید و افرادی برجسته داریم که همه آنها در تراز انقلاب هستند. حقیقتا وزارت علوم و دانشگاههای ایران و همچنین وزارت بهداشت دستاوردهایی بسیار بزرگ و گران بها کسب کردهاند؛ یعنی قبل از این که ما تولید کننده دانش باشیم افراد بسیار بزرگ و دانشمندان بسیار گرانقدری که حاملان فضایل اخلاقی هستند را تربیت کرده ایم که شهیدان شهریاری و علی محمدی از نمونه های این اساتید دارای فضایل اخلاقی بودند.
وی اضافه کرد: افراد فوق را میتوان اساتید در تراز انقلاب تاکید که هم دانشمند علمی و هم دارای فضایل بالای اخلاقی هستند.
بهرامی در پاسخ به این سئوال که آیا ما توانستیم در همه عرصه های فعالیت دانشگاه ها اعم از حوزه فرهنگی عظمت و شکوه را تجربه کنیم، گفت: نمی شود سهم دانشگاهها را در این زمینه اختصاصا و دقیقا تعریف کرد و گفت چه مقداری از این پروژه ها را پوشش دادهاند برای مثال دانشجویی که وارد دانشگاه می شود ابتدا در آموزش و پرورش بوده بنابراین نهادی مانند آموزش و پرورش نیز سهمی در تعلیم و تربیت داشته است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: مثلا در حال حاضر تحولات فرهنگی و اجتماعی از حوزه رسانه ها و شبکه های اجتماعی وارد خانواده ها شده و افراد را تحت تاثیر قرار می دهد؛ این تحولات همراه با فضای عمومی فرهنگی و اجتماعی به دانشگاهها منتقل می شود. بنابراین نمی شود در این زمینه از دانشگاهها به عنوان یک مجموعه مجزا صحبت کرد.
بهرامی اظهار کرد: برای این که دانشگاه را در تراز انقلاب ارزیابی کنیم باید شاخص ها و فاکتورهای دقیق تری را تنظیم و بر اساس آن بتوانیم سهم هر کدام از مراکز تربیتی را جدا و بر اساس آن قضاوت کنیم و اگر کاستی ها و کمی هایی که وجود دارد را جبران و برای تقویت جنبه های ارزشی برنامه ریزی کنیم که این امر نیازمند مطالعه و تامل است. امیدوارم با نقاط قوتی که در بین جریان دانشجویی وجود دارد ما بتوانیم در آینده نزدیک دانشگاه ، انقلاب و علم و جوانانمان را در تراز انقلاب ببینیم.
انتهای پیام