سوله آکام فلز

طرز تهیه آب طالبی بستنی

بهترین چیزی که می‌تواند آدم را در یک روز تابستانی سر ذوق بیاورد چیست؟ احتمالا یک نوشیدنی خنک و دلچسب. و حالا باز می‌پرسیم که دلچسب‌ترین نوشیدنی خنک در بین انواع نوشیدنی چیست؟ گزینه‌های زیادی وجود دارد اما یکی از محبوب‌ترین آن‌ها برای ما ایرانی‌ها آب طالبی است. طالبی‌های شیرین و خوش‌بافتی که یک نوشیدنی خاص و البته سنتی ایرانی را بعد از یک روز خسته‌کننده کاری، یا در میان ظل گرما به ما هدیه خواهند داد.

اما اگر جزو افرادی هستید که دوست دارید کیک خوشمزه‌تان حتما یک گیلاس هم بر رویش داشته باشد، به جای آب طالبی باید آب طالبی بستنی (یا اصطلاحا همان طالبی بستنی) را انتخاب کنید. نوشیدنی‌ای که با ترکیب بستنی و طالبی، نه‌تنها باعث می‌شود طعم خوشمزه‌تر و بافت جذاب‌تری حاصل شود، بلکه با وجود شیر داخل بستنی، باعث مغذی‌‌تر شدن، پرانرژی‌تر شدن و برخورداری این نوشیدنی از اکثر گروه‌های غذایی خواهد شد.

ما در این مطلب به دنبال آن هستیم تا طرز تهیه آب طالبی بستنی را به شما آموزش دهیم. برای این کار غیر از مواد اولیه‌ای که در بخش‌های بعدی خواهید خواند، صرفا نیاز به یک مخلوط‌کن یا یک میکسر نیاز خواهید داشت. وسیله‌ای که باعث می‌شود بتواند آب طالبی بستنی در خانه درست کرده و از رفتن به کافه یا آبمیوه‌فروشی محل‌تان معاف شوید! پس حتما تا انتهای مطلب و دوره طرز تهیه آب طالبی بستنی با ما همراه باشید.

طرز تهیه اسموتی طالبی

طرز تهیه اسموتی طالبی

بعید است که حتی یک بار هم به کافه رفته باشید و با واژه اسموتی آشنا نباشید. اسموتی درواقع نوشیدنی نرم و خنکی است که پایه اصلی آن را میوه‌های تازه تشکیل می‌دهند. در کنار میوه از تکه‌های یخ، خود آب میوه، شیرین‌کننده و شیر یا بستنی هم می‌شود استفاده کرد. این مواد در کنار همدیگر بِلِند (یکدست) شده و اسموتی را می‌سازند.

با این تفاصیل می‌‌شود گفت که آب طالبی سنتی ایرانی، یک نوع اسموتی جالب به شمار می‌آید. البته اسموتی انواع مختلفی دارد که با خیلی از میوه‌های خوشمزه درست می‌شود. ما در مجله پیام امروز طرز تهیه تعداد زیادی از اسموتی‌ها را برایتان توضیح داده‌ایم. برای مثال می‌توانید طرز تهیه اسموتی هندوانه با شیر را مطالعه کنید که خالی از لطف نیست. زیرا هندوانه هم در فصول گرم سال برای رفع تشنگی بسیار جذاب خواهد بود.

حالا دیگر وقتش است که کم کم سراغ طرز تهیه آب طالبی بستنی خودمان برویم.

طرز تهیه اسموتی سیب و طالبی را در مجله پیام امروز بخوانید.

طرز تهیه طالبی بستنی

احتمالا اگر مواد اولیه را بازگو نکنیم هم خودتان بدانید که باید از چه مواد اولیه‌ای استفاده کنید. اما برخی ریزه‌کاری‌هاست که می‌تواند آب طالبی بستنی خانگی شما را با طرز تهیه آب طالبی بستنی کافی شاپی ترکیب کرده و نتیجه بهتری به شما بدهد. این ریزه‌کاری‌ها در مقادیر مواد اولیه و همچنین شرح دستور است که آن را برایتان توضیح خواهیم داد. ضمنا اگر به نوشیدنی‌های کافی شاپی علاقه‌مند هستید، می‌توانید مطلب پیشین ما تحت عنوان طرز تهیه خوشمزه‌ترین اسموتی‌ها را مطالعه کنید.

مواد اولیه لازم برای تهیه آب طالبی بستنی:

بستنی وانیلی ۲ اسکوپ (در حدود ۴ قاشق غذاخوری)
طالبی ۳۵۰ گرم
شیر ۱/۴ لیوان دسته دار (فرانسوی)
یخ خرد شده و شکر به میزان علاقه شخصی شما

مرحله اول: در ابتدا بایستی طالبی‌ها را از یخچال یا جای خنکی که قرار داده‌اید درآورده و با دقت پوست آن‌ها را گرفته، تخم‌های داخلی طالبی را به خوبی پاکسازی کنید. سپس گوشت طالبی را برش زده و به تکه‌های ریزتر تقسیم کنید. این کار برای یکدست شدن بهتر آب طالبی مهم است و ضمنا عمر مخلوط کن شما را هم بالاتر خواهد برد.

مرحله دوم: حالا تکه‌های طالبی را به همراه بستنی مورد نیاز داخل مخلوط کن ریخته و ۱ یا ۲ پالس مخلوط کن را بزنید تا کمی از حالت مجزا دربیایند. سپس شیر و شکر و تکه‌های یخ را نیز اضافه کرده و حالا با شدت بیشتری مخلوط کن را به حرکت دربیاورید تا مخلوط کاملا یکدستی داشته باشید. البته بهتر است هر چند ثانیه که مخلوط کن کار می‌کند آن را رها کرده و پارچ را کمی تکان بدهید تا تمام قسمت‌ها یکدست شوند. اسموتی انبه نیز یکی از نوشیدنی‌هایی است که تقریبا به همین شکل درست می‌شود. البته ما قبلا طرز تهیه آن به انواع مختلف را در مطلب چند روش تهیه اسموتی انبه برایتان آموزش داده بودیم.

 مرحله سوم: حالا دیگر آب طالبی بستنی ما آماده شده و می‌توانیم آن را سرو کنیم. برای سرو آب طالبی بستنی، کافی است که یک لیوان بردارید و مخلوط را داخلش بریزید. پیشنهاد می‌کنیم از لیوان‌های بلند و بزرگ استفاده کنید. ضمنا یکی از تزئین‌های هر اسموتی، استفاده از خود میوه اسموتی است. می‌توانید وسط یک برش طالبی را چاقو زده و آن برش را بر لبه لیوان سرو استوار کنید تا منظره زیبایی پدید بیاید. اگرچه که استفاده از پودر نارگیل یا ترافل هم یک گزینه تزئین است، اما ممکن است به مذاق برخی خوش نیاید.

طرز تهیه آب طالبی بستنی مقوی

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که دوست دارید نوشیدنی‌تان خیلی مغذی باشد، یا اینکه رژیم دارید و می‌خواهید گروه‌های غذایی بیشتر و مفیدتری در آب طالبی بستنی خود داشته باشید، این روش دوم را هم مطالعه کنید. اسفناج ماده‌ای است که می‌تواند به کمک شما بیاید. پس بیایید تا طرز تهیه آب طالبی بستنی با اسفناج را هم مرور کنیم.

مواد اولیه برای تهیه آب طالبی بستنی با اسفناج:

طالبی ۳۵۰ گرم
بیبی اسفناج ۱ فنجان خام
موز ۱ عدد متوسط
دانه چیا ۱ قاشق چای خوری
بستنی وانیلی ۴ قاشق غذاخوری

برای تهیه آب طالبی بستنی با اسفناج، کافی است که دقیقا مراحل روش قبلی را دنبال کنید. این نوشیدنی به دلیل آبدار بودن خود اسفناج، نیازی به استفاده از شیر و یخ ندارد. شیر و یخ باعث رقیق شدن زیادی این اسموتی خواهند شد. استفاده از دانه چیا هم برای تزئین رویه اسموتی، بعد از سرو خواهد بود. اگر به این دانه دسترسی ندارید، می‌توانید از تخم شربتی استفاده کرده یا کلا آن را حذف کنید.

ضمنا اگر به نوشیدنی‌های با پایه اسفناج علاقه‌مند هستید، می‌توانید مطلبی که ما پیشتر آماده کرده‌ایم، تحت عنوان طرز تهیه اسموتی اسفناج را مطالعه کنید که خالی از لطف نخواهد بود.

ضمنا اگر فکر می‌کنید که اسفناج ممکن است آب طالبی شما را بدمزه کند، سخت در اشتباه هستید. درواقع مزیت این سبزی فوق‌العاده این است که اصلا حضورش به چشم نخواهد آمد و طعم آب طالبی را عوض نخواهد کرد. درعوض بسیار مغذی و سرشار از آهن است و باعث می‌شود آب طالبی بستنی شما بسیار مغذی شود.

خواص آب طالبی بستنی

خواص آب طالبی بستنی

آب طالبی بستنی یک نوشیدنی بسیار محبوب است و غالبا رسم بر این است که خوراکی‌های محبوب، از ارزش غذایی پایینی برخوردار باشند. اما آب طالبی بستنی این قاعده را نقض کرده است. در بندهای زیر به تعدادی از خواص این نوشیدنی جذاب اشاره خواهیم کرد:

  • طالبی سرشار از آنتی اکسیدان است؛ بنابراین آب طالبی می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما خیلی مفید باشد.
  • بعد از هویج، طالبی یکی از بهترین منابع برای دریافت ویتامین آ به حساب می‌آید. پس آب طالبی چشمان شما را نیز تقویت خواهد کرد.
  • شاید باورتان نشود اما آب طالبی برای سلامت قلب شما نیز مفید است. زیرا از مواد مفیدی مانند منیزیم، پتاسیم، زینک و مس بهره می‌برد.
  • طالبی یکی از میوه‌های صیفی‌جات به شمار می‌رود که فیبر نسبتا بالایی دارد؛ بنابراین باعث هضم بهتر غذا شده و کلسترول شما را هم پایین خواهد آورد.
  • طالبی به دلیل برخورداری از آب بالا و فیبری که عنوان کردیم، علاوه بر رفع تشنگی آلودگی‌های کبدی را نیز از بین می‌برد. ضمنا وجود آب بالا در طالبی، مزیتی است که آن را برای سلامت پوست و خشک نشدن صورت‌تان مفید خواهد کرد.
  • شیر و بستنی موجود در طرز تهیه آب طالبی بستنی، باعث جذب کلسیم خوب و تقویت استخوان‌های شما خواهند شد.
  • اگر به روش دوم عمل کنید و از موز و اسفناج در طرز تهیه آب طالبی بهره ببرید، پتاسیم و آهن زیادی که برای خون شما مفید هستند دریافت خواهید کرد.

طرز تهیه معجون طالبی را بلدید؟

نکات طرز تهیه آب طالبی بستنی

طرز تهیه آب طالبی بستنی کافی شاپی را در بالا خواندیم. اما اگر دوست دارید که حرفه‌ای حرفه‌ای عمل کنید و یک طالبی بستنی بازاری داشته باشید، بهتر است که به نکات زیر هم توجه داشته باشید تا کیفیت کارتان بالاتر برود.

  • اگر طالبی را قبل از تهیه آب طالبی در فریزر بگذارید، دیگر به استفاده از تکه‌های یخ احتیاجی نخواهید داشت. این کار باعث می‌شود که غلظت و طعم جذاب‌تری برایتان حاصل شود. البته تنها نیم تا یک ساعت قبل از شروع کار این حرکت را انجام دهید. قرار نیست که طالبی کاملا یخ بزند. صرفا سرد شدن کافی خواهد بود.
  • یکی از کارهای جالب برای خوش‌طعم‌تر شدن و همچنین رژیمی شدن این است که از عسل در تهیه آب طالبی بستنی استفاده کنید. درواقع می‌توانید مقداری عسل را جایگزین شکر در روش اول کنید.
  • منظور از بیبی اسفناج در روش دوم، اسفناج‌های کوچک و نابالغ است. اما اگر به بیبی اسفناج دسترسی ندارید، کافی است که برگ‌های اسفناج‌های بزرگ را جدا کنید و از آن‌ها بدون ساقه اسفناج استفاده کنید.
  • اگر به طرز تهیه آب طالبی با شیر علاقه دارید، کافی است که بستنی را حذف کرده و درعوض از شیر و شکر یا عسل بیشتری استفاده کنید.
  • در تهیه آب طالبی بستنی به روش اول، هم می‌توانید از شیر پرچرب استفاده کنید و هم می‌توانید از شیر کم چرب استفاده کنید. درواقع این نکته بسته به ذائقه و رژیم غذایی خودتان خواهد داشت. اما لازم به ذکر است که اگر از شیر پرچرب استفاده کنید، بافت خامه‌ای‌تر و نتیجه بهتری برایتان حاصل خواهد شد.
  • اگر گیاهخوار (به خصوص وگان) هستید، باز هم می‌توانید از آب طالبی بستنی لذت ببرید. شیرهای گیاهی، همچون شیر بادام و شیر نارگیل، مناسب درست کردن آب طالبی بستنی هستند. همچنین بستنی حاصل شده از این شیرها هم طعم جالب و دل‌انگیزی را برایتان خواهد داشت. ضمنا ما در مطلبی مجزا برای گیاهخواران محترم به آموزش غذاهای وگان پرداخته‌ایم که از مطلب رسپی غذاهای وگان قابل مطالعه است.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب بالا لذت کافی را برده باشید. درست کردن آب طالبی بستنی، کاری است که اگر قلق‌های آن را یاد بگیرید، به فعالیت روتین شما در فصل گرم سال تبدیل خواهد شد. کافی است که دوستان یا خانواده، یک بار طرز تهیه آب طالبی بستنی شما را ببینند. مطمئنا بعد از چشیدن این اسموتی، هرروز و هرشب از شما خواهش می‌کنند تا برایشان آب طالبی درست کنید. نوش جان!

سوالات متداول

آیا می‌توان در آب طالبی بستنی از اسانس استفاده کرد؟

بله. قطعا می‌توانید از اسانس در خیلی از غذاها، کیک‌ها و نوشیدنی‌ها استفاده کنید، اما نیاز به چنین کاری نیست، چون خود انتخاب طالبی تازه، باعث عطر و طعم جذاب خواهد شد. اما اگر از عطر و طعم تلفیقی خوشتان می‌آید؛ می‌توانید به جای اسانس، از ترکیب میوه‌هایی همچون توت فرنگی، آناناس، سیب، لیمو ترش و انواع میوه‌های استوایی در آب طالبی بستنی خودتان بهره برده و لذت‌تان را چندبرابر کنید.

طرز تهیه آب طالبی بدون مخلوط کن چگونه است؟

به هر حال باید یک نوع از بلندرها (blender) را داشته باشید. زیرا طالبی را نمی‌شود با رنده یا چیزهای دستی مانند ویسک به خوبی پوره کرد و نتیجه لهیده خواهد بود. بهترین و ساده‌ترین جایگزین برای مخلوط کن یا غذاساز، درواقع گوشت کوب برقی خواهد بود.

آیا می‌شود در آب طالبی بستنی به جای بستنی وانیلی، بستنی طعم‌دار ریخت؟

بله. اما دقت داشته باشید که طعم‌هایی مانند بستنی قهوه یا بستنی شکلاتی خیلی مناسب این کار نخواهند بود. اما می‌توانید از بستنی‌های میوه‌ای، متشکل از میوه‌هایی که در سوال اول پاسخ دادیم را استفاده کنید. نتیجه این است که طعم طالبی با عطر و طعم میوه‌های داخل آن بستنی‌ها ترکیب خواهد شد.

آیا می‌شود از بستنی زعفرانی در تهیه آب طالبی بستنی استفاده کنیم؟

بله! اتفاقا یکی از روش‌های اصیل تهیه آب طالبی بستنی این است که از بستنی سنتی زعفرانی ایرانی استفاده شود. در این روش، ابتدا آب طالبی را درست خواهید کرد و داخل لیوان خواهید ریخت. سپس یک تکه سنگین از بستنی سنتی را داخل لیوان می‌ریزید. در این حالت باید یک نِی و یک قاشق بلند برای سرو درون لیوان بگذارید.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

۲۱ ایستگاه پروازی آماده اعزام زائران حج به سرزمین وحی -پیام امروز

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در آیین بدرقه اعزام نخستین گروه حجاج حج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *