سوله آکام فلز

طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی به ۲ روش آسان و خوشمزه

اگر به‌دنبال یک وعده غذایی سالم، کامل و گیاهی هستید، سیرابیج گیلانی را از قلم نیندازید. طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی بسیار ساده است و کافی است پس از شستن و خشک کردن برگ سیرها، آن‌ها را ریز خرد کرده و در روغن تفت دهید. سپس نمک و ادویه‌ها را اضافه کنید و در نهایت، تخم‌مرغ‌ها را داخل تابه بشکنید و هم بزنید.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی خورش سیرابیج گیلانی را با هم می‌بینیم:

خورش سیرابیج گیلانی (بدون مرغ)

تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده سازی کمتر از ۳۰ دقیقه
زمان پخت غذا کمتر از ۳۰ دقیقه
میزان سختی کم
میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم ۲۷۵ کالری

طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی

بیج یا ویج، پسوندی شمالی به معنای سرخ کردن و تفت دادن است و از آن‌جا که بخش مهمی از رسپی این غذای محلی مربوط به تفت دادن برگ سیر است، این غذا را سیراویج یا سیرابیج نامیده‌اند. البته در میان غذاهای محلی شمال، نمونه‌های دیگری مثل اناربیج، خشکابیج و… هم هستند که هر یک دستورالعمل خاص خود را دارند. حالا اگر دوست دارید طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی را بدانید، با ما همراه شوید و پس از تهیه مواد لازم، مراحل کار را مطابق دستور گفته‌شده پیش ببرید.

عکس خورش سیرابیج گیلانی

مواد لازم برای تهیه خورشت سیرابیج گیلان

برای تهیه این غذای لذیذ شمالی، مواد جدول زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برگ سیر تازه و محلی ۴ دسته
تخم‌مرغ ۳ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت خورش سیرابیج گیلانی

دستور تهیه این غذای معطر و خوش‌طعم شامل مراحل ساده‌ای است که در ادامه با هم می‌خوانیم:

  • مرحله اول: ابتدا برگ سیرها را شسته، خشک کرده و با چاقویی تیز به صورت کاملا ریز خرد کنید.
  • مرحله دوم: تابه‌ای مناسب را روی حرارت ملایم قرار داده و داخل آن مقداری روغن بریزید تا داغ شود.
  • مرحله سوم: حالا برگ سیرها را در روغن تفت دهید و چند دقیقه بعد، نمک، فلفل و زردچوبه را هم اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: در نهایت، تخم‌مرغ‌ها را داخل تابه بشکنید و هم بزنید تا کاملا به خورد برگ سیرها رفته و با هم بپزند.

به همین سادگی، این غذای لذیذ آماده سرو است. اگر در شمال اقامت دارید، حتما می‌دانید که قرار دادن یک بشقاب سبزی محلی و مقداری کال کباب و زیتون پرورده در کنار این غذا، همه چیز را برای سرو یک غذای تمام‌عیار گیلانی کامل می‌کند. نوش جان

طرز تهیه خورش سیراویج با مرغ

می‌توانید پر و بال بیشتری به طرز تهیه سیرابیج بدهید و مقداری مرغ هم به آن اضافه کنید. در این صورت، زمان طبخ خورش کمی طولانی‌تر خواهد شد، اما این صبوری به چشیدن طعم فوق‌العاده این غذا می‌ارزد. در ادامه، مواد لازم و مراحل دستور پخت سیراویج با مرغ را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه خورش سیراویج با مرغ

مواد لازم برای تهیه خورشت سیرابیج با مرغ

برای تهیه این خورشت بی‌نظیر و معطر گیلانی، مواد اولیه را طبق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برگ سیر ۳۰۰ گرم
تخم‌مرغ ۳ عدد
سینه مرغ ۲ عدد
پیاز ۱ عدد
برنج ۲ پیمانه
آب نارنج ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
برگ بو به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت خورش سیرابیج با مرغ

طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی با مرغ به شکل زیر پیش می‌رود:

  • مرحله اول: ابتدا پیاز را شسته، پوست بگیرید و به تکه‌های بزرگ برش بزنید. سپس، پیاز خرد‌شده را با سینه مرغ، مقداری برگ بو و ادویه داخل قابلمه‌ای مناسب ریخته و روی آن‌ها آب بریزید.
  • مرحله دوم: قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا مرغ کاملا بپزد و آب خود را بکشد. حالا کمی زعفران روی مرغ‌ها ریخته، آن‌ها را سرخ کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله سوم: در فاصله پخت مرغ، برگ سیرها را بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. سپس، آن‌ها را با چاقویی تیز به صورت یکدست خرد کنید.
  • مرحله چهارم: تابه‌ای مناسب را روی حرارت ملایم قرار دهید و برگ سیرها را داخل آن بریزید تا برای چند دقیقه بدون روغن تفت بخورند.
  • مرحله پنجم: در ادامه، مقداری روغن داخل تابه بریزید و اجازه دهید برگ سیرها کمی بپزند و نرم‌تر شوند.
  • مرحله ششم: حالا آب نارنج را همراه با مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه در تابه بریزید. صبر کنید برگ سیر در ترکیب با این مواد روی حرارت ملایم، بیشتر بپزد و آب اضافی آن هم کاملا تبخیر شود.
  • مرحله هفتم: در نهایت، تخم‌مرغ‌ها را در تابه روی مواد دیگر بشکنید و شروع به هم زدن کنید. سپس چند دقیقه درب تابه را بگذارید تا پخت غذا کامل شود.

همراه این غذا مقداری برنج کته آماده کرده و آن‌ها را با یکدیگر سرو کنید. نوش جان

نکات مهم در طرز تهیه خورشت سیراویج گیلانی

همان‌طور که خواندید، طرز تهیه خورش سرابیج به هر دو روش بسیار ساده است. با‌این‌حال، برخی فوت‌های کوزه‌گری هم وجود دارند که رعایت آن‌ها حاصل کار شما را به‌مراتب بهتر می‌کند. در ادامه، چند نکته مهم را با هم مرور می‌کنیم:

نکات مهم در طرز تهیه خورشت سیراویج گیلانی

  • برگ سیر را بیش از اندازه سرخ نکنید؛ زیرا رنگ آن سیاه شده و طعم آن به تلخی می‌زند. همین اندازه که آب سبزی کشیده شده و به اصطلاح خشک شود، کافی است. البته زردچوبه هم به تغییر رنگ سبزی کمک می‌کند.
  • احتمالا در شروع کار از حجم زیاد سبزی تعجب خواهید کرد، اما باید بدانید که تفت دادن سبزی، حجم آن را تا اندازه قابل توجهی کمتر می‌کند. بنابراین مقدار مواد ذکر شده را تغییر ندهید.
  • اگر در طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی با مرغ، هنگام سرخ کردن سبزی، چند دقیقه درب تابه را بگذارید، سبزی نرم‌تر خواهد شد که کاملا سلیقه‌ای است.

اصول نگهداری از خورش سیرابیج گیلانی

وجود تخم‌مرغ و مرغ در این غذا، ماندگاری آن را محدودتر می‌کند. به‌علاوه، سبزیجات پخته در غذاها هم ماندگاری زیادی ندارند و چنین غذاهایی باید حداکثر ظرف ۲ یا ۳ روز آینده مصرف شوند. فراموش نکنید که باقیمانده سیرابیج را حتما داخل ظرف درب‌دار در یخچال بگذارید تا هوای یخچال به غذا نفوذ نکند.

روش جلوگیری از خراب شدن خورش سیراویج

بهتر است غذاهایی مثل سیرابیج که داخل آن‌ها از تخم‌مرغ استفاده شده، برای استفاده مجدد با حرارت غیر‌مستقیم گرم شوند. برای این منظور، می‌توانید از فر یا مایکروویو استفاده کنید. همچنین پیش از استفاده مجدد، رنگ و لعاب ظاهر غذا را بررسی کنید تا بو یا بافت غیرمعمول و مشکوکی وجود نداشته باشد.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه سیراویج گیلانی

بخش مهمی از عطر و بوی این خورشت اصیل شمالی، مربوط به برگ سیر محلی است و بهتر است آن را با چیز دیگری جایگزین نکنید. با‌این‌حال، بعضی آشپزها معتقدند که در صورت عدم دسترسی به برگ سیر، استفاده از تره فرنگی هم گزینه مناسبی است که البته در این صورت نباید توقع عطر و بوی بی‌نظیر برگ سیر را داشته باشید. علاوه بر این، بسیاری از شمالی‌ها، در ترکیب با برگ سیر، از یک سبزی محلی دیگر به نام گیجاواش هم استفاده می‌کنند که عطر و بوی رویایی این غذا را دو‌چندان می‌کند.

برگ سیر محلی در فصل پاییز در بازار روزهای شهرهای گیلان به وفور یافت می‌شود و شباهت زیادی به تره دارد. می‌توانید با هر بار سفر به این استان، مقداری برگ سیر محلی خریداری کرده و فریز کنید تا در تمام طول سال بتوانید این غذای خوشمزه را درست کنید.

خواص برگ سیر و تهیه خورش سیراویج گیلانی

ویتامین C، ویتامین B6، آهن، مس و کلسیم تنها بخشی از مواد مغذی موجود در برگ سیر هستند. این گیاه مفید به بهبود گردش خون کمک می‌کند و انتخابی مناسب برای کنترل سطح کلسترول خون است. برگ سیر، میزان قند خون را هم بهینه‌سازی می‌کند و به همین دلیل مصرف آن برای بیماران دیابتی مفید خواهد بود. برای جلوگیری از لخته شدن خون هم می‌توانید روی خواص برگ سیر حساب کنید. همچنین اگر دچار غلظت خون یا فشار خون بالا هستید هم این گیاه با‌ارزش را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

خواص برگ سیر و تهیه خورش سیراویج گیلانی

تجربه یک طعم به یادماندنی با سیرابیج گیلان

قرار دادن یک بشقاب سیرابیج در کنار غذاهای دیگر در یک مهمانی، یک ایده خاص و به‌یادماندنی است و حال و هوای مهمان‌ها را حسابی عوض می‌کند. با‌این‌حال، اگر فکر می‌کنید درست کردن چند نوع غذا وقت‌گیر و مشکل است، پیشنهاد می‌کنیم که غذاهای ساده‌تری مثل سراویج را در منزل تهیه کرده و برای تدارک بقیه غذاها از اسنپ فود کمک بگیرید. سفارش آنلاین غذا به شما کمک می‌کند که با صرف انرژی کمتر، سفره‌های متنوع‌تری بچینید و حسابی مهمان‌ها را غافلگیر کنید. امیدواریم تجربه اعتماد به اسنپ فود، برایتان جذاب و شیرین باشد.

سوالات متداول

در طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی، علاوه بر برگ سیر از چه سبزی دیگری می‌توان استفاده کرد؟

بسیاری از شمالی‌ها در کنار برگ سیر از مقداری گیجاواش هم استفاده می‌کنند.

مدت زمان ماندگاری سیرابیج گیلانی در یخچال چقدر است؟

این غذا باید نهایتا ظرف ۲ تا ۳ روز آینده مصرف شود که این محدودیت زمانی، علاوه بر تخم‌مرغ و مرغ به سبزیجات پخته‌شده آن هم مربوط است.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

جو دوسر فدوکس برای چاقی

فهرست مقاله1 ‌2 آیا جو دوسر فدوکس برای چاقی مناسب است؟3 مزایای اوتمیل‌های آماده فدوکس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *