سوله آکام فلز

طرز تهیه خورش مسما بادمجان با مرغ و گوشت قرمز

اگر طعم بادمجان را دوست دارید، خورشت مسما بادمجان را حتما امتحان کنید. برای طرز تهیه خورش مسما بادمجان ابتدا بادمجان‌هایی را که قبلا تلخی آن‌ها را با نمک گرفته‌اید، در روغن سرخ کرده و پس از آن، تکه‌های مرغ را سرخ کنید. سپس با ترکیب پیاز سرخ‌شده، ادویه، رب و آب جوش، مقداری سس تهیه کرده و مرغ‌های سرخ‌شده را در آن بپزید. در ادامه، بادمجان سرخ‌شده، گوجه و غوره را با چاشنی‌های آبغوره و زعفران اضافه کرده و اجازه دهید خورشت مسما بادمجان جا بیفتد.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی خورشت مسمای بادمجان با مرغ را با هم می‌بینیم:

خورش مسما بادمجان با مرغ

تعداد نفرات ۴ یا ۵ نفر
زمان آماده سازی کمتر از ۳۰ دقیقه
زمان پخت غذا بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه
میزان سختی کم

طرز تهیه خورشت مسما بادمجان

اصالت خورشت مسما بادمجان مربوط به شمال ایران است. مسما بادمجان، طعم ترش و رنگ و لعاب جذاب و اشتهاآوری دارد و می‌توان آن را در کنار برنج و انواع سالادها و مخلفات دلخواه سرو کرد. این خورشت، هم با مرغ و هم با گوشت قرمز قابل طبخ و لذیذ است و بدون گوشت هم می‌توان نوع گیاهی آن را طبخ کرد. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه خورشت مسما بادمجان با مرغ را با هم می‌بینیم:

عکس خورشت مسما بادمجان

مواد لازم برای تهیه خورشت مسما بادمجان

مواد اولیه برای پخت خورشت مسما بادمجان به ترتیب جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
مرغ ۵۰۰ گرم
بادمجان متوسط ۶ عدد
پیاز متوسط ۱ عدد
گوجه‌فرنگی متوسط ۳ عدد
رب گوجه‌فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده به مقدار لازم
غوره ۱ لیوان
روغن ۶ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

مراحل دستور پخت خورش مسما بادمجان با مرغ

برای درست کردن خورشت مسمای بادمجان مجلسی، مطابق مراحل زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: ابتدا بادمجان‌ها را شسته و پوست بگیرید. کلاهک بادمجان‌ها را جدا نکنید و روی هر کدام، یک برش کوچک طولی بزنید.
  • مرحله دوم: بادمجان‌ها را داخل یک آبکش قرار داده و روی آن‌ها مقداری نمک بپاشید و اجازه دهید برای ۱ ساعت داخل آبکش بمانند تا تلخی آن‌ها از بین برود.
  • مرحله سوم: بعد از گذشت این مدت، بادمجان‌ها را با آب گرم بشویید و خشک کنید. سپس آن‌ها را با مقداری روغن در تابه‌ای مناسب سرخ کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله چهارم: در ادامه، تکه‌های مرغ را هم در همان تابه سرخ کنید تا برشته شوند. سپس پیاز نگینی‌شده را در تابه تفت دهید تا طلایی شود و پس از آن، ادویه‌ها را اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: وقتی عطر ادویه‌ها بلند شد، ۱ قاشق رب داخل تابه بریزید و کمی تفت دهید تا رنگ باز کند. سپس، ۲ فنجان آب جوش به محتویات تابه اضافه کرده و نمک آن را اندازه کنید.
  • مرحله ششم: حالا تکه‌های مرغ سرخ‌شده را داخل سس در حال جوش بریزید. درب تابه را بگذارید و حرارت زیر آن را کم کنید تا مرغ به مدت ۲ ساعت به آرامی بپزد.
  • مرحله هفتم: وقتی مرغ کاملا پخت و خورش به روغن افتاد، گوجه‌فرنگی‌ها، غوره و بادمجان‌های سرخ‌شده را هم به آن اضافه کنید.
  • مرحله هشتم: در نهایت، از مقداری چشنی آبغوره استفاده کنید و اجازه دهید خورشت مسما بادمجان برای نیم ساعت دیگر روی حرارت ملایم بپزد و مزه‌ها کاملا به خورد هم بروند.

طرز تهیه خورشت مسما بادمجان با گوشت

برای تهیه خورش مسما بادمجان با گوشت، مواد خورشت را مشابه آنچه پیش از این آمد آماده کرده و گوشت خورشتی را جایگزین مرغ کنید. به‌ازای ۳۰۰ گرم گوشت، ۴ بادمجان قلمی و ۳ عدد گوجه فرنگی استفاده کنید. مراحل کار به ترتیب زیر است:

طرز تهیه خورشت مسما بادمجان با گوشت

  • مرحله اول: پیاز را در تابه‌ای مناسب با مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود. سپس تکه‌های گوشت را به آن اضافه کرده و صبر کنید تا آب گوشت کشیده شود.
  • مرحله دوم: در ادامه، زردچوبه را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و پس از یک تفت مختصر، ۴ پیمانه آب داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله سوم: حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد. سپس، حرارت را ملایم کنید و مقداری زعفران دم‌کرده در قابلمه بریزید. اجازه دهید گوشت به آرامی بپزد.
  • مرحله چهارم: در این فاصله، تلخی بادمجان‌ها را مثل دستور قبل بگیرید و آن‌ها را سرخ کنید.
  • مرحله پنجم: در تابه‌ای دیگر، مقداری رب گوجه را با روغن تفت دهید و وقتی رنگ باز کرد، ۱ قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه کنید.
  • مرحله ششم: در ۳۰ دقیقه پایانی پخت گوشت، سس رب، بادمجان‌های سرخ‌شده و غوره‌ها را داخل قابلمه حاوی گوشت بریزید و نمک و فلفل آن را اندازه کنید. می‌توانید به دلخواه، مقداری آبغوره هم بریزید.
  • مرحله هفتم: گوجه‌ها را شسته، برش زده و در ۱۰ دقیقه آخر پخت خورشت، به بقیه مواد اضافه کنید. حالا درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید خورشت کاملا جا بیفتد.

چند نکته و فوت و فن تهیه مسما بادمجان

در طرز تهیه خورش مسما بادمجان، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • بادمجان‌هایی را انتخاب کنید که رنگ پوست تیره‌تر و اندازه‌هایی یکدست داشته باشند.
  • احتمال شیرین بودن بادمجان‌هایی که کلاهک سر آن‌ها کشیده‌تر باشد، بیشتر است.
  • می‌توانید بادمجان‌ها را در طول پخت داخل خورشت نریزید و آن‌ها را موقع سرو روی خورشت بچینید.
  • در طرز تهیه خورشت مسما بادمجان با گوشت می‌توان از گوشت ماهیچه یا گردن گوسفندی یا گوشت گوساله استفاه کرد.

چند نکته و فوت و فن تهیه مسما بادمجان

  • دقت داشته باشید که خود غوره معمولا حاوی مقداری نمک است، بنابراین در اضافه کردن نمک به این غذا احتیاط کنید.
  • در بعضی رسپی‌های طرز تهیه خورشت مسما بادمجان از تعدادی فلفل قلمی هم استفاده می‌شود.
  • خورشت مسما بادمجان را بدون گوشت و مرغ هم می‌توان تهیه کرد که گزینه بسیار مناسبی برای گیاهخواران است.

اصول نگهداری از خورش مسما بادمجان

باقیمانده خورشت را در ظرفی درب‌دار (ترجیحا شیشه‌ای) بریزید و داخل یخچال قرار دهید. خورشت مسما بادمجان را بیشتر از ۳ یا ۴ روز داخل یخچال قرار ندهید و حداکثر ظرف مدت گفته‌شده، آن را مجددا گرم کرده و مصرف کنید.

روش جلوگیری از خراب شدن خورشت مسما بادمجان

ظرف نگهداری از خورشت باید کاملا تمیز و خشک باشد. پیش از مصرف مجدد خورشت هم رنگ و لعاب ظاهری ان را بررسی کنید تا مورد مشکوکی وجود نداشته باشد.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه خورش مسما بادمجان

به‌جای نمک پاشیدن روی بادمجان‌ها می‌توانید آن‌ها را به مدت ۱ ساعت داخل محلول آب و نمک قرار دهید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. همچنین می‌توانید به‌جای آبغوره از رب غوره استفاده کنید یا جای گوجه‌های درشت، گوجه‌های گیلاسی به کار ببرید.

خواص بادمجان

بادمجان یک منبع عالی از فیبر، آهن و ویتامین C است. همچنین این ماده غذایی مفید، حجم قابل توجهی از ویتامین‌های گروه B، کلسیم، پتاسیم و فسفر را در خود جای داده است. آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی موجود در بادمجان نیز برای پاکسازی و سم‌زدایی از کبد بسیار مفیدند و می‌توانند به درمان کبد چرب کمک کنند. اگر به دنبال کاهش وزن هستید هم می‌توانید روی کالری پایین، چربی کم و فیبر بالای این ماده غذایی حساب کنید. همچنین مصرف بادمجان می‌تواند به درمان مشکلاتی مثل یبوست، شوره سر، کم‌خونی و فشار خون بالا کمک کند.

خواص بادمجان

خورش مسما بادمجان و سفارش از اسنپ فود

همان‌طور که دیدید، طرز تهیه خورشت مسمای بادمجان پیچیدگی خاصی ندارد و می‌توانید به‌راحتی آن را در منزل تهیه کنید. با‌این‌حال، اگر وقت کافی برای آشپزی ندارید یا دوست دارید برای پذیرایی از مهمان‌هایتان چند نوع خورشت سرو کنید، از اسنپ فود کمک بگیرید. سفارش آنلاین غذا ، بستری امن و مطمئن است که می‌توانید از طریق آن انواع غذاهای ایرانی و بین‌المللی را به‌صورت اینترنتی سفارش داده و درب منزل خود تحویل بگیرید. امیدواریم خرید اینترنتی خوب و رضایت‌بخشی در پیش داشته باشید.

سوالات متداول

چاشنی خورشت مسما بادمجان چیست؟

برای تهیه این خورشت دلچسب و لذیذ از چاشنی زعفران و آبغوره استفاده می‌شود و می‌توانید به‌جای آبغوره از رب غوره هم استفاده کنید.

‌خورشت مسما بادمجان با چه گوشتی تهیه می‌شود؟

می‌توان این خورشت خوش‌طعم را با مرغ، گوشت گوسفند و یا گوساله طبخ کرد.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

جو دوسر فدوکس برای چاقی

فهرست مقاله1 ‌2 آیا جو دوسر فدوکس برای چاقی مناسب است؟3 مزایای اوتمیل‌های آماده فدوکس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *