سوله آکام فلز

طرز تهیه خورش هلو و تجربه یک طعم تابستانی دلپذیر

اگر به دنبال یک خورشت مجلسی جدید هستید، طرز تهیه خورش هلو را امتحان کنید. این خورشت، رنگ و لعابی اشتهابرانگیز دارد و به دلیل استفاده از هلو، برای سلامتی و گوارش هم بسیار مفید است. در صورت استفاده از هلوی تازه، باید خورش هلو را نوعی خورشت تابستانه دانست، اما خبر خوب این است که شما در طبخ این خورش مجلسی خوشمزه، از کمپوت هلو هم می‌توانید استفاده کنید. در ادامه، جدول مشخصات غذایی خورش هلو را با هم می‌بینیم:

خورش هلو

تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده سازی ۲۰ دقیقه
زمان پخت غذا ۳۰ دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه خورش هلو

عکس خورش هلو

دستور اصلی طبخ خورش هلو با گوشت مرغ است، اما شما می‌توانید این خورشت خوشمزه را با گوشت گوساله یا گوسفند یا حتی به صورت کاملا گیاهی هم درست کنید. در ادامه، مواد لازم و مراحل درست کردن خورش هلو با مرغ را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه خورش هلو

برای تهیه این خورشت تابستانی و خوشمزه، مواد اولیه جدول زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
هلوی متوسط ۴ عدد
مرغ ۸۰۰ گرم
پیاز بزرگ ۱ عدد
آلو بخارا ۶ عدد
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
آرد ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق مرباخوری
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مراحل تهیه خورش هلو

مراحل تهیه خورش هلو

برای تهیه خورش هلو مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول: ابتدا مرغ را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس، به تکه‌های ۳ تا ۴ سانتی‌متری برش بزنید. در ادامه، آن‌ها را داخل کاسه‌ای ریخته و با کمی روغن مایع و نمک، مزه‌دار کنید.
  • مرحله دوم: حالا روی ظرف را سلفون بکشید و آن را به مدت یکی دو ساعت داخل یخچال قرار دهید تا مرغ‌ها مزه‌دار شوند.
  • مرحله سوم: پس از گذشت زمان استراحت مرغ، در قابلمه‌ای مناسب مقداری روغن بریزید و زمانی که داغ شد، پیازهای خلالی شده ریز را در آن تفت دهید.
  • مرحله چهارم: هنگامی که پیاز سبک و طلایی شد، زردچوبه را به آن اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید. سپس، مرغ‌های مزه‌دار شده‌ای را که از یخچال خارج کرده‌اید، به آن اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: وقتی تکه‌های مرغ کاملا سرخ شدند، ۲ لیوان آب جوش داخل قابلمه بریزید. حالا درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید مرغ با حرارت ملایم بپزد.
  • مرحله ششم: در ادامه طرز تهیه خورش هلو، آلو بخارا را شسته و ۱۰ دقیقه در آب بخیسانید. سپس، آن را داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آلوها خارج شود.
  • مرحله هفتم: حالا داخل تابه‌ای دیگر ۲ قاشق غذاخوری روغن بریزید و آلوها را به مدت ۵ تا ۶ دقیقه در آن تفت دهید.
  • مرحله هشتم: اجازه دهید ۱ ساعت از پخت مرغ بگذرد. سپس، آلوهای تفت داده شده را به آن اضافه کنید. در ادامه، آبلیمو، زعفران دم‌کرده و شکر را هم در قابلمه بریزید.
  • مرحله نهم: حالا آرد را در تابه‌ای جداگانه کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس آن را به خورشت اضافه کنید.
  • مرحله دهم: هلوها را شسته، پوست بگیرید و هسته آن‌ها را خارج کنید. در ادامه، گوشت هلوها را به ابعاد دلخواه و هم اندازه برش بزنید.
  • مرحله یازدهم: در تابه‌ای مناسب مقداری روغن بریزید و تکه‌های هلو را کمی در آن تفت داده و به خورشت اضافه کنید.
  • مرحله دوازدهم: در نهایت، نمک و فلفل خورش را اندازه کنید و اجازه دهید خورش روی حرارت ملایم، ریزجوش بزند و کاملا جا بیفتد.

حالا خورشت هلوی خوشمزه شما آماده است. آن را در ظرف مناسبی بکشید و در کنار برنج و سایر مخلفات دلخواه سرو کنید.

چند نکته خواندنی برای درست کردن خورش هلو

برای تهیه یک خورشت هلوی خوشمزه و جا افتاده، نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • همان‌طور که می‌دانید هلو طعم شیرینی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید در این خورش به طعم ملسی برسید، در صورت تمایل مقداری چاشنی آبلیمو یا آبغوره هم به آن اضافه کنید.
  • تفت دادن هلو و آلو قبل از اضافه کردن به خورشت، مانع از له شدن این مواد در خورش شده و ظاهر بهتری به آن می‌دهد.
  • اگر در طرز تهیه خورش هلو به جای هلوی تازه از کمپوت هلو استفاده کردید، شکر را حذف کنید.
  • دقت کنید که فاصله زمانی اضافه کردن هلو به خورشت و خاموش کردن زیر آن باید کوتاه باشد؛ زیرا هلو میوه‌ای است که خیلی زود له می‌شود.

طرز تهیه هلو پلو

طرز تهیه هلو پلو

دستور تهیه خورش هلو در این رسپی، کاملا مشابه دستورالعمل بالا است. با این تفاوت که باید در کنار آماده‌سازی خورش هلو، مقداری برنج هم آبکش کنید. نکته متفاوت در آماده کردن برنج هلو پلو این است که باید هنگام جوشیدن برنج در آب، به آن مقداری دانه هل و پودر هل اضافه کنید. نسبت این مواد به این صورت است که برای مثال، به ازای ۴ پیمانه برنج، ۴ عدد دانه هل و نصف قاشق چایخوری پودر هل مورد نیاز است. شما می‌توانید در طرز تهیه هلو پلو، برنج را به صورت دمی یا آبکش تهیه کنید.

این برنج و خورشت خوشمزه در کنار هم سرو می‌شوند و یکی از غذاهای محلی جنوبی است که بیشتر در شهر دزفول طبخ می‌شود.

خورش هلو، خورشی مناسب فصل تابستان

طرز تهیه خورش هلو را برای شما توضیح داده و شما را با نکات تهیه آن آشنا کردیم. پیشنهاد می‌کنیم این خورش خوشمزه را برای مهمانی‌ها تهیه کرده و در کنار یکی دو نوع خورشت دیگر سرو کنید.

البته، اگر فرصت تهیه انواع خورشت‌ها را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم این خورش جدید و جذاب را خودتان آماده کرده و تهیه دیگر انواع خورش را به اسنپ فود بسپارید. سفارش غذا آنلاین اسنپ فود، امکان سفارش انواع غذاهای ایرانی را به شما می‌دهد و می‌توانید در زمانی کوتاه، غذای خود را محل آدرس تحویل بگیرید.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

جو دوسر فدوکس برای چاقی

فهرست مقاله1 ‌2 آیا جو دوسر فدوکس برای چاقی مناسب است؟3 مزایای اوتمیل‌های آماده فدوکس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *