سوله آکام فلز

مراکز فقهی طلاب را با هدف اجتهاد تربیت کنند

ایسنا/قم وی ادامه داد: این مسئله اقتضا می کرد مراکزی در راستای هدایت علمی و تربیتی تاسیس شود تا طلاب تحت نظارت و کنترل آنان باشد و مراکزی هم فراتر از این مراکز تربیتی تحت عنوان مراکز فقهی فعالیت دارند و اساس این مراکز فقهی این است که با برنامه های علمی مدون طلاب را با هدف اجتهاد تربیت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد ابن رضا رئیس مرکز فقهی حضرت سید الساجدین(ع) در نشست ظهر امروز ضمن تسلیت شهادت حمزه(ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی، عنوان کرد: مدارس علمیه مختص پایه یک تا شش حوزه است در حالی که در حوزه، ده پایه درسی داریم و بعد از آن هم دوره خارج است که بدون آن که کتاب خاصی مدنظر باشد مباحث را از چند کتاب مختلف مطرح می کنند.

وی افزود: پایه یک تا شش مدارس حوزوی به صورت مدون و برنامه ریزی شده پیش می رود اما از پایه ۷ تا ده در انتخاب استاد و مطالعات و مباحثات به صورت آزاد عمل می کردند این روند اگر چه می توان گفت ما به‌ امتیاز حوزه از دانشگاه بود اما طبیعتا آفت هایی داشت و یک افتی را از پایه هفتم به بعد را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: این مسئله اقتضا می کرد مراکزی در راستای هدایت علمی و تربیتی تاسیس شود تا طلاب تحت نظارت و کنترل آنان باشد و مراکزی هم فراتر از این مراکز تربیتی تحت عنوان مراکز فقهی فعالیت دارند و اساس این مراکز فقهی این است که با برنامه های علمی مدون طلاب را با هدف اجتهاد تربیت کنند.  

ابن رضا با اشاره به اینکه خلا موجود پایه ۷ تا ۱۰ حوزه علمیه بود که این مرکز فقهی را در سال ۹۶ تاسیس کردیم، افزود: مباحث علمی، تربیتی و پژوهشی در دستور کار این مرکز قرار دارد و افزون بر درس آزاد حوزه چند کار ویژه انجام می شود که سعی می کنیم دروسی که محدوده درسی یک پایه است از ابتدا تا انتهای آن را بخوانیم اما این محدوده به دلایل متعددی به پایان نمی رسد و در دراز مدت بر فهم طلبه تاثیر سوء می گذارد لذا با مدیریت زمان تعداد جلسات برگزاری درس را افزایش دادیم و ادعا می کنیم محدوده درسی خود را به پایان می رسانیم.

رئیس مرکز فقهی حضرت سید الساجدین(ع) در خصوص ویژگی های این مدرسه، اضافه کرد: یادگیری، تثبیت و عمق بخشی مراحل درسی طلاب است که با حضور اساتید با غنای علمی، جوان و دارای عمق علمی این سه مرحله محقق می شود؛ ارزیابی هفتگی و مباحثات با حضور استاد و ناظر علمی نیز از مواردی است که به  تثبیت درس در ذهن طلاب کمک زیادی می کند.

وی تصریح کرد: ذهن طلبه باید نقاد و جوال بار بیاید و در این راستا یک سری از حواشی بر کتاب رسایل مکاسب و کفایه تحت عنوان منتخب الحواشی ایجاد کردیم تا طلاب مطالعه کنند و این گام مهمی در راستای عمق بخشی دروس در این مرکز است.

ابن رضا ادامه داد: یادگیری زمانی مانا می شود که به نوشتار تبدیل شود لذا تقریر نویسی و همان تکلیف جزء برنامه های این مرکز است و در این راستا کارگاه های مقاله نویسی و نویسندگی نیز برگزار می شود.

وی با اشاره به آموزش پژوهش محور در مرکز حضرت سیدالساجدین(ع) گفت: مباحث تربیتی بسیار مهم برای یک طلبه است که باید در کنار تعلیم باشد لذا برگزاری کلاس های اخلاق از برنامه های رومزه این مرکز است.

ابن رضا ابراز کرد: توسل به اهل بیت گام دیگری است که برای طلاب این مدرسه در نظر گرفته شده و در مناسبت های ویژه و دهه های مختلف برنامه هایی برگزار می شود؛ روزهای سه شنبه نیز در همین راستا ختم صلوات انجام می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در کنار مباحث علمی تربیتی، جلسات بصیرتی نیز در راستای رسیدن به حوزه انقلابی انجام می شود.

ابن رضا با اشاره به اینکه کلاس های آموزشی انتخاب همسر و آداب همسرداری در قالب اردو برگزار می شود، عنوان کرد: ما به دنبال افزایش تعداد طلاب در این مرکز نیستیم از پایه ۷ تا ۱۰ حدود ۶۰ نفر داریم که در قالب گروه های ۵ نفره تدریس می بینند تا به نخبه پروری برسیم.

وی یکی از تفاوت های مرکز فقهی سید الساجدین(ع) را قرار دادن حداقل نمره ۱۷ برای پذیرش معرفی کرد و گفت: این مرکز به دنبال جذب نخبه نیست بلکه به دنبال نخبه پروی است لذا شرط معدل را دخیل نمی دانیم.

رئیس مرکز فقهی حضرت سید الساجدین(ع) ادامه داد: مرکز فقهی سیدالساجدین(ع) جهت تحصیل در سطح ۲ و ۳ ثبت نام می کند که داشتن پرونده جاری در حوزه علمیه برادران اتمام پایه ششم حوزه علمیه، حداکثر سن ۲۴ سال از جمله شرایط پذیرش است.

وی یادآور شد : علاوه بر ازمون متمرکز مرکز مدیریت باید اطلاعات خود را به مدیر کانال @hsajedin ارسال کنند پس از مصاحبه علمی می توانند در این مدرسه ادامه تحصیل داشته باشند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

سفر بدون ویزا به چین تمدید شد-پیام امروز

به نقل از یورونیوز، چین سفر بدون روادید را برای مالزی و ۱۱ کشور اروپایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *