سوله آکام فلز

مردم عادی هم می‌توانند در دانش‌بنیان سهیم و تاثیرگذار باشند-پیام امروز


در آستانه دومین نمایشگاه ملی آبادیران مطرح شد؛

نمایشگاه ملی آبادیران وارد دومین سال برگزاری خود شده و به همین مناسبت نشست خبری برگزاری این نمایشگاه با حضور معاون علمی ریاست جمهوری با اصحاب رسانه برگزار شد.

روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در نشست خبری دومین نمایشگاه ملی آبادیران مطرح کرد: یکی از اهدافی ک در نسل چهام معاونت علمی به دستور اکید رئیس جمهور دنبال می‌کردیم، حرکت جدی و هدفمندانه به سمت اقتصاد دانش بنیان بود. از همین جهت هم موضوع اقتصاد دانش بنیان به عنوان رسمی معاونت علمی و فناوری در این دوره اضافه شد. 

او ادامه داد: در همه جای دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که اگر قرار باشد حرکتی به معنی واقعی و با انرژی زیاد در یک جامعه ای اتفاق بیفتد فقط با همکاری و همراهی مردم ممکن است و اگر حتی دستاوردهای علمی و فناوری با همراهی مردم نباشد، اتفاقی نخواهد افتاد. 

اهمیت نهادهای ترویج علم

دهقانی گفت: در دنیا ما نهادهای ترویجی علم داریم، بنیاد علمی در ایران هم از سال گذشته به همت و پیگیر ی معاونت علمی و حمایت رئیس جمهور تشکیل شد. یکی از مهم‌ترین کارهای بنیادهای علم جهان و کشورهای مختلف، ترویج علم حتی در حوزه‌های بسیار پیشرفته ‌است. چرا که اهمیت دارد مردم بدانند انواع علوم چه هستند.

معاون علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از ارکان مهم توسعه علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان مردم هستند، افزود: در اقتصاد دانش بنیان علاوه بر اینکه بحث گفتمان و حمایت مطرح است، در واقع بازیگر اصلی مردم هستند و اگر بخواهیم اقتصاد شکل بگیرد مردم باید وسط بیایند تا اقتصاد شکل بگیرد. اگر ما مردم را در اقتصاد دانش بنیان وارد نکنیم، علم و فناوری به جای اینکه اقتصاد درست کند طبقات درست می‌کند.

همه باید از فناوری و نوآوری بهره مند شوند

او ادامه داد: نوآوری های فناورانه یکی از بزرگ ترین آسیب‌هایش ایجاد شکاف طبقاتی است. برای اینکه جلوی این آسیب گرفته شود کارهای متعددی انجام شده است پیرامون اینکه چطور می‌شود این مسئله فناوری و نوآوری را به جامعه تسری داد تا همه از آن بهره مند شود‌‌.

دهقانی مطرح کرد: در دنیا به تلفیق نوآوری اجتماعی و فناورانه، اصطلاحا نوآوری فراگیر می‌گویند. نوآوری که همه طبقات جامعه را درگیر می‌کند آسیب را کاهش می‌دهد و جریان مثبتی را برای اقتصاد دانش بنیان شکل می‌دهد.

معاون علمی ریاست جمهوری عنوان کرد: آبادیران افتتاح شد تا ببینیم چطور می توانیم نتایج علم و فناوری را در زندگی مردم حتی در سطح روستاها و مناطق محروم گسترش بدهیم.

او افزود: از سال گذشته تاکنون دبیرخانه پرشتاب کار کرده، جلسات متعدد تشکیل شده، ارتباطات متعدد با مجموعه های جهادی و مردمی گرفته شده و اتفاقات خیلی خوبی نسبت به سال گذشته افتاده است. امسال برای دومین سال نمایشگاه ملی آبادیران بنا دارد دستاوردهای یک سال گذشته و به هم رسانی هایی که قرار است اتفاق بیفتد را در یک نمایشگاه چهار روزه در مصلی به نمایش بگذارد. سال گذشته اگر حمایت جدی رسانه ها نبود برنامه به هیچ وجه دیده نمی‌شد. اعتراف می کنم که موفقیت برنامه سال گذشته مدیون عملکرد رسانه ها بود. در طول سال‌ها هیچ برنامه ای را پربازدیدتر و پرشورتر از آبادیران نداشتیم ، بعد از برنامه هم کلی بازخورد به ما رسید.

رونمایی از مجموعه‌های دانش بنیان مردمی 

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اتفاق مهمی که شروع آن از دومین رویداد ملی آبادیران رقم می‌خورد، مطرح کرد: ما در معاونت علمی دو نوع هویت داریم. یکی هویت های دانش بنیان یا همان شرکت های دانش بنیان است که عموما خصوصی هستند، توسط نخبگان تشکیل می‌شوند، نوآوری، نیروی انسانی متخصص و گردش مالی مناسب دارند و تحت عنوان شرکت های دانش بنیان که نقطه مهم آن فناوری بودن است، شناسایی می شوند و فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد: در طول چهار پنج سال گذشته جای خالی نوآوری های حوزه هنر و علوم انسانی حس می‌شد و به همین ترتیب هویت دیگری تحت عنوان شرکت های خلاق شکل گرفت که در حوزه هنر و علوم انسانی فعالیت می‌کنند، نوآوری های جدید دارند و عموما خصوصی هستند.

دهقانی افزود: از دو سال گذشته اندیشه ای در معاونت علمی وجود داشت که چطور می‌توان اقتصاد دانش بنیان را عمومی کرد و مردم صرفا مصرف کننده کالا نباشند و با سرمایه گذاری و حمایت در حوزه های دانش‌بنیان، تاثیرگذاری اجتماعی داشته باشند.

ا‌و گفت: نتیجه کل جلسه با نخبگان، هویت سوم، تحت عنوان مجموعه‌های دانش بنیان مردمی است که در دومین نمایشگاه ملی آبادیران رونمایی می‌شود. بنابراین از این پس سه هویت شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های خلاق و مجموعه ها موسسه های مردم نهاد مورد حمایت معاونت علمی قرار می‌گیرند.

دهقانی اضافه کرد: در مجموعه های مردم نهاد دنبال این نیستیم که مردم مثلا یک سیستم فناوری هوشمند طراحی و تولید کنند، دنبال این هستیم سکوهایی درست شود که کاملا فناورانه باشد و مردم در این سکوها نقش آفرینی کنند.


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

پوشش بیمه‌ای انسولین‌های نسل جدید به نفع جامعه است-پیام امروز

محمدرضا مهاجری تهرانی ادامه داد: انسولین دگلودک-آسپارت تنها ترکیب انسولینی موجود در  دنیا  است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *