سوله آکام فلز

مسکن معیشت‌محور و جایگاه آن در مشاغل آینده

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در چهل و سومین نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده گفت: مسکن معیشت‌محور، کار خانگی و توسعه اشتغال خانگی، در برگشت مهاجران فصلی تاثیر گذاشته و شکلی جدید از سکونتگاه‌های روستایی و مسکن در شهر را تولید می‌کند.

به گزارش ایسنا، سلسله نشست‌های علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده به همت معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود. چهل و سومین نشست با سخنرانی دکتر ایرج قاسمی، دکترای برنامه‌ریزی شهری و عضو هیأت علمی پژوهشگاه جهاد دانشگاهی، با موضوع “مسکن معیشت‌محور و جایگاه آن در مشاغل آینده” و تحولات ناشی از این موضوع در آموزش و مهارت افزایی برگزار شد.

دکتر قاسمی گفت: مسکن معیشت‌محور که در گذشته وجود داشته و در روستاها و شهرها نمونه‌های زیادی از آن قابل مشاهده است، در آینده بازتولید خواهد شد؛ اما این بازتولید با آنچه در گذشته به شیوه سنتی وجود داشته است، تفاوت اساسی خواهد داشت. آنچه مسلم است، مشاغل خانگی با بی‌مکان شدن مشاغل، با شکل و نمودی متفاوت از گذشته بروز کرده و این تفاوت، تاثیر خود را بر کالبد و فضای واحد مسکونی خواهد گذاشت.

وی افزود: مسکن معیشت‌محور و کار خانگی و توسعه اشتغال خانگی در برگشت مهاجران فصلی تاثیر گذاشته و شکلی جدید از سکونتگاه‌های روستایی و مسکن در شهر را تولید می‌کند. در این شکل جدید فعالیت‌هایی که در جریان مدرنیته و انقلاب صنعتی از واحد مسکونی جدا شده و به نهادهای تخصصی واگذار شده بودند، به واحد مسکونی برمی‌گردند. آموزش، خدمات و کار جزئی از فعالیت‌های واحد مسکونی شده و از این طریق مسکن با تولید و زیست امتزاج پیدا می‌کند.

دکتر قاسمی با اشاره به اینکه مسکن معیشت‌محور به عنوان یکی از ارکان زنجیره تولید، در مشاغل تولیدی نقش گذشته خود را بازتولید کرده و در آینده ادامه خواهد داد، تصریح کرد: مسکن معیشت‌محور از این طریق می‌تواند منشا تنوع در ایجاد درآمد و افزایش ارزش افزوده شود. با این حال مسکن اقتصادمحور و معیشتی در بستر و زمینه کلی توسعه محله، بافت شهری و روستا قابل تعریف خواهد بود و این بسترهای توسعه است که در تعامل با مسکن تغییر شکل یافته و بر آن تاثیر می‌گذارد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، گرایش به مقاوم‌سازی و بازسازی به جای احیای مسکن بومی، گرایش به واحدهای مسکونی کوچک تحت فشار اقتصاد کلان و خرد، از بین رفتن رقابت‌پذیری فعالیت سنتی، تغییر سبک زندگی، گسترش مشاغل خانگی و خانگی شدن بسیاری از فعالیت‌ها، بی مکان شدن مشاغل، توسعه شبکه‌ها و استیلای شبکه بر تولید خانگی و بازاریابی و تولید با استفاده از اینترنت اشیاء از کلان روندهای حاکم بر مسکن معیشت‌محور است که می‌تواند آینده شهرها و روستاها را تحت تاثیر قرار دهد؛ از این رو جا دارد تا سیاستگذاری‌ها و برنامه حمایتی با پذیرش این کلان روندها، سناریوهای مناسب برای مسکن و محله در آینده تدوین نماید.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

شیرخشک یارانه‌ای به چه کودکانی تعلق می‌گیرد؟-پیام امروز

علیرضا رستمی،  مدیرکل امور فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *