سوله آکام فلز

وظایف علمی ابلاغ شده به دانشگاه‌ها توسط رهبر انقلاب-پیام امروز


محمد علی زلفی گل، وزیر علوم و تحقیقات در دهمین دوره مراسم گرامیداشت ابوریحان بیرونی و تجلیل از پژوهشگران جوان برجسته رشته‌های علوم پایه کشور گفت: جایزه فرهنگستان در وزارت علوم جز جوایز معتبری است که اساتید بر اساس آن تشویقی دریافت کرده و ۵ سال به سقف پژوهانه آنها اضافه می‌شود.  تولید علم، تربیت عالم و جهت دهی به علم و عالم سه وظیفه ای است که مقام معظم رهبری برای دانشگاه ها در نظر گرفته‌اند و  این اقدام فرهنگستان به نوعی ارزش قائل شدن برای مرجعیت علمی است.

وزیر علوم اظهارکرد: فرهنگستان علوم، شاخه‌های مختلفی داشته و تعریف کاملی از مرجعیت علمی ارائه می‌دهد. برای دستیابی به مرجعیت علمی شاخص‌های مختلفی نظیر نظریه پردازی، تأمین تجهیزات و سایر امکانات باید در نظر گرفته شود. فرهنگستان علوم می‌تواند برای تعیین شاخص‌های مرجعیت علمی به وزارت علوم کمک کرده و آن را به اطلاع شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.

او با اشاره به اینکه رتبه علمی کشور در جهان یک پله کاهش داشته تصریح کرد: رتبه علمی کشور باتوجه به همه تلاش‌ها یک رتبه کاهش داشته که باید مواریث علمی را حفظ و آن را تقویت کنیم. در رشد علمی نتوانستیم آنچه به ما به ارث رسیده را نگهداشته و حفظ کنیم. ۷۵ اقدام جدید در وزارت علوم در حال انجام است که برای بازسازی تجهیزات آزمایشگاهی، توانستیم با موافقت مقام معظم رهبری به ازای هر عضو هیئت علمی ۶۰ میلیون اعتبار تجهیزات از صندوق توسعه ملی دریافت کنیم.

زلفی گل بیان کرد: در چند سال‌ اخیر بودجه دانشگاه‌ها را به میزان ۱۱۰ درصد در نظر گرفتیم که هر ساله میزان قابل توجهی از بدهی دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود. راه‌اندازی صندوق شورای عالی عتف یکی از اقداماتی بود که در وزارت علوم و با پیگیری رئیس جمهور شهید ۳۰۰ میلیارد اعتبار دریافت کردیم. ایجاد معاونت فناوری، اختصاص بودجه خاص برای فناوری و ثبت ۲۰ هزار نیاز صنایع مختلف از دیگر اقدامات وزارت علوم است.  پذیرش استاد محور در دفترچه کنکور هم گنجانده شده است.

او افزود: اگر استادان دانشگاه پروپوزال تعریف کنند می‌توانند دانشجویان استعداد‌های درخشان را جذب کنند، همچنین دانشجویانی که از طرف بنیاد ملی نخبگان جذب شود می‌توانند به شیوه استاد محور تحصیل کنند. راه‌اندازی سامانه جان یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم بود که محصولات شرکت‌های دانش بنیان در این سامانه ثبت شده و امکان فروش محصولات در این سامانه وجود دارد. وزارت صنعت نیز می‌تواند با شرکت های دانش بنیان ثبت سده در این سامانه قرارداد ببندد اما اجازه وادرات محصولات مشابه داده نمی‌شود.

وزیر علوم اظهار کرد: پایه‌های تشویقی استادان افزایش داده شده است به جای اختصاص سالانه یک پایه تشویقی، اساتید می‌توانند سه پایه دریافت کنند در برنامه هفتم نیز به کمک نمایندگان مجلس ۱۵ درصد کل اعتبار دانشگاه‌ها را به امور پژوهشی اعتبار اختصاص دادیم که نسبت به گذشته افزایش قابل توجه داشته است.


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

سازمان ملی هوش مصنوعی به زودی افتتاح می شود-پیام امروز

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *