سوله آکام فلز

پردیس تحقیقاتی لوبیای خمین در آستانه معرفی ۵ رقم جدید

ایسنا/مرکزی رئیس پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین گفت: امسال و سال آینده ۵ رقم لوبیای جدید متحمل به خشکی و زودرس توسط این مرکز معرفی می شود.

بهروز اسدی در گفت و گو با ایسنا در خصوص دستاوردهای پژوهشی پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین جهت ارتقای بهره وری آب در محصول لوبیا اظهار کرد: لوبیا از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮔﻴﺎﻫﻲ ﻏﻨﻲ از ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ و از ﺟﻤﻠﻪ ﮔﻴﺎﻫﺎن زراﻋﻲ است که از ویژگی های غذایی و زراعی ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺑﺮﺧﻮردار است. این محصول ۴۷ درصد تولید حبوبات را در دنیا به خود اختصاص داده است.

وی افزود: محصول لوبیا ﯾﮑﯽ از ﻣﻨﺎﺑﻊ مهم ﭘﺮوﺗﺌﯿن گیاهی در رژﯾﻢ ﻏﺬاﯾﯽ ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﺮدم ﮐﺸﻮرﻫﺎی در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻣﻨﺒﻊ ارزان ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﻨﺎﺳﺐ است ﮐﻪ ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ ﻏﻼت را ﺗﮑﻤﯿﻞ می کند،  ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ در مناطقی ﮐﻪ ﻏﻼت ﻏﺬای اﺻﻠﯽ را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ دهند، ارزش ﻏﺬاﯾﯽ آن اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ یابد.  

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین تصریح کرد: بذر لوبیا تقریبا به اندازه بذر غلات، انرژی در واحد وزن خود دارد و مقدار پروتئین آن از ۲۵-۲۰ درصد (ﺣﺪود دو ﺑﺮاﺑﺮ ﻏﻼت) متفاوت است. کاه و کلش لوبیا با دارا بودن ۱۴-۸ درصد پروتئین، علوفه ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮای دامﻫاﺳﺖ.

اسدی با بیان اینکه ﺗﻮﻟﯿﺪ ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ ﮔﯿﺎﻫﯽ ﺣﺒﻮﺑﺎت، ﺑﺮﺗﺮی ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪدی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ ﺣﯿﻮاﻧﯽ از ﻧﻈﺮ ﻫﺰﯾﻨﻪ و ﺳﻼﻣﺖ ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن دارد، اضافه کرد: از دﻳﮕﺮ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت اﻳﻦ ﮔﻴﺎه ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻫﻤﺰﻳﺴﺘﻲ ﺑﺎ ﺑﺎﻛﺘﺮی های ﺗﺜﺒﻴـﺖ ﻛﻨﻨده ﻧﻴﺘﺮوژن ﻫﻮا و ﻧﻘﺶ آﻧﻬﺎ در ﺣﺎﺻﻠﺨﻴﺰی و ﻧﻴﺰ ﺗﻘﻮﻳﺖ و ﺑﻬﺒﻮد ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ ﺧﺎک اﺷﺎره ﻛﺮد، ﺑﻪ واﺳﻄﻪ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺗﺜﺒﯿﺖ ﻧﯿﺘﺮوژن در اﯾﻦ ﮔﯿﺎﻫﺎن، ﻗﺮار دادن آﻧﻬﺎ در ﺗﻨﺎوب ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺪاری ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی زراﻋﯽ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیشترین سطح کشت لوبیا به صورت کشت کرتی و هیرم کاری و آبیاری لوبیا نیز به صورت غرقابی است. در این روش تولید، بیش از ۱۵ هزار مترمکعب آب مصرف می شود، این مقدار مصرف آب در کنار عدم بهره وری مناسب سایر عوامل مؤثر در تولید، موجب شده است که لوبیا یکی از کم بازده ترین محصولات از نظر کارایی مصرف آب باشد.

اسدی خاطرنشان کرد: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع، طرح ﻣﻠﻲ ارتقاء بهره وری لوبیا ﺑدنبال ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻬـﻢ ﺗـﺮﻳﻦ ﭼﺎﻟﺶ های ﺗﻮﻟﻴﺪ در راستای توسعه کشت و در نهایت رسیدن به حداکثر میزان تولید، افزایش راندمان آب و ضریب مکانیزاسیون است.

وی با اشاره به دستاوردهای پژوهشی جهت ارتقای بهره وری آب در کشت لوبیا تصریح کرد: توسعه و ترویج روش های نوین آبیاری از حالت غرقابی به تیپ و کاهش مصرف آب از ۱۸ هزارمترمکعب به ۷ هزار مترمکعب، تغییر روش کاشت از کشت غرقابی کرتی به کشت جوی و پشته با دو تا سه ردیف با استفاده از  آبیاری تیپ، معرفی ارقام جدید متحمل به خشکی شامل رقم لوبیا سفید درسا (متحمل به خشکی با دوره رشد ۹۴ روز) و  رقم لوبیا چیتی کوشا (متحمل به خشکی) و رقم لوبیا قرمز یاقوت(پرمحصول و متحمل به خشکی) و لوبیا قرمز افق (متحمل به خشکی و زودرس) از جمله این دستاوردها است.

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین در خصوص ارقام جدید متحمل به خشکی و زودرس در حال معرفی گفت: معرفی دو رقم جدید لوبیا چیتی ایستاده و زودرس با دوره رشد ۹۲ روز در سال ۱۴۰۱، معرفی یک رقم لوبیا قرمز  زودرس و متحمل به خشکی  در سال ۱۴۰۱، معرفی دورقم لوبیا سفید زودرس و متحمل به خشکی در سال ۱۴۰۲ و ارایه روش های تغذیه ای جدید با هدف افزایش ظرفیت زراعی خاک از سال ۱۴۰۱ از ارقام  و روش های جدید در این پردیس در حال انجام است.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

نسخه جدید بازی Doom به‌زودی رونمایی می‌شود؟-پیام امروز

همایش ایکس‌باکس با وعده‌ی نمایش بازی‌هایی که قبلاً معرفی شده‌اند و معرفی بازی‌های کاملاً جدید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *