سوله آکام فلز

چطور شیر را غلیظ کنیم؟

اگر به آشپزی علاقه دارید، می‌دانید که برخی از مراحل دستور پخت شامل غلیظ کردن شیر برای کاهش حجم یا رسیدن به قوام و بافت دلخواه برای یک غذا هستند. شیر غلیظ شده با شکر اضافه، یک ماده کلیدی برای تهیه پای کدو تنبل و یا پای لیمویی است. همچنین در دستور پخت کاستارد یا بستنی هم به غلیظ شدن شیر با شکر و زرده تخم مرغ نیاز داریم. بسیاری از سس‌های خامه‌ای به شیر غلیظ­شده نیاز دارند تا قوام لازم و حالتی خامه‌ای داشته باشند. با توجه به همین موارد می‌خواهیم بدانیم که چطور شیر را غلیظ کنیم.

دستور پخت شیر تبخیر شده (تغلیظ شده)

دستور پخت شیر تبخیر شده (تغلیظ شده)

برای این کار روش‌های مختلف زیر را برای غلیظ کردن شیر در نظر بگیرید:

شیر را بجوشانید

جوشاندن شیر روی حرارت کم باعث می‌شود که آب موجود در شیر تبخیر شده و به طور طبیعی غلیظ شود. مهم است که مرتب هم بزنید تا شیر نسوزد. وقتی شیر به قوام دلخواه خود رسید از روی حرارت بردارید. این کار ممکن است به طور قابل توجهی بیشتر از زمان جوشاندن شیر خام طول بکشد. این روش برای تهیه سوپ‌های بر پایه شیر عالی است.

نشاسته ذرت را اضافه کنید

شیر را روی اجاق گاز گرم کنید. در یک کاسه کوچک، نشاسته ذرت و آب سرد را مخلوط کنید تا حالت دوغاب شود. دوغاب نشاسته ذرت را به شیر گرم شده اضافه کنید و مخلوط را به جوش بیاورید. مهم است مرتبا هم بزنید تا شیر نسوزد. این روش هم برای طرز تهیه سوپ شیر رستورانی عالی است. باید برای هر فنجان شیری که می‌خواهید غلیظ شود از یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چطور فوم شیر درست کنیم؟

از دیگر مواد غلیظ کننده استفاده کنید

اگر نشاسته ذرت ندارید، می‌توانید از مواد غلیظ کننده دیگر مانند ژلاتین، نشاسته سیب زمینی، آرد برنج و غیره استفاده کنید. قبل از اینکه آنها را به شیر در حال جوش اضافه کنید، مطمئن شوید که قوام­دهنده‌ها را در آب حل کرده‌اید تا حالت دوغابی داشته باشند.

روکس درست کنید

روکس مخلوطی از کره و آرد است. ابتدا کره را روی حرارت ملایم ذوب کنید. وقتی کره حباب زد، آرد را به کره ذوب شده اضافه کنید. مخلوط را بپزید تا قهوه‌ای روشن شود. برای اینکه بدانید چطور شیر را غلیظ کنیم، شیر داغ را داخل روکس بریزید. برای هر فنجان شیر از دو قاشق روکس استفاده کنید. اگر می‌خواهید سس‌های تهیه شده با شیر را غلیظ کنید، این روش عالی است.

زرده تخم مرغ را اضافه کنید

سفیده‌ها را از زرده جدا کنید و زرده‌ها را با چنگال بزنید تا یکدست شود. حالا تخم‌مرغ‌ها با مقداری از شیر مخلوط کنید و آن‌قدر هم بزنید تا یکدست شوند. سپس مخلوط تخم مرغ و شیر را با بقیه شیر اضافه کنید. این روش برای تهیه دسر کاستارد یا بستنی ایده آل است.

سایر محصولات لبنی را اضافه کنید

اگر سس خامه‌ای تارت درست می‌کنید، می‌توانید مقداری خامه ترش یا پنیر خامه‌ای به سس شیر اضافه کنید. این کار باعث غلیظ شدن سس و اضافه کردن تارت به آن می‌شود. اگر سس پنیر درست می‌کنید، می‌توانید پنیر پارمسان رنده شده، پنیر چدار یا هر پنیری که به راحتی آب می‌شود را به شیر اضافه کنید که باعث غلیظ شدن آن به شکل سس پنیر می‌شود. پس از اتمام این روش، مقاله طرز تهیه پاستا با شیر را هم مطالعه کنید.

این روش‌ها برای غلیظ کردن شیر پرچرب بهترین کارایی را دارند. محتوای با چربی بالا باعث می‌شود شیر غلیظ‌تر شود. جایگزین‌های شیر مانند شیر سویا یا شیر بادام نیز غلیظ می‌شوند، اما ممکن است مدت زمان تغلیظ آنها بیشتر از شیر کامل معمولی طول بکشد.

طرز تهیه شیر غلیظ شده فوری

طرز تهیه شیر غلیظ شده فوری

بیایید راه آسان‌تری برای تهیه شیر تغلیظ شده خانگی را بررسی کنیم.  مواد لازم برای تهیه شیر تغلیظ شده در منزل عبارتند از:

مواد لازم مقدار مواد مورد نیاز
شیر ۱ لیتر
شکر ۱ پیمانه
جوش شیرین ۱/۲ قاشق غذاخوری

برای اینکه بدانیم چطور شیر را غلیظ کنیم، ابتدا یک لیتر شیر را در ظرفی می‌ریزیم. سپس اجازه می‌دهیم حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی گاز بجوشد تا زمانی که شیر از یک لیتر به نیم لیتر تبدیل شود. پس از آن شکر را به شیر اضافه کرده و می‌گذاریم با شعله ملایم به جوشیدن ادامه دهد. حالت خامه‌ای شکلی را که روی شیر شکیل شده برمی‌داریم. حالا جوش شیرین را به آن اضافه می‌کنیم. به محض اضافه شدن این ماده، شیر بالا می‌آید و رنگ آن تغییر می‌کند. حالا با شعله ملایم به جوشاندن ادامه می‌دهیم. مدام هم می‌زنیم و وقتی به قوام دلخواه رسید، شعله را خاموش می‌کنیم.

کلام آخر

در نهایت بد نیست بدانید که با افزودن پودر نان هم می‌توانید شیر را غلیظ کنید. شیر را روی حرارت قرار دهید و در این بین، کم‌کم پودر نان را به آن اضافه کنید. پس از آن می‌توانید مقاله طرز تهیه صبحانه شیرعسلی را هم بخوانید. همچنین برای غلیظ شدن شیر، می‌توان از شیرخشک هم استفاده کرد. پودر شیرخشک را به اندازه‌ای که می‌خواهید شیر غلیظ شود، اضافه کنید.

غلیظ کردن شیر روشی است که اکثر آشپزهای ماهر و خانم‌های خانه‌دار به آن نیاز دارند. حتی زمانی که به دنبال طرز تهیه شیر غلیظ شده برای قهوه هستید هم یکی از روش‌های ذکر شده راهگشای شما خواهند بود.

سؤالات متداول

چرا شیر را غلیظ می‌کنیم؟

شیر غلیظ شده در تهیه انواع دسرها، سوپ و حتی قهوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر افراد به روش‌های تغلیظ شیر نیاز دارند.

شیر تغلیظ شده تا چه مدت در یخچال ماندگاری دارد؟

بهتر است پس از آماده سازی از شیر استفاده کنید؛ اما اگر نیاز بود در یخچال نگهداری شود، ۲ تا ۳ روز ماندگاری خواهد داشت.

چطور شیر را غلیظ کنیم که فرایند آن سریع‌تر پیش برود؟

روش غلیظ کردن شیر با جوش شیرین از دیگر موارد ذکر شده، سریع‌تر است.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

رونمایی از ۱۰۰ اتوبوس جدید در پایتخت-پیام امروز

آیین رونمایی از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران از محل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *