سوله آکام فلز

جنگنده نسل پنجم ساخت ترکیه؛ «کاآن» چه ویژگی‌هایی دارد؟/ عکس

تمل کوتیل، مدیرعامل تای با اشاره به انجام اولین پروازهای جنگنده هورجت (HURJET)، بالگرد اتک ۲ (ATAK II) و پهپاد نسل جدید آنکا ۳ (ANKA III) در سال ۲۰۲۳، گفت که کاآن نیز قرار بود در ماه‌های پایانی سال گذشته نخستین پرواز خود را انجام دهد، ولی متاسفانه این مهم به سال جدید میلادی موکول شد و طی روزهای آینده شاهد انجام این پرواز خواهیم بود.

طبق آخرین گزارش‌های رسانه‌های ترکیه، این هواپیما طی دو ماه گذشته آزمایش‌های اولیه پرواز را با موفقیت سپری کرده و برای انجام پرواز آزمایشی آماده است.

آقای کوتیل نیز در گفتگوی روز سه‌شنبه با خبرگزاری آناتولی با تاکید بر فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز برای صنعت هوانوردی و فضایی این کشور برای انجام آزمایش‌ها کامل هواپیماهای جنگی تایید کرد که کاآن آزمایش‌های تونل باد، مکانیکی، صاعقه و برخورد پرنده را سپری کرده است.

جنگنده نسل پنجم ساخت ترکیه؛ «کاآن» چه ویژگی‌هایی دارد؟/ عکس

این جت ۲۱ متری به لطف موتورهای دوقلوی خود می‌تواند به حداکثر سرعت ۱.۸ ماخ (هر ماخ ۱۲۲۵ کیلومتر در ساعت است) برسد. هر موتور این جنگنده نیز می‌تواند نیروی رانشی ۱۳ هزار کیلوگرمی ایجاد کند.

مطابق اعلام صنایع هوافضای ترکیه، کاآن دارای تمام فناوری‌ها و ویژگی‌های موجود در جنگنده‌های نسل پنجم است. این جنگنده با هدف انجام حملات استراتژیک به اهداف هوا به هوا و هوا به زمین ساخته شده و دارای یک زیرساخت کاملا داخلی برای به اشتراک‌گذاری امن داده‌ها و استفاده از مهمات هوشمند است.

این جنگنده رادارگریز نسل پنجم با عنوان TF-X National Combat Aircraft (MMU) در ۱۷ مارس ۲۰۲۳ برای اولین بار از آشیانه بیرون آمد و روی باند فرودگاه قرار گرفت، ولی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نام آن را «کاآن» گذاشت.

از کاآن به عنوان جاه طلبانه‌ترین پروژه ترکیه در عرصه فناوری‌های هوا فضا یاد می‌شود که در سال ۲۰۱۶ کلید خورد. مطابق برنامه ارتش ترکیه، این جنگنده نسل پنجم به تدریج از سال ۲۰۳۰ جایگزین جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۶ خواهد شد.

۲۲۷۲۲۷

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی به شرط ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان-پیام امروز

سامانه املاک و اسکان که از فروردین سال ۱۴۰۰ راه اندازی شده نقش بسیار موثری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *