سوله آکام فلز

چگونه قهوه را فوم دار کنیم؟

شاید شما هم وقتی قهوه‌ کافه یا قهوه‌هایی که در کلیپ‌های اینستاگرام و یوتیوب وجود دارند را می‌بینید و آن را کنار محصولی که خودتان در خانه درست می‌کنید، می‌گذارید، اعصاب‌تان خرد می‌شود. شاید از این ناراحتید که عطر و مزه‌ی قهوه‌ای که درست می‌کنید، تفاوت چندانی با قهوه حرفه‌ای ندارد؛ اما ظاهرش به گرد پای قهوه بیرون هم نمی‌رسد!

به قول عزیزی که حسابی از این مقایسه کلافه بود و با عجز می‌گفت: «چیکار کنم که قهوه کف کنه؟!» اما برخلاف تصور احتمالی، درست کردن قهوه فوم دار، اصلا کار سختی نیست. با یادگیری چند تکنیک ساده، می‌توانید قهوه‌ای در حد و حدود همان قهوه زیبای بیرونی درست کنید که همگان علاوه بر عطر و طعم، از دیدنش هم لذت ببرند. پس با ما همراه باشید تا یاد بگیریم چگونه قهوه را فوم دار کنیم و کف دار کردن قهوه در انواع روش‌های دم‌آوری و با انواع قهوه‌ها را برای شما مرور کنیم.

چرا قهوه فوم دار درست کنیم؟

چرا قهوه فوم دار درست کنیم؟

اما شاید هم شما جزو دسته‌ای باشید که با پوچی به بند بالا فکر می‌کنید! اصلا چه دلیلی دارد قهوه فوم دار باشد؟ آیا قهوه فوم دار فرقی با قهوه ساده دارد؟ بله! غیر از دلیل زیبایی که بالا به آن اشاره کردیم، قهوه فوم دار واقعا خاصیت‌های جالبی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • قهوه کف دار باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن خواهد شد.
  • فوم قهوه می‌تواند از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کند.
  • قهوه فوم دار چربی‌سوز است و این خاصیتش می‌تواند به رژیم شما کمک کند.
  • خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت، پارکینسون و آلزایمر می‌توانند با مصرف قهوه فوم دار کاهش پیدا کنند.
  • و عینی‌ترین خاصیت فوم قهوه هم کاهش دادن سلولیت‌های پوستی و زیبایی آن است.

البته پیشاپیش بگوییم که در مطلب دیگری با عنوان چگونه قهوه کف‌دار درست کنیم؟ هم رمز و رازهای دیگری از این مساله را برایتان موشکافی کرده‌ایم. می‌توانید آن را هم مطالعه کنید.

کدام قهوه بیشتر فوم دارد؟

دوباره به یاد عزیزی می‌افتیم که تصور می‌کرد قهوه فوم دار، از اول یک قهوه متفاوت است و لابد، دانه‌ها و پودرش هم با قهوه ساده تفاوت دارند که می‌پرسید: «اسم قهوه کف دار چیست؟»

البته پر هم بی‌راه نمی‌گفت و تفاوت‌هایی هست. مهم‌ترین تفاوت را می‌توانیم در ربوستا بودن یا عربیکا بودن دانه قهوه بجوییم. با وجود اینکه قهوه عربیکا قهوه مرغوب‌تری به نظر می‌رسد، اما دانه قهوه‌ای که ربوستا باشد، معمولا کف بیشتری به شما تحویل خواهد داد. ضمنا میزان رُست و آسیاب هم در میزان فوم قهوه تاثیرگذارند؛ به این ترتیب که دانه قهوه هرچه‌قدر بیشتر رست شده باشد و با درجه ریزتری آسیاب شده باشد، فوم بیشتری تولید خواهد کرد.

و نهایتا برخی از قهوه‌های تک‌خاستگاهی (اسپشیالیتی= speciality) وجود دارند که به طور کلی کِرِمای بالایی دارند؛ یعنی خامه‌ای هستند. البته توضیح این یکی ورای حوصله مقاله حاضر است و بیشتر به جایی که از آن قهوه تهیه می‌کنید و گزینه‌های پیش روی شما دارد. شاید بهتر باشد آن را از قهوه‌فروش خود بپرسید.

با این وجود، هر قهوه‌ای که در دسترس‌تان هست را می‌توانید فوم دار کنید. در ادامه به ترتیب به روش‌ها و قهوه‌های مختلف اشاره خواهیم کرد.

طرز تهیه قهوه کف دار با قهوه فوری

از بین قهوه‌های فوری موجود در ایران، دو کافی میکس حائز صلاحیت فوم دار شدن هستند: یکی کاپوچینو و دیگری نسکافه! درست کردن نسکافه فوم دار راحت‌تر است و برایتان توضیح می‌دهیم که چگونه از نسکافه کف بگیرید.

کافی است ابتدا پودر نسکافه را داخل لیوان بریزید. سپس آب جوش ریخته و کاملا حل کنید. حالا در یک لیوان دیگر، پودر شیر بریزید و با مقدار کمی آب جوش آن را حل کنید. بعد از حل شدن، مخلوط شیر و آب را با یک چنگال هم بزنید؛ این‌قدر این کار را تکرار کنید تا مخلوطی کفی به دست بیاورید. در نهایت به سادگی این شیر کفی را به لیوان نسکافه اضافه کنید تا نسکافه فوم دار داشته باشید! ضمنا این کار را بدون پودر شیر و با خود نسکافه هم می‌توانید انجام بدهید؛ اما نتیجه رقیق‌تری خواهید گرفت.

ضمنا اگر با خود قهوه‌های فوری به اندازه کافی آشنایی ندارید، می‌توانید مطلب نسکافه چیست؟ را مختصرا مطالعه کنید.

طرز تهیه قهوه فوم دار با همزن

طرز تهیه قهوه فوم دار با همزن

اگر به قهوه فوم دار علاقه دارید، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای شما این است که یک همزن برقی کوچک برای خود تهیه کنید. این همزن‌ها با باتری قلمی هم کار می‌کنند و کارراه‌انداز هستند. انواع همزن مخصوص قهوه در بازار ایران با قیمت مناسب در دسترس است و جدای از قهوه، ممکن است در شیرینی‌پزی و کارهای دیگر آشپزخانه هم گرهی از کارتان باز کند!

برای فوم دار کردن قهوه با همزن کافی است که نوشیدنی مورد نظر را به صورت گرم در یک ظرف بزرگ‌تر از فنجان خود بریزید. سپس حدود ۳ تا ۵ دقیقه با همزن بزنید تا فوم دار شوند. اگر بعد از فوم دار شدن ۳۰ ثانیه نوشیدنی را در مایکروویو قرار دهید، دیگر به هیچ عنوان فوم خودش را از دست نخواهد داد.

این را هم به خاطر داشته باشید که اگر همزن برقی ندارید، یک همزن دستی (ویسک) می‌تواند تقریبا همان کار را برایتان انجام دهد؛ به شرطی که سرعت همزن برقی را با فشار بازوهای مبارک انجام دهید!

طرز تهیه قهوه فوم دار با موکاپات

طرز تهیه قهوه فوم دار با موکاپات کمی نیاز به حوصله و دقت دارد. برای این کار بعد از آن که از موکاپات قهوه گرفتیم، آن را به دو بخش تقسیم می‌کنیم. نیمی از قهوه را با شکر مخلوط می‌کنیم و با کج کردن لیوان و استفاده از یک چنگال آن‌قدر هم می‌زنیم که کف دار شود. سپس آن را به باقی قهوه اضافه می‌کنیم.

حالا شاید بگویید چرا حوصله و دقت؟ چون خود درست کردن قهوه با موکاپات کمی پیچیدگی دارد که آن را در مطلب طرز تهیه قهوه با موکاپات برایتان توضیح داده‌ایم.

طرز تهیه قهوه فرانسه فوم دار

حالا ببینیم چگونه قهوه فرانسه کف دار درست کنیم؟ جواب این است که به راحت‌ترین شکل ممکن! کافی است که مخلوط مورد نظر را در فرنچ پرس بریزید و بعد از پوشاندن دهانه فرنچ پرس، اهرم آن را حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه با سرعت بالا و پایین کنید؛ به همین سادگی!

طرز تهیه قهوه فوم دار با اسپرسوساز

گران‌ترین پاسخ به سوال اصلی این مقاله، استفاده از یک اسپرسوساز خانگی است! البته می‌تواند خیلی کار شما را سریع کند. تقریبا تمام اسپرسوسازهای خانگی یک نازل در کنار خود دارند که مخصوص ساختن فوم است و با قرار دادن آن در فنجان یا ظرف نوشیدنی، به صورت خودکار در آن می‌دَمند و حباب‌های هوا را با نوشیدنی ترکیب می‌کنند.

ضمنا اگر با فرآیند درست شدن خود اسپرسو خانگی آشنا نیستید، می‌توانید نگاهی به مطلب چگونه در خانه قهوه اسپرسو درست کنیم؟ بیندازید.

نکات مهم در فوم دار شدن قهوه

نکات مهم در فوم دار شدن قهوه

  • اگر از شیر برای فوم قهوه استفاده می‌کنید، حواستان را جمع کنید که دمای شیر در هنگام گرم کردن از ۷۰ درجه سانتی گراد بالاتر نرود. می‌توانید از یک دماسنج آشپزی استفاده کنید و یا با استفاده از حباب‌های شیر این موضوع را بفهمید.
  • فنجانی که می‌خواهید در آن فوم گیری کنید، نباید هیچ گونه کثیفی یا روغن یا نمناکی داشته باشد. این مساله معمولا به چشم نمی‌آید اما خیلی کار را خراب می‌کند.

کلام آخر

همان‌طور که دیدید اینکه چگونه قهوه را فوم دار کنیم؟ سوالی است که جواب‌های متنوع و اغلب ساده‌ای دارد. پس حالا دیگر می‌توانید اعتماد به نفس خود را بازیابی کنید. زیرا توانایی این را پیدا کرده‌اید تا قهوه‌ای درست کنید که نه‌تنها از نظر طعم و عطر و مزه، بلکه از نظر ظاهری نیز قابل رقابت با یک باریستای حرفه‌ای در کافه‌ی محبوب‌تان باشد. امیدواریم این قهوه را برای خانواده، دوستان یا عزیزان‌تان درست کنید و به خوشی نوش جان کنید.

سوالات متداول

آیا باید شیر را برای فوم گیری گرم کرد؟

بله. همان‌طور که اشاره کردیم شیر باید گرم باشد؛ اما دمایش نباید از ۷۰ درجه سانتی گراد عبور کند. بهترین دمای توصیه شده برای فوم دار کردن شیر، دمایی حدود ۶۰ تا ۶۸ درجه سانتی گراد پیش‌بینی شده است.

بهترین روش برای فوم دار کردن قهوه در خانه چیست؟

از بین روش‌هایی که ما در این مطلب مرور کردیم، روش فوم دار کردن قهوه با فرنچ پرس، روشی است که هم ساده‌تر است، هم نتیجه بهتری تحویل شما خواهد داد و هم اینکه می‌تواند برایتان لذت بخش باشد!

چه نوع شیری کف بیشتری تولید می‌کند؟

برخلاف باور عمومی، شیری که چربی کمتری دارد، نسبت به شیری که پرچرب باشد، فوم بیشتری تحویل شما خواهد داد. دقت کنید که فوم به هواگیری مایع مربوط است و خامه‌ای بودن شیر هیچ ربطی به میزان فوم تولیدی نخواهد داشت!

آیا برای فوم دار کردن قهوه حتما نیاز به شیر داریم؟

همان‌طور که در بخش‌های بالا گفتیم، می‌توانید بدون نیاز به شیر هم قهوه را فوم دار کنید؛ اما قهوه فوم دار با شیر طبعا از بافت و مزه بهتری برخوردار خواهد بود و دلچسب‌تر است.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

شهادت همکاران روحیه ما را قوی تر خواهد کرد-پیام امروز

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،سردار محمدیان  رییس پلیس پایتخت در جمع خبرنگاران در آیین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *