سوله آکام فلز

کاشت ۱.۴ میلیون هکتار جنگل های دست کاشت در کانون های بحرانی-پیام امروز


محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد اراضی دنیا، حدود ۲ میلیارد هکتار از اراضی حاصلخیز کشاورزی و اکوسیستم‌های طبیعی و حدود ۲۴ درصد نماینده در جهان تخریب یافته که نیمی از جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده است.

او افزود: بنابر اعلام دبیرخانه کنوانسیون‌های تنوع زیستی و تغییر اقلیم در صورت ادامه روند تخریب جنگل‌ها و مراتع تا سال ۲۰۵۰ یک درجه سانتیگراد به دمای جهان افزوده خواهد شد و این به معنای کاهش بارندگی تداوم خشکسالی و تسریع در روند بیابان زایی است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: امروز مشارکت نسل حال و آینده برای توقف و معکوس نمودن روندهای هشدار دهنده و انجام تعهدات جهانی برای احیای زمین‌های تخریب شده، مهمتر از همیشه احساس می‌شود. شعار انتخاب شده برای روز مقابله با بیابان زایی و خشکسالی امسال به دنبال بسیج تمام بخش‌های جامعه برای حمایت از مدیریت پایدار سرزمین بوده و در این راستا نیاز است تا چالش‌های مهم زیست محیطی جهان از جمله بیابان زایی تغییر اقلیم و کاهش تنوع زیستی در قالب مدیریت یکپارچه و جامع نگر برنامه‌ریزی شود. 

نیکبخت اضافه کرد: در زمین جذب مشارکت مردم در کنترل پدیده بیابان زایی جمهوری اسلامی ایران با مشارکت سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی پروژه‌های متعدد بین المللی از جمله ترسیب کربن، منارید،  و احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته را در سطح کشور به اجرا درآورده که نتایج ارزشمند آن قابل تامین به سایر نقاط دنیا است.

به گفته او، دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق منافع ملی و منطقه‌ای در خلال اجرای برنامه اقدامات درخوره توجهی جهت کنترل بیابان زایی و جلوگیری از تخریب سرزمین انجام داده است که از این بین می توان به اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در سطح ۵ میلیون هکتار تا یک دوره ۴ ساله در راستای مقابله با بیابان زایی و توسعه جنگل‌ها اشاره کرد که در حقیقت یادگار شهید جمهور است. 

وزیر جهاد کشاورزی کاشت حدود ۱.۴ میلیون هکتار جنگل‌های دست کاشت بیابانی، مالچ پاشی در سطح بیش از ۳۰۰ هکتار از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی،حفاظت از حدود ۹۰۰۰ کیلومتر جاده‌های مواصلاتی و خطوط راه آهن از تهدید،حفاظت از حدود ۸۵۰۰ کیلومتر شبکه و کانال‌های انتقال آب یاری و ۶۰۰۰ هکتار از اراضی ز خطرات ماسه‌های روان را بخشی از اقدامات کشور در این راستا قلمداد کرد. 

او اجرای بیش از ۷۰ هزار هکتار فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی در حاشیه دریاچه ارومیه، واجرای حدود ۲۵۰ هکتار هکتار پروژه‌های اجرایی مقابله با بیابانزایی و کنترل گرد و غبار استان خوزستان را نیز از دیگر اقدامات کشور در این زمینه برشمرد. 

نیکبخت ادامه داد: بدیهی جلب مشارکت فعال جوامع محلی و اتخاذ شیوه‌های مدیریت جامعه نگر مبتنی بر بهره‌گیری از توان ذینفعان و دست‌اندرکاران به ویژه در جهت ایفای مسئولیت اجرایی می‌تواند به کاهش روند بیابان زایی کمک کند. 

او توانمندسازی جوامع محلی با ایجاد و بهره‌گیری از توان صندوق‌های حمایت از توسعه کشاورزی و منابع طبیعی را لازمه تحقق بیابان زدایی دانست و گفت: با عزم ملی و استفاده از فرصت‌های بی‌شمار نهفته در کشور، بحران بیابان زایی مدیریت و کنترل شود که این امر مستلزم آگاهی عمومی است و  فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود.


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

کنایه دیوید تیلور به حسن یزدانی-پیام امروز

دیوید تیلور بعد از شکست مقابل آرون بروکس و از دست دادن المپیک در مصاحبه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *