تازه ها
سوله آکام فلز

گزارش تسنیم از آمارهای نشر در بهمن ماه؛‌ از جان گرفتن نشر کودک و نوجوان تا افزایش ۴۰ درصدی قیمت کتاب‌ها

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری پیام امروز، براساس آمارهای نشر موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران،‌ در بهمن ماه گذشته ۱۱ هزار و ۹۹۵ عنوان کتاب منتشر شده است که از این تعداد ۸ هزار و ۴۰۴ عنوان تالیفی و ۳ هزار و ۵۹۱ عنوان ترجمه بوده است. شمار کتاب‌های منتشر شده در بهمن ماه نسبت به بازه زمانی سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته است.

ناشران تهرانی ۸ هزار و ۲۸۳ عنوان کتاب و ناشران شهرستانی ۳ هزار و ۷۱۲ عنوان منتشر کرده‌اند. شمار کتاب‌های چاپ اول ۷ هزار و ۴۳ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها ۴ هزار و ۹۵۲ عنوان بوده است.شمارگان کل کتابهای منتشر شده در بهمن ماه ۱۰ میلیون و ۸۵۸ هزار و ۷۵۵ نسخه بوده است. اما میانگین شمارگان ۹۰۵ نسخه به ثبت رسیده است.

قیمت کتاب‌های منتشر شده در بهمن ماه نیز ۱۳ میلیارد و ۷۱۲ میلیون و ۴۹ هزار و ۹۲۰ ریال بوده است و میانگین قیمت کتاب ۱۲۶ هزار تومان به ثبت رسیده است. قیمت کتاب نسبت به بهمن ماه سال گذرشته ۴۰ درصد رشد داشته است.

اما نکته قابل توجه در آمار نشر بهمن ماه،‌ افزایش تعداد عناوین کودک و نوجوان است،‌ در میان رده‌های دیویی نشر کتاب‌های کودک و نوجوان در بهمن ماه از  همه حوزه‌ها پیشی گرفته و سه هزار و ۱۱۵ عنوان کتاب در این رده از سوی ناشران منتشر شده است. پس از آن ادبیات با هزار و ۶۲۱ عنوان و کمک درسی هزار و ۴۳۰ عنوان قرار دارد.

در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان از ۳ هزار و ۱۱۵ عنوان کتاب منتشره هزار و ۷۴۱ عنوان تالیف و ۱۳۷۴ عنوان ترجمه بوده است.

ناشران تهرانی دو هزار و ۳۴۲ عنوان برای مخاطب کودک و نوجوان منتشر کرده و ناشران شهرستانی ۷۷۳ عنوان. شمار کتاب‌های چاپ اول حوزه کودک و نوجوان هزار و  ۳۷۰ عنوان و شمار کتاب‌های تجدید چاپی هزار و ۷۴۵ عنوان بوده است که نسبت به ماه‌های گذشته فاصله بین این دو کمتر است.

شمارگان کل کتاب‌های منتشره در حوزه کودک و نوجوان ۴ میلیون و ۴۵۸ هزار و ۸۰ نسخه بوده که میانگین آن هزار و ۴۳۱ عنوان به ثبت رسیده است. گردش مالی کتاب‌های کودک و نوجوان در بهمن ماه ۳ میلیارد و ۳۶۴ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۵۰ ریال بوده است. میانگین قیمت در این حوزه اما به ۷۵ هزار تومان رسیده است. که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد رشد داشته است.

کتاب‌های کمک درسی نیز در بهمن ماه رشد قابل توجهی داشته‌اند در این زمینه هزار و ۴۳۰ عنوان کتاب منتشر شده است که هزار و  ۲۹۴ عنوان تالیفی و ۱۳۶ عنوان ترجمه است. ۷۳۷ عنوان از کتاب‌های کمک درسی منتشره در بهمن ماه چاپ اول و ۶۹۳ عنوان تجدید چاپ است. همچنین گردش مالی کتاب‌های منتشره در حوزه کمک درسی نیز ۳ میلیارد و ۴۳۷ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۵۰ ریال بوده است که میانگین قیمت این حوزه ۲۲۴ هزار تومان به ثبت رسیده است.

بررسی آمار نشر نشان می‌دهد که از رشد تصاعدی قیمت کتاب که در سال‌های گذشته شاهد بودیم‌، کاسته شده و قیمت کاغذ رشد نسبتا آرام‌تری را نسبت به سال‌های گذشته دنبال می‌کند، شاید یکی از دلایل این امر استفاده بیشتر ناشران از کاغذهای داخلی باشد.

انتهای پیام/

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

سفر بدون ویزا به چین تمدید شد-پیام امروز

به نقل از یورونیوز، چین سفر بدون روادید را برای مالزی و ۱۱ کشور اروپایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *