سوله آکام فلز

۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی ایران قابلیت دارو درمانی دارند-پیام امروز


علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: بر خلاف تمام مدل‌های جدید طب، طب ایرانی برای «کل» فارغ از جزء حیثیت قائل است، عناصر شش گانه نیز تعامل ژنتیک و محیط زیست را بیان می‌کنند.

 وی با اشاره به مفاهیم فلسفه علم، گفت: زمانی بیان می‌شد آن چیزی که بشر به عنوان علم می‌پذیرد، استنتاجی از خرد ناب و نگاهی جهانی است، طب ایرانی از همان ابتدا مبتنی بر علم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: در ایران ۸ هزار گونه گیاهی وجود دارد که ۲ هزار و ۳۰۰ گونه آن قابلیت مصرف در حوزه دارو درمانی دارند و ۱۸۰۰ گونه آن در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شوند.

 زالی با بیان اینکه بر اساس مستندات، طب ایرانی قدیمی‌ترین طب در جهان است، گفت: ۵ هزار سال بعد از طب ایرانی، طب مصری و ۷۵۰۰ سال بعد از طب ایرانی، طب یونانی شکل گرفت، بنابراین قدمت طب ایرانی ۷۵۰۰ تا ۱۰ هزار سال برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه اساس طب ایرانی بر مبنای پیشگیری، ارتقای سلامت، حفظ صحت، بالابردن سطوح تندرستی و استفاده از ظرفیت طب ایرانی برای الگوی زندگی است؛ اظهار کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در فاز اول ادغام استفاده از ظرفیت طب ایرانی را در نظام مراقبت‌های اولیه در غالب بخشنامه ابلاغ کرده که در حال انجام است.

 زالی افزود: طب ایرانی در حوزه بیمارستانی قرار است به صورت تلفیقی با طب مدرن استفاده شود؛ مثلا در برخی از بیمارستان‌ها بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند برای به حداقل رساندن عوارض شیمیایی و افزایش تاب آوری بیماران، همکاران طب ایرانی در کنار متخصصین انکولوژی قرار می‌گیرند و اینکار را انجام می‌دهند. همچنین درمانگاه‌های وابسته به طب ایرانی در حال حاضر در سه بیمارستان دانشگاهی مستقر شدند که همزمان یک متخصص طب ایرانی و یک متخصص طب مدرن توامان بیماران را معاینه می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی طب تسکینی انجام می‌شود؛ در حوزه طب تسکینی نیز نقش اطباء ایرانی بسیار پررنگ است و خدمات موثری در راستای بالا بردن عزت نفس، سطح ایمنی و افزایش نشاط پذیری بیماران و کاهش عوارض درمان‌های پیچیده بیماری انجام می‌دهند.


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تأکیدات شهید رئیسی بر عدالت در حوزه سلامت باعث تحول در پزشکی شد-پیام امروز

     محمدرضا مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: یکی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *