راز خوشمزگی قورمه سبزی نذری حرم امام رضا (ع)

هر ساله سعادت خوردن غذاهای مهمانسرای حرم حضرت رضا (ع) نصیب بسیاری از زائران می‌شود. در این مهمانسرا، انواع غذاهای لذیذ ایرانی مثل قورمه سبزی، قیمه، چلوگوشت و چلومرغ طبخ می‌شوند و اگر یکبار طعم یکی از این غذاها را چشیده باشید، خوشمزگی متفاوت این غذاهای پربرکت را تصدیق می‌کنید. هرچند که رسیدن به چنین عطر و طعمی در بضاعت ما نیست، اما در حد توان سعی می‌کنیم کمی درباره طرز تهیه قورمه سبزی در حرم امام رضا (ع) و رازهای این عطر و طعم متفاوت بگوییم. با اسنپ فود همراه باشید.

راز خوشمزگی قورمه سبزی حرم امام رضا (ع)

در ادامه نکاتی که باعث می‌شود قورمه سبزی شما طعم نزدیکی به قورمه حرم اما رضا داشته باشد را بیان خواهیم کرد. ادامه مطلب را برای تهیه یک قورمه خوش طعم و بی‌نظیر دنبال کنید.

راز خوشمزگی قورمه سبزی حرم امام رضا (ع)

استفاده از گوشت گوسفندی

برای خوشمزه تر شدن قورمه سبزی باید از گوشت تازه و باکیفیت استفاده کرد و در این مورد استفاده از گوشت گوسفند بهتر است. با این حال، در صورت استفاده از گوشت گوساله، چند تکه دنبه هم به محتویات خورشت اضافه کنید. به‌علاوه، ۲ نکته زیر را هم مد‌نظر داشته باشید:

  • بهتر است در تهیه قورمه سبزی، گوشت‌ها را به صورت درشت برش بزنید تا جلوه بهتری در خورشت داشته باشند.
  • وقتی پیاز سبک شد، گوشت را داخل قابلمه ریخته و چند دقیقه با پیاز تفت دهید. این کار باعث می‌شود که گوشت تغییر رنگ داده و طعم بهتری بگیرد.

تهیه سبزیجات تازه

اگر می‌خواهید خورشت خوشمزه‌تر و خوش‌رنگ‌تری داشته باشید، استفاده از سبزی‌های تازه را فراموش نکنید. ممکن است آماده کردن سبزی‌ها کمی وقت‌گیر باشد، اما این کار عطر و طعم بهتری به قورمه سبزی می‌دهد. یک روش دیگر این است که از سبزیجات خامی که قبلاً خرد و فریز کرده‌اید، استفاده کنید. در این صورت، سبزیجات را چند ساعت زودتر از فریزر خارج کرده و زمانی که تقریباً به دمای محیط رسیدند، آن‌ها را با مقداری روغن سرخ کنید و به خورشت بیفزایید.

استفاده از برگ اسفناج و برگ سیر

برگ اسفناج و برگ چغندر، لعاب خورشت شما را بیشتر می‌کند؛ بنابراین، با‌ توجه‌ به فصل، یکی از این دو سبزی را انتخاب کنید. به‌علاوه، افزودن چند برگ سیر، عطر و طعم فوق‌العاده‌ای شبیه قورمه سبزی امام رضا(ع) به خورشت شما می‌دهد.

استفاده از برگ اسفناج و برگ سیر

سرخ کردن سبزی ها

سبزیجات خرد شده را با کمی روغن داخل تابه ریخته و حرارت را ملایم کنید. پای تابه بایستید و هر چند دقیقه یکبار سبزیجات را هم بزنید تا به‌طور یکنواخت سرخ شوند. احتیاجی به استفاده از روغن زیاد نیست و با همان حرارت ملایم، سبزی قورمه سبزی به خوبی سرخ می شود. فقط مراقب باشید که سبزی‌ها نسوزند که در این صورت خورشت شما تلخ خواهد شد.

استفاده از آب قلم

یکی راز خوشمزگی قورمه سبزی حرم امام رضا (ع) ، استفاده از آب قلم است و به کار بردن آن، طعم قورمه سبزی شما را حسابی عوض می‌کند. البته اگر به این گزینه دسترسی ندارید، از عصاره‌های آماده گوشت یا مرغ کمک بگیرید. عصاره بره هم انتخاب مناسبی است.

زمان دادن برای پخت خورش

اگر می‌خواهید حاصل کار شما یک قورمه سبزی خوشمزه شبیه قورمه سبزی‌های زائرسرای امام رضا (ع) باشد، برای این کار زمان بگذارید. البته این موضوع درباره اکثر غذاهای ایرانی صادق است؛ قابلمه یا دیگی که ساعت‌ها روی شعله ملایم اجاق گاز می‌ماند و تمام فضا را با عطر بی‌نظیر خود پر می‌کند.

استفاده از لوبیا چیتی

اضافه کردن لوبیای قرمز یا چیتی به قورمه سبزی سلیقه‌ای است، اما تجربه نشان می‌دهد که لوبیا چیتی لعاب خوبی به این خورشت اصیل می‌دهد. برای این منظور، حتماً لوبیاها را از شب قبل بخیسانید و در طی این مدت، چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. با این کار، هم لوبیاها زودتر می‌پزند و هم نفخ آن‌ها گرفته می‌شود.

لوبیا چیتی در قورمه سبزی

استفاده از شنبلیله خشک

نیم ساعت قبل از آماده شدن قورمه سبزی، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری شنبلیله خشک را در کمی روغن تفت داده و داخل خورشت بریزید. این کار، عطر و بوی قورمه سبزی را چند برابر می کند. البته در این صورت، باید شنبلیله را از سبزی خورشت حذف کنید.

استفاده از لیمو عمانی برای قورمه

لیمو عمانی، طعم فوق‌العاده‌ای به خورشت قورمه سبزی می‌دهد و یکی از رازهای خوشمزگی قورمه سبزی حرم امام رضا (ع) است. برای استفاده درست از لیموعمانی در طرز تهیه قورمه سبزی ، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • برای تلخ نشدن خورشت، حتماً لیموعمانی‌ها را حداقل به مدت ۲ ساعت داخل مقداری آب ولرم بخیسانید تا تلخی پوست آن‌ها گرفته شود.
  • فراموش نکنید که لیموعمانی‌ها باید کاملاً سالم باشند تا هیچ آبی به داخل آن‌ها نفوذ نکند.
  • موقع اضافه کردن لیموعمانی به خورشت، با چنگال چند سوراخ روی سطح پوست لیموعمانی ایجاد کنید تا عطر و طعم خود را در خورشت آزاد کند.
  • به خاطر داشته باشید که در تهیه خورش قورمه سبزی، لیموعمانی جزو چاشنی‌های آخری است که باید در ۲۰ دقیقه پایانی به خورشت اضافه شود.

اضافه کردن رب گوجه فرنگی

برخی ترجیح می‌دهند مقداری رب گوجه هم به قورمه سبزی خود اضافه کنند. در این صورت، رب را کمی تفت داده و در اواخر پخت داخل خورشت بریزید. البته گاهی برخی افراد به جای رب گوجه از رب انار استفاده می‌کنند. در این صورت هم این چاشنی باید در یک ربع پایانی داخل خورشت ریخته شود. دقت کنید که در صورت استفاده از رب انار، رنگ خورشت شما تیره‌تر خواهد شد.

استفاده از ادویه جات مناسب

استفاده از ادویه جات مناسب

اگر می‌خواهید عطر قورمه سبزی شما سر به فلک بکشد، ادویه‌جاتی مثل زیره، دارچین و تخم گشنیز را از قلم نیندازید. البته زردچوبه و فلفل سیاه پای ثابت قورمه سبزی و چاشنی‌های همیشگی آن هستند. بهتر است تمام ادویه‌ها را پیش از استفاده در خورشت، به مدت یکی دو دقیقه تفت دهید تا عطر و بوی خود را بهتر آزاد کنند.

بفرمایید قورمه سبزی…

حالا که ۱۱ راز خوشمزه شدن قورمه سبزی را دانستید، وقت درست کردن یک خورشت خوشمزه و به‌یادماندنی است. خواهید دید که رعایت همین نکته‌های کوچک چه تأثیر متفاوتی در عطر و طعم خورشت شما ایجاد خواهد کرد. پس دست به کار شوید و یک خورش خوش طعم تهیه کنید.

البته، اگر هوس قورمه سبزی کرده‌اید و نمی‌توانید تا زمان تهیه و جا افتادن آن صبر کنید، از اسنپ فود کمک بگیرید. سفارش آنلاین غذا اسنپ فود، قورمه سبزی شما را در هر تعداد و از هر رستورانی که مایل باشید، به درب منزل ارسال می‌کند.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

طرز تهیه هویج پلو

طرز تهیه هویج پلو مجلسی

هویج پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که می توانید آنرا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner