سوله آکام فلز

ماه بندگی

ماه مبارک رمضان در خواف حال و هوای خاصی دارد به طوریکه برنامه ها و سبک زندگی مردم در این ماه با باقی سال متفاوت است. از برنامه های ویژه‌ی این ماه می‌توان به نماز تراویح، قرآن دوره ها، افطاری مساجد، کمک های معیشتی، مسابقات جام رمضان و… اشاره کرد.
سبک زندگی مردم در این ماه بیشتر تحت تاثیر اوقات شرعی است به طوری که در هنگام افطار کسب و کارها تعطیل می‌شود و شهر خالی از رفت و آمد است. مردم برای افطاری به منازل خود یا مساجد می‌روند. البته افطاری مساجد ساده و مختصر و صرفا در حد باز کردن روزه قبل از نماز مغرب است. اما پس از افطار و خصوصا پس اقامه نماز، بیشتر مردم تا سحر بیدارند و در این وقت برای گشت و گذار یا ورزش در داخل شهر در حال رفت و آمدند.قرآن دوره های مساجد که عموما هم بعد از نماز ظهر است شبیه به همان جزءخوانی قرآن در سایر مناطق کشور است اما با این تفاوت که افراد حاضر در این محفل همگی به صورت دوره کنار هم می‌نشینند و متناسب با جمعیت هر فرد نصف یا یک صفحه از قرآن را می‌خواند و این شیوه که از گذشته معمول بوده بیشتر برای بهبود روخوانی و روان‌خوانی قرآن است و به همین دلیل قرآن دوره می‌گویند.
در ماه رمضان مردم به صورت انفرادی یا در قالب موسسات و تشکل های خیریه بسته های معیشتی بین نیازمندان توزیع می‌کنند و این رفتار را الگویی از زندگی پیامبر اکرم(ص) میدانند.
مردم اهل سنت خواف در ایام ماه رمضان و خصوصا برای عید فطر لباس محلی می‌پوشند و این امر سبب می‌شود تا خیاطی های لباس محلی و سنتی در این ماه رونق داشته و تا سحر مشغول خیاطی باشند.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

«دریای پارس» یادگاری برای ایران به بهانه روز خلیج فارس-پیام امروز

محمد زکی‌زاده، مستند «دریای پارس» به کارگردانی منوچهر طیاب که در مرکز گسترش سینمای مستند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *