سوله آکام فلز

فعالیت حدود ۴۵ درصد شاغلین استان مرکزی در بخش صنعت

ایسنا/مرکزی مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: در سطح استان مرکزی حدود ۴۵ درصد از شاغلین در بخش صنعت فعالیت دارند.

جمشید امیدی روز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت در نشست نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با نمایندگان تشکل های کارگری استان مرکزی اظهار کرد: ۴۴.۹ شاغلین استان در بخش صنعت و ۳۹ درصد در بخش خدمات و ۱۶.۱ در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

وی افزود:  سال ۹۶ بالغ بر ۴۲۵ هزار نفر شاغل در استان وجود داشت، این آمار در سال ۹۹ به ۳۸۰ هزار و ۶۵۰ نفر رسید که نشان از کاهش ۴۵ هزار نفر فرصت شغلی دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تصریح کرد: در مجموع، ۲۷۷ تشکل کارفرمایی و کارگری در استان وجود دارد که از این تعداد ۴۵ شورای اسلامی کار، ۳۵ انجمن صنفی کارگری، ۱۳۰ نماینده کارگران، ۳۶ انجمن کارگری، ۴۹ انجمن صنفی کارفرمایی، ۳ انجمن صنفی کارگران، ۱۰ کانون کارگری بازنشسته شهرستانی و یک کانون استانی هستند.

امیدی بیان کرد: استان مرکزی با بیش از ۲۶۰۰ واحد صنعتی به عنوان چهارمین قطب صنعتی با اشتغال زایی ۲۲۴ هزار و ۴۰۳ بیمه شده اجباری از استان های کارگری به شمار می رود.

مافیا، مدیر فاسد دولتی است

یعقوبی، عضو شورای اسلامی شرکت آلومینیوم سازی ایران نیز در این نشست گفت: سوءاستفاده گران و تاجرنماها ضربه محکمی به کارگران و تولید وارد کرده اند که انتظار داریم برخورد تلافی جویانه با این افراد انجام شود. مردم در التهاب قرار گرفته اند و بوی خوبی از این شرایط به مشام نمی رسد.

وی افزود: امنیت شغلی کارگران نز یکی از مشکلات اساسی در این حوزه است که مسئولین باید در این خصوص اقدام لازم را انجام دهند، ما در جامعه داد می زنیم و انتظار داریم نمایندگان در خصوص تبصره ۲ ماده ۷، مطالبات کارگران را پیگیری کنند.

یعقوبی به لزوم بازپرداخت دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی و توجه به خصوصی سازی و بومی سازی به عنوان یکی دیگر از خواسته های کارگران اشاره کرد.

وی افزود: مافیایی در دولت وجود ندارد بلکه مافیا همان مدیران فاسد هستند که اجازه برخی کارها را نمی دهند.

قلعه نویی، رئیس شورای اسلامی کار واگن پارس نیز در این نشست افزود: یکی از بزرگترین مشکلات جامعه کارگری امنیت شغلی است، نباید یکسری شرکت ها که کارشان استمرار دارد قرارداد یک ماهه یا دوماهه ببندند، باید قانونی برای استخدام دائم کارگران باشد.

وی بیان کرد: در رابطه با کسانی که عضو شوراهای اسلامی کار می شوند نیز ضعف قانونی وجود دارد که باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

قلعه نویی بیان کرد: در اراک واگذاری صنایع به افرادی صورت می گیرد که اهلیت ندارند، خوشبختانه واگن پارس به مپنا واگذار شده اما انتظار می رود این سهامداران برای سرمایه گذاری بیشتر توجه شود.

وی ادامه داد: واردات بی رویه از دیگر مشکلات است بطوریکه در حال حاضر قراردادی مبنی بر واردات لوکوموتیودر حال انعقاد است که باید از این واردات بی رویه نیز جلوگیری شود.

محمدرضا نظام آبادی، رئیس شورای کار ماشین سازی اراک نیز افزود: مهمترین موضوع مطرح امنیت شغلی است که کارگران را آزار می دهد، قراردادهای کوتاه مدت حربه ای در  دست مدیران شده که کارگران از این مهم رنج می برند.

وی ادامه داد: انتظار داریم نمایندگان مجلس مطالبات کارگران را پیگیری کنند.

بیات، رئیس شورای اسلامی کار کمباین سازی نیز به معافیت مالیاتی برای حداقل دستمزد، افزایش مزد کارگر، حمایت از کارفرمایان و کارگران اشاره کرد.

غلامی، نائب رئیس شورای اسلامی کار آذرآب همچنین به اینکه وام یک مسکن موضعی است و درد آذرآب را درمان نمی کند اشاره کرد و گفت: راه حل مشکل آذرآب واگذاری آن به شرکت های هم راستا و دولتی است. آذرآب یکی از شرکت هایی بود که توسط آمریکا تحریم شد چراکه آذرآب ظرفیت های خوبی در حوزه انرژی و… دارد. در صورتی که مشکل سهام آذرآب حل شود در این شرکت حدود ۳۵۰۰ نفر نیروی کار می توانند فعالیت داشته باشند.

سلیمانی، رئیس شوری اسلامی کشت و صنعت بهاره لنجابی رئیس شورای اسلامی کار آلومینیوم ایران، ابطحی رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی اراک، شمس دبیر کانون انجمن های صنفی کارفرمایان استان مرکزی نیز در این نشست مطالبی را بیان کردند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

گردانندگان کانال‌های خبری برای دریافت مجوز قانونی اقدام کنند-پیام امروز

دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد، در راستای اجرای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *