ضرورت تدوین مدل‌های علمی در حوزه صنایع مواد غذایی

معاون تحقیقات وفناوری وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت تدوین مدل‌های علمی در حوزه صنایع مواد غذایی، گفت: بدون شک برای ارتقای سطح سلامت عمومی در زمینه‌های ایمنی، زنجیره مواد غذایی و الگوی مصرف تنها می‌توانیم از تحقیقات علمی کمک بگیریم.

به گزارش ایسنا، دکتر یونس پناهی در بازدید از انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با بیان این که مصرف مواد غذایی سالم از صنعت دارو هم مهمتر است، خاطر نشان کرد: غذا را در هرشرایطی، چه سالم یا بیمار هستیم، مصرف می‌کنیم. یکی از مهمترین مواردی که می‌تواند حکومت‌ها را دچار چالش کند و یا نژادها را تضعیف یا تقویت کند، غذاست.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این که عمده مشکلات در کشورهای منطقه، مسمومیت از طریق مواد غذایی است، خاطرنشان کرد: در خصوص غذا مطالب و مشکلات بسیار زیاد است، این موضوع باید در سطح ملی دیده شود.

وی با اشاره به تشکیلات مستقل انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، خاطرنشان کرد: در این مرکز زنجیره کاملی از مزرعه تا مصرف دیده شده است، این اقدام می‌تواند برای صنعت غذا در کشور آورده ویژه‌ای باشد.

دکتر پناهی با تاکید بر این که کشور ما توانایی بالایی در تولید مواد غذایی سالم دارد، عنوان کرد: باید از این پتانسیل برای صادرات غذا به کشورهای اسلامی بهره ببریم. باید با پشتوانه علمی بالا برای ارتقای سطح تهیه و تولید غذای سالم فعالیت کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این که برای سلامت و امنیت سلامت غذا، پروژه‌های کلان در دستور کار است، افزود: بدون شک اگر این فعالیت‌ها انجام نشود، همان طور که امروز دغدغه کم آبی داریم، در آینده‌ای نزدیک با مشکل کمبود غذا مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به این که تنها با داروهای مکمل نمی‌توان سلامت بدن را تضمین کرد، هشدار داد: باید غذای سالم و باکیفیت در اختیار مردم باشد، چراکه استفاده صرف از مکمل‌ها می‌تواند مشکلات دیگری درپی داشته باشد.

دکتر پناهی تکمیل زنجیره مواد غذایی از مزرعه تا سفره را مورد توجه قرار داد و افزود: تحقیقات دانش‌بنیان فقط تاسیس شرکت یا کارخانه نیست، بلکه باید سایر تحقیقات نیز در این حوزه مورد توجه باشد، به طور مثال کشور ما که با بحران کم‌آبی مواجه است، چرا باید دومین تولیدکننده هندوانه باشد.

معاون تحقیقات وفناوری وزیر بهداشت با بیان این که شرکت‌های دانش بنیان باید فعالیت را بر پایه علم تعریف کنند، افزود: باید در حوزه صنایع مواد غذایی مدل‌های علمی مناسب داشته باشیم.

دکتر پناهی تاکید کرد: بدون شک برای ارتقای سطح سلامت عمومی در زمینه‌های ایمنی، زنجیره مواد غذایی و الگوی مصرف تنها می‌توانیم از تحقیقات علمی کمک بگیریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، افزود: تحقیقات پاسخگو با محوریت حل مسئله در زمینه تغذیه راهکار مناسبی برای ارتقای سلامت در تغذیه است.

سونامی سرطان‌ها از دالان مواد غذایی ناسالم و بی‌کیفیت می‌گذرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی، رییس این دانشگاه نیز در ادامه با اشاره به این که سرفصل‌های جدیدی در حوزه پژوهش‌های کاربردی در صنعت غذا در حال شکل‌گیری است، اظهار کرد: انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور که مصوبه مجلس شورای اسلامی را دارد، می‌تواند به عنوان نهادی مستقل در حوزه غذا اقدامات اثرگذاری در کشور داشته باشد.

وی با بیان این‌که انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، به پژوهشگران و مردم تعلق دارد، گفت: انتظار می‌رود این مرکز در سطح و مقیاس ملی دیده شود. باتوجه به مسائل مختلف ملی، فرهنگی، اقلیمی و اقتصادی، صنایع غذایی کشور نیازمند مداخلات و سیاستگذاری در سطح ملی است.

دکتر زالی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی در حوزه تغذیه از سوی مقام معظم رهبری، تاکید کرد: این موضوع یکی از دستاوردهای ملی و افق‌های بلند ترسیم شده مقام معظم رهبری برای رسیدن به جامعه‌ای ایمن و سالم از منظر تغذیه‌ای است.

وی با بیان این که باید برای تامین امنیت غذا به صورت جدی‌تر فعالیت کنیم، اضافه کرد: انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با توجه به پتانسیل‌های ویژه‌ای که دارد، می‌تواند برنامه سیستماتیک در حوزه‌های علمی، پژوهشی و آموزشی در حوزه صنایع غذایی اجرا کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موضوعاتی مثل ترسیم هرم، امنیت، ایمنی و بسته‌های غذایی با رعایت توان اقتصادی خانوار را مورد توجه قرار داد و افزود: قاچاق مواد غذایی و غذای فاقد اصالت می‌تواند صدمات زیادی به سلامت مردم وارد کند.

دکتر زالی با اشاره به این‌که نگاه به غذا باید نگاهی متفاوت باشد، گفت: سونامی سرطان‌هایی که در دنیا در حال شکل‌گیری است، از دالان مواد غذایی ناسالم و بی‌کیفیت می‌گذرد.

وی با بیان این که فعالیت‌ها و پژوهش‌های کاربردی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در زمینه‌های مختلف مثل مواد لبنی، نان، نوشابه و سایر مواد غذایی از متن جامعه استخراج شده است، خاطرنشان کرد: توجه بیش از پیش به این فعالیت‌ها می‌تواند صنعت غذا و امنیت و اصالت مواد غذایی را تضمین کند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

بازگشت گاریدو به تهران-پیام امروز

۱۱:۱۶ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ خوان کارلوس گاریدو، طبق برنامه، صبح امروز از طریق مرز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *