سوله آکام فلز

آزمایش نخستین موشک مافوق صوت با موتور چند حالته توسط چین

به نظر می‌رسد چین برای اولین بار یک موشک مافوق صوت را که دارای موتور چند حالته است، آزمایش کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از نیو اطلس، چین در مسابقه توسعه موشک‌های مافوق صوت بسیار فعال است و اکنون گروهی در دانشکده هوانوردی و فضانوردی دانشگاه پلی‌تکنیک نورث‌وسترن چین موفق به پرتاب یک موشک مافوق صوت موسوم به فیتیان-۱ (Feitian-1) در شمال غربی این کشور شده‌اند که یک سیکل ترکیبی مبتنی بر موشک (RBCC) است.

با وجود اینکه چین یکی از سه مدعی پیشرو در رقابت برای توسعه یک سیستم تسلیحاتی مافوق صوت کاربردی است، به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد برنامه مافوق صوت این کشور بسیار دشوار است. چین نیز مانند روسیه و حتی بیشتر از این کشور تمایل دارد کارهای خود را سری و مخفیانه نگه دارد و اطلاعات کمی هم که از این برنامه‌ها منتشر می‌شود از طریق رسانه‌های تحت کنترل دولت این کشور منتشر می‌شود.

نکته جالب در مورد پرتاب موشک مافوق صوت فیتیان-۱ این است که از یک موتور RBCC برای حرکت با سرعت بیش از ۵ ماخ استفاده می‌کند. بدین ترتیب، همینطور که این موشک شتاب می‌گیرد، موتور آن از یک حالت به حالت دیگر منتقل می‌شود و به آن اجازه می‌دهد تا با هوایی که با سرعت بیشتر و بیشتر با آن برخورد می‌کند، مقابله کند و سپس در حداکثر سرعت و ارتفاعات بسیار بالا به یک موشک مافوق صوت تبدیل شود.

آزمایش نخستین موشک مافوق صوت با موتور چند حالته توسط چین

چنین موتوری چندین مزیت دارد که مهم‌ترین آنها این است که نیازی به حمل اکسید کننده به اندازه یک موشک عادی ندارد، زیرا می‌تواند مانند یک موتور جت معمولی، اکسیژن را از هوا بگیرد. این قابلیت به آن اجازه می‌دهد تا سوخت بیشتری یا محموله بزرگتری را حمل کند. علاوه بر این، نیروی فیتیان-۱ می‌تواند از سوخت مبتنی بر نفت سفید نیز تامین شود.

طبق گفته دانشکده هوانوردی و فضانوردی دانشگاه پلی‌تکنیک نورث‌وسترن، این موتور RBCC، اولین استقرار چنین موتوری در یک وسیله نقلیه پروازی مافوق صوت است.

این موشک در این آزمایش که در تاریخ ۲ ژوئیه انجام شده، یک انتقال نرم از یک حالت به حالت دیگر را انجام داده است و تنظیم حرارتی مورد انتظار و احتراق پوششی را با موفقیت به انجام رسانده است.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

روش از بین بردن تیرگی زیر چشم از دید طب سنتی-پیام امروز

محبوبه ابریشم کار، متخصص طب سنتی گفت: مداومت در مصرف موضعی شیر باعث بهبود تیرگی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *