سوله آکام فلز

آنچه به عنوان نقد و تحقیق ادبی رواج دارد ناقص است

ایسنا/فارس یک نویسنده، مترجم و منتقد ادبی تاکید کرد که آنچه در ایران به عنوان نقد ادبی یا تحقیق ادبی رواج دارد، ناقص است.

عبدالعلی دستغیب، شامگاه یکشنبه ۴ اردیبهشت در چهارمین شب از نشست‌های علمی آیین بزرگداشت سعدی طی سخنانی به بررسی نقش آثار سعدی در ادبیات فارسی پرداخت.

دستغیب گفت:خوانش سعدی نه برای این است که به ما اخلاقیات بیاموزد بلکه کار ما باید این باشد که هرآنچه شعرایی مانند سعدی، حافظ، مولانا، فردوسی و دیگران کشف کرده اند را دوباره کشف کنیم و این کار آسانی نیست و مستلزم داشتن نبوغ است و این چیزیست که قدما می فهمیدند اما متاسفانه مدتیست که ما نمی فهمیم و اگر بخواهیم کاری انجام بدهیم اینست که زبان فارسی را با ملاک های جدید هنری بازسازی کنیم.

این منتقد ادبی با بیان این که آنچه در ایران به عنوان نقد ادبی یا تحقیق ادبی رواج یافته ناقص است، گفت: اولین قدم برای شناخت دوباره سعدی اینست که باید او را به عنوان معلم اخلاق کنار بگذاریم و قبول کنیم که سعدی بیش از هر چیز شاعر است و شعر و هنر در زندگانی نوعی تفریح محسوب می شود و بنابراین نخستین کار شاعر تبدیل رنج زندگی به شادی است.

دستغیب در ادامه کلام را بزرگترین سرمایه شاعر دانست و گفت: کلام تنها راه ارتباطی سعدی با ما و دیگران است و با استفاده از همین سرمایه مطالب انتقادی را که در آن دوران وجود داشته به صورت طنز بیان می کند و همچنین یکی از محاسن بزرگ او در استفاده از کلام این است که از انسان دور نمی شود و آدمها را در عمل، همان گونه که هستند نشان می دهد.

این منتقد ادبی استفاده سعدی از قوه خیال را مهمترین بخش آثار او دانست و گفت: اگرچه در برخی آثار، سعدی به مرور زندگی روزمره مردم جامعه می پردازد که چندان هم با نحوه زندگی امروز همخوانی ندارد اما آنجایی که این شاعر از قوه خیال استفاده می کند برای مخاطب موضوع جذاب می شود چرا که هنر دروغی است که ما باور می کنیم که اتفاق افتاده و اینجاست که مخاطب جذب اثر می شود همان گونه که در شاهنامه و یا دیگر آثار ادبی با این روند روبرو می شویم.

دیگر سخنران شب چهارم از آیین بزرگداشت سعدی شیرازی دکتر نصرالله پورجوادی استاد دانشگاه و عرفان پژوه معاصر بود.

وی در سخنان خود به بررسی فلسفه اخلاقی سعدی در بیت «بنی آدم اعضای یکدیگرند» پرداخت و همچنین به موضوع مطرح شده پیرامون خوانش صحیح این بیت اشاره کرد.

او گفت: این بیت از معروفترین ابیات شاعر شیراز است به دو دلیل یک این که بیانگر اصلی اخلاقی است که در همه اعصار و همه جوامع می تواند نافذ باشد و احکامی اخلاقی برای همه انسانها بر اساس آن بنا شود دلیل دیگر معروفیت آن بحث هایی است که طی دهه های گذشته در مورد خوانش صحیح مصراع اول مطرح شده و پرسش مطرح شده این بوده که آیا این مصرع باید به همین صورت باشد یا به صورت بنی آدم اعضای یک پیکرند.

پورجوادی با اشاره به نظریات افراد گوناگون پیرامون این دو خوانش گفت: به نظر لفظ «یکدیگر» جامع تر و درست تر باشد چرا که در متونی که از عهد جدید و نامه های پولوس نویسنده رومی نیز بر این اصطلاح صحه می گذارد که پیش از سعدی نیز این لفظ در عهد جدید به کار گرفته شده است آنجا که پولوس در جایی می گوید که ما همه اعضای یک بدن هستیم و آن بدن مسیح است در حالی که نشانی از لفظ یک پیکر دیده نمی شود و دلیل دوم اینکه در همه نسخه های خطی گلستان  به همین صورت«یکدیگر» آمده است.

به گزارش ایسنا، نشست‌های علمی و پژوهشی مرتبط با آئین بزرگداشت یادروز سعدی، تا روز دهم اردیبهشت، ادامه دارد.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

فناوری شبیه سازی Voice Engine چه خطراتی دارد؟-پیام امروز

آزمایش‌کنندگان اولیه فناوری Voice Engine پذیرفته اند تا بدون رضایت افراد هویت آنها جعل نشود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *