سوله آکام فلز

آیا نیتریک اسید می‌تواند شاخص‌های چربی دوره یائسگی را بهبود بخشد؟

محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پژوهشی به بررسی اثر نیتریک اسید بر فرآیند یائسگی پرداختند.

به گزارش ایسنا، تغییرات هورمونی یکی از عوامل پدیدآورنده چاقی و اضافه وزن به حساب می آید. شواهد اپیدمیولوژیک مؤید این قضیه است که زنان در دوران یائسگی و پس از قطع ترشح هورمون‌های جنسی، بیش از سایر دوران‌های زندگی چاقی، اضافه وزن، اختلالات قند و چربی‌های خون را تجربه می‌کنند که این امر علاوه بر هزینه‌های مرتبط، بر کیفیت زندگی ایشان اثر نامطلوبی داشته است.

با توجه به این موضوع، محققان مرکز تحقیقات فیزیولوژی غدد پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی پژوهشی به بررسی اثر نیتریک اکسید بر این فرایند در نمونه‌های حیوانی پرداختند.

دکتر سجاد جدی، مجری این طرح درباره این پژوهش گفت: طی این مطالعه، در موش‌های صحرایی که تخمدان آنها خارج شده، علاوه بر کاهش هورمون‌های جنسی، شاهد افزایش قند خون ناشتا، عدم تحمل قند، اختلال در چربی‌های خون و نیز اختلال در شاخص­‌های چاقی بودیم.

این پژوهشگر افزود: تجویز نیترات در این موش‌ها موجب بهبود شاخص‌های چربی شد. نتایج مطالعه مبین این بود که تجویز طولانی‌مدت دوز پایین نیترات باعث بهبود متابولیسم قند و چربی در موش‌­های فاقد تخمدان می‌شود که تا حدی به کوچک شدن و کاهش سطح سلول‌های چربی مربوط می­‌شود که می‌تواند چشم‌اندازی در مطالعات انسانی برای آن متصور بود.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

سارقان کابل‌های مترو دستگیر شدند/ ۱۵ فقره سرقت به ارزش ۱۰ میلیارد تومان-پیام امروز

 سرهنگ لک، فرمانده یگان حفاظت مترو تهران و حومه با اشاره به تشدید اقدامات پیشگیرانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *