سوله آکام فلز

اختصاص اعتبارات جدید برای حوزه کشاورزی خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی با موافقت معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد ۱۰۰ میلیارد تومان در حوزه سامانه‌های نوین ابیاری و ۲۱۰ میلیارد تومان در حوزه احیا و مرمت قنوات به خراسان جنوبی در سال جاری تخصیص و ابلاغ شود.

فریبرز عباسی، معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی امروز سه شنبه ۸ شهریور در جلسه شورای مدیران سازمان و همچنین هفدهمین جلسه ستاد سامانه‌های نوین آبیاری که در جهاد کشاورزی خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار کرد: برخلاف کشورهای دیگر که به آب سبز و باران متکی هستند، حدود از ۹۰ درصد از تولیدات کشاورزی ایران به آب آبیاری وابسته است و پتانسیل تبخیر حدود ۳ برابر میانگین جهانی است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه میانگین بارندگی کشور حدود یکم سوم بارندگی جهان بوده و شرایط خاصی داریم، افزود: تقریبا در اغلب نقاط کشور محدودیت منابع آبی را داریم و از مقدار ۸.۵ میلیون هکتار سطح اراضی آبی تاکنون حدود ۲.۶ مییون هکتار به انواع سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه توسعه سامانه‌های با راندمان بالا رویکرد ماست، تصریح کرد: لوازم و تجهیزات آبیاری تکنولوزی وارداتی بوده و اکنون حدود ۳۵ درصد از اراضی کشور به این سامانه‌ها تجهیز شده‌اند.

اختصاص اعتبارات جدید برای حوزه کشاورزی خراسان جنوبی

خودکفایی در تولید لوازم کشاورزی 

عباسی با بیان اینکه اکنون در تولید لوازم و تجهیزات آییاری به مرز خودکفایی رسیده و حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از لوازم و تجهیزات مورد نیاز سامانه‌های مورد نیاز در داخل تولید می‌شود، ادامه داد: در سال‌های گذشته تنها چند قلم از این لوازم وارد می شد که اکنون آن‌ها نیز با کمک تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود و تا اواخر امسال این میزان تولید افزایش یابد.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۳۵۰ تولیدکننده لوازم و تجهیزات آبیاری، ۴۰۰ مشاور این حوزه و حدود ۱۳۰۰ پیمانکار، افزود: این حوزه یک بخش مهم اشتغال‌زاست در کشور است.

عباسی با تاکید بر پایش مستمر شرکت‌ها و تولیدکنندگان، ادامه داد: زیرساخت‌های خوبی در حوزه سامانه‌های آبیاری وجود دارد و خراسان جنوبی در دو سال اخیر جز استان‌های برتر در بحث سیستم‌های نوین آبیاری بوده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی جزو استان‌های برتر اجرای سیستم‌های نوین آبیاری است، گفت: بیشترین اعتبارات اختصاص یافته به این استان نیز برای این حوزه بوده است که با توجه به عملکرد خوب استان در صدد افزایش اعتبارات این حوزه برای استان هستیم.

وی با اشاره به روند نهایی شدن الگوی کشت، افزود: مشوق‌های مربوط به آب بها تدوین شده که پس از نهایی شدن با حضور وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی تدوین و ابلاغ خواهد شد.

اختصاص اعتبارات جدید برای حوزه کشاورزی خراسان جنوبی

عباسی با بیان اینکه طرح انتقال آب با لوله که دغدغه تمام استان‌هاست ردیف ملی ندارد و پیگیر هستیم که اعتبارات ملی اخذ کنیم، ادامه داد: در مورد خرید آب چاه‌های کم بازده پیشنهاد می‌شود در کارگروه ماده ۱۱ استانداری مطرح شود و از طرفی از سوی استان به معاونت ابلاغ شود که که با وزارت نیرو رایزنی صورت گیرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی دغدغه‌ وزارت در تمام کشور است، تصریح کرد: بیش از ۳۰ درصد از نیروها در شش سال گذشته بازنشسته شده‌اند و نیروی جایگزین نیز وجود نداشته که در این راستا امسال حدود هزار نفر در وزارتخانه جذب خواهد شد که ۲۰ درصد در حوزه آب و خاک است.

عباسی با اشاره به پیگیری در مورد ضوابط اجرایی قانون حفاظت خاک، بیان کرد: این قانون در ۴۰ ماده و ۲۰ تبصره تهیه شده و در حال طی مراحل نهایی است چراکه یکی از خلاهای حوزه خاک کمبود ضوابط و دستورالعمل‌های مورد نیاز است که در حال تدوین دستورالعمل‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه این دستورالعمل‌ها به عنوان یکی از ابزارهای مورد نیاز در بحث خاک است، یادآور شد: تدوین نقشه مدیریت خاک نیز یکی از برنامه‌هاست که امسال پیگیری آن انجام خواهد شد.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

۵ رزمایش در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده از خرداد ماه آغاز می‌شود-پیام امروز

 محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نخستین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *