سوله آکام فلز

استفاده از ظرفیت بزرگ تعاونی‌های زنان در کشور

معاون وزیر کار از وجود ۱۱ هزار تعاونی زنان در کشور خبر داد و از آنها به عنوان مهمترین ظرفیت‌های بخش تعاون نام برد.

به گزارش ایسنا، در طول یک دهه گذشته تعاونی‌های بسیاری تحت عنوان تعاونی زنان در کشور تاسیس و با اقبال خوبی همراه شدند. این تعاونی‌ها در گرایش‌های‌ مختلفی اعم از تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالیت کرده و عمده تولیدات آن‌ها در حوزه‌های خدمات، صنایع غذایی، صنایع ‌دستی، گلیم و فرش دستباف و کشاورزی است.

امروز سازمان‌های‌ بین‌المللی، تشکیل تعاونی‌های زنان را به‌ عنوان یکی از راهبردهای اساسی کاهش نابرابری‌های جنسی و افزایش مشارکت در کلیه امور اقتصادی و اجتماعی به دولت‌ها توصیه می‌کنند.

به گفته کارشناسان،  زنان ۵۰ درصد جمعیت و یک سوم تعاونی‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند و با توجه به نقش موثر آنها در توسعه اقتصاد و تولید ناخالص داخلی لازم است از ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها به نحو شایسته استفاده کرد.

معاون امور تعاون وزارت کار از وجود ۱۱ هزار تعاونی زنان در کشور خبر داده و می گوید: وجود ۱۱ هزار تعاونی زنان از مهمترین ظرفیت‌های بخش تعاون به شمار می رود.

وی ترویج و توسعه فرهنگ تعاون را از مهم‌ترین اهداف وزارت تعاون عنوان کرده و می‌افزاید: علاقه مندیم روابط خود را با حوزه و دانشگاه گسترش داده و فرهنگ تعاون را میان فرهیختگان جامعه ترویج کنیم.

آنطور که مسکنی می‌گوید: در حال حاضر تعاونی‌های بزرگی از حوزه تولید قطعات خودرو تا تولید مواد غذایی فعالیت دارند که می‌توان از طریق ارتباط میان دانشگاه و تعاون این بخش را توسعه داد.

پیش از این آمارها تا شهریور ماه ۱۳۹۹ از وجود ۱۰ هزار و ۲۶۰ تعاونی زنان با اشتغالزایی ۱۲۰ هزار نفر در کشور مشغول حکایت داشت.

در حال حاضر تعاونی‌های بانوان، ۱۱ درصد تعاونی‌های فعال کشور را به خود اختصاص داده‌ و در اشتغالزایی و درآمدزایی خانوارها اثرگذار بوده اند.

استفاده از ظرفیت بزرگ تعاونی‌های زنان در کشور

هادی ابوی ـ فعال تعاونی ـ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پتانسیل‌های بالای تعاونی‌های زنان می گوید: علیرغم آنکه زنان در تولید و اشتغال کشور نقش آفرین هستند و در بسیاری از مشاغل خرد و خانگی حضور و فعالیت موثری دارند اما همواره با مشکلات متعددی از جمله کمبود نقدینگی، آموزش و ضعف در بازاریابی و فروش محصولات روبه رو هستند و تضمین و وثیقه در بحث دریافت وام و تسهیلات بانکی یکی از مشکلات پیش روی آنها به شمار می‌رود.

وی پیش‌بینی مشوق های بیمه‌ای و مالیاتی، اختصاص وام‌های ارزان و بلندمدت و فراهم کردن امکانات کار نظیر فضای تولید را از جمله راهکارهای حمایت از تشکل‌های تعاونی زنان عنوان می کند.

به گفته این فعال تعاونی، ارزان بودن اشتغال، توزیع عادلانه درآمد و تجمیع سرمایه‌های خرد از مزیتهای مهم بخش تعاون است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالهای اخیر رویکرد حمایت از تشکیل و توسعه تعاونی‌های زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار و توان یاب را در پیش گرفته و در جهت رفع موانع و مشکلات تعاونی‌های زنان گام برداشته است.

اخیرا وزارت تعاون تفاهم‌نامه مشترکی را با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با هدف کمک به اشتغال زنان سرپرست خانوار با تاکید بر تشکیل و پیاده سازی الگوی تعاونی به امضا رساند و با کاهش زمان صدور مجوزهای کسب و کار، تسهیل فرایند راه اندازی کسب و کارهای خانگی را سرعت بخشید.

سیر تاریخی فعالیت بانوان در ایران نشان می‌دهد که زنان از دیرباز در زمینه‌های مختلف از صنایع دستی و مشاغل هنری گرفته تا تولید فرش دستباف، گیاهان دارویی و امور باغی و کشاورزی فعالیت داشته و سهم بسزایی از نوآوری و شکوفایی اقتصاد و اشتغال خرد و خانگی در قالب تعاونی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایسنا، ‌ کارشناسان بر این باورند با توجه به قابلیت‌ها و پتانسیل‌های بالای زنان در عرصه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی، انعطاف پذیری و پایداری تعاونی‌های زنان در عرصه فعالیت و حضور به موقع در مواقع بحرانی نظیر کرونا را باید از ویژگی‌های بارز این تشکل‌ها دانست.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از اواسط هفته آینده-پیام امروز

صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *