سوله آکام فلز

افتتاح واحد تولید ورق کبالت از پسماندهای روی با حمایت ۲۰۰ میلیارد ریالی صندوق نوآوری

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری پیام امروز، در جریان سفر رئیس جمهور به استان زنجان، با حضور دکتر عباس علی‌آبادی؛ وزیر صنعت معدن و تجارتو دکتر محمدصادق خیاطیان؛ رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، واحد‌ «تولید ورق کبالت از پسماندهای روی» صبح امروز شنبه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲ افتتاح شد.

 این طرح دانش‌بنیان که به همت پژوهشگران شرکت بین‌المللی تحقیقات صنعت و معدن آیرما انجام شده است، شامل راه‌اندازی خط تولید کبالت با ظرفیت یک هزار تن در سال و بازیابی کبالت از فیلتر کیک گرم کارخانه‌های روی است.

خیاطیان درخصوص ضروت اجرای این طرح گفت: از کبالت در توربین‌های جت تا ژنراتورهای توربین گاز و سایر برنامه‌های کاربردی که نیاز به درجه حرارت بالا دارند، استفاده می‌شود. کبالت یک فلز استراتژیک و یک عنصر با اهمیت رو به رشد در اقتصاد آینده انرژی است.

وی تصریح کرد: بسیاری از باتری‌های لیتیومی حاوی ۶۰ درصد کبالت هستند و در باتری قابل‌شارژ از جمله خودروهای الکتریکی، دستگاه‌های ذخیره‌سازی Tesla Powerwall، تلفن‌های همراه، لپ تاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح منجر به بازیابی کبالت از پسماند کارخانه‌های روی خواهد شد که علاوه بر محصول کبالت، محصولات فرعی نظیر هیدروکسید روی، سولفات منگنز و کادمیم نیز تولید خواهد شد که هر کدام به صورت جداگانه قابل استفاده و فروش خواهد بود.

خیاطیان با اشاره به استراتژیک بودن این محصول و عدم تولید آن در مقیاس صنعتی در کشور تأکید کرد: با تولید ۵۰ تن کبالت در سال با توجه به قیمت حدودی ۲۹ هزار دلار از خروج حدود ۲ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: اجرای این طرح دانش‌بنیان در زنجان، زمینه اشتغال ۱۶۰ نیروی کار جدید و حل مشکل زیست محیطی پسماند روی در این مجموعه را فراهم خواهد کرد. در عین حال، با اجرای این طرح و توسعه فعالیت‌های شرکت، امکان استحصال انواع محصولات از بازیافت پسماند فلزی فراهم می‌شود که زمینه اشتغال افراد بیشتری در سطح استان را ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

فضانوردان چین به زمین بازگشتند-پیام امروز

سه فضانورد چین روز ۳۰ آوریل پس از گذراندن ۶ ماه در مرز نهایی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *