سوله آکام فلز

اولویت دولت تامین مرغ با هدف تنظیم بازار است-پیام امروز


 بنابر آمار پتانسیل تولید سالانه ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن مرغ در کشور وجود دارد که با احتساب مصرف داخل و استفاده حداکثری از ظرفیت تولید، برای حداقل یک میلیون تن مرغ مازاد باید برنامه ریزی صادراتی داشت.

براساس سیاست اخیر وزارت جهاد جوجه ریزی ماهانه باید در طول سال از ۱۵۰ میلیون قطعه فراتر رود و از طرفی تولید قراردادی به منظور استفاده از واحدهای راکد باید بکار گرفته شود تا دیگر برای تامین ذخایر استراتژیک نیازی به واردات مرغ نداشته باشیم.

چندی پیش مجتبی نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی گفته بود که اولویت دولت سیزدهم تامین مرغ کامل با قیمت مناسب برای تنظیم بازار داخل است تا یارانه پرداختی به دست مصرف‌کنندگان برسد.

با توجه به آنکه تولید مرغ با ظرفیت کامل تنها گزینه فراوانی محصول و اقتصادی شدن صنعت از راه ورود به بازارهای صادراتی است، لذا در اسفندماه بعداز گذشت سال ها در اسفندماه هزارتن مرغ به عراق صادر شد و طبق اذعان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون، صادرکنندگان پیگیر دریافت مجوزهای لازم برای صادرات مستمر مرغ به بازارهای هدف هستند.

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال حداقل ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزارتن مرغ صادر شود که براین اساس صادرات مرغ حداقل ۶۰۰ میلیون دلار ارزآوری در برسد.

قاسمی می گوید: صادرات مرغ به بازارهای هدف، تراز صنعت مرغداری به سمت مثبت شدن می رود که با این وجود دیگر نیازی به استفاده از درآمدهای نفتی برای واردات نهاده دامی نیست.

با توجه به مازاد تولید روی دست مرغداران ضمن توقف عرضه مرغ منجمد در میادین و فروشگاه های زنجیره ای، خرید حمایتی مرغ و صادرات به بازارهای هدف باید در دستور کار قرارگیرد چراکه طبق آمار اعلامی مرغداران در فروش هرکیلو مرغ ۱۰ هزارتومان متضرر هستند.

۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی جوابگوی نیاز بازار است

پرویز فروغی دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: براساس  سیاست اخیر وزارت جهاد ماهانه بیش از  ۱۵۰ میلیون قطعه باید جوجه ریزی صورت گیرد، این درحالی است که در شرایط فعلی مرغداران با مازاد تولید روبرو هستند.

به گفته او، همه ساله بعد از تعطیلات نوروز قدرت خرید مردم کاهش می یابد، لذا کمتر از ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی باید صورت بگیرد تا زیان مرغداران استمرار نیابد.

فروغی ادامه داد: هم اکنون مرغداران در فروش هرکیلو مرغ ۱۰ تا ۱۲ هزارتومان متضرر هستند که در راستای تعدیل بازار راهی جز خرید حمایتی مرغ توسط پشتیبانی امور دام یا صادرات مستمر وجود ندارد، در غیراین صورت با استمرار چالش های فعلی وضعیت زیان مرغداران بدتر می شود.

دبیرکانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی افزود: بنابر آمار با جوجه ریزی ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه حداقل تولید گوشت مرغ ۲۳۰ هزارتن خواهد بود که این میزان جوابگوی نیاز بازار و ذخایر استراتژیک است.

او گفت: اگر قبل از اجرای سیاست افزایش جوجه ریزی ها به بیش از ۱۶۰ میلیون قطعه تمهیداتی در خصوص افزایش تولید مرغ و صادرات اتخاذ نشود، مرغداران بواسطه زیان از چرخه تولید یکی پس از دیگری خارج می شوند .

توزیع مرغ منجمد باید متوقف شود

علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: برآوردها حاکی از آن است که جوجه ریزی فروردین به ۱۳۰ میلیون قطعه برسد.

به گفته او، قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده ۵۶ تا ۵۷ هزارتومان است، درحالیکه قیمت تمام شده بالای ۶۵ هزارتومان است.

ابراهیمی ادامه داد: با توجه به مازاد تولید و عرضه مرغ کمتر از نرخ تمام شده، پشتیبانی امور دام باید از توزیع مرغ منجمد اجتناب کند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: پشتیبانی امور دام باید مرغ مازاد مرغداران به منظور ذخایر استراتژیک از سطح بازار جمع آوری کند.

او صادرات مرغ را یکی از راهکارهای سیاست تنظیم بازار اعلام کرد و گفت: صادرات مرغ نباید به گونه ای باشد که تنها در صورت مازاد به بازارهای هدف صادر شود، بلکه باید صادرات مستمر باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه مرغ حاصل از جوجه ریزی فروردین نیمه دوم اردیبهشت و خرداد به بازار عرضه می شود، افزود: در حال حاضر مرغ های مربوط به جوجه ریزی بهمن و اسفند در بازار عرضه می شود، اما به سبب افزایش جوجه ریزی تقارن ماه رمضان و نوروز، مرغ تولیدی کمتر از نرخ تمام شده عرضه می شود که این امر منجر به زیان مرغداران شده است.

ابراهیمی درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ گفت: برآوردها حاکی از آن است که صادرات مرغ تا پایان سال به ۲۰۰ هزارتن برسد.

قیمت گذاری مرغ باید تابع عرضه و تقاضا باشد

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده ۵۶ تا ۵۷ هزارتومان و مرغ گرم حداکثر در خرده فروشی ها ۸۰ هزارتومان است.

به گفته او، با توجه به حجم عرضه در برابر تقاضا پیش بینی می شود که قیمت مرغ نوسانی نداشته باشد.

یوسف خانی ادامه داد: بنابر آمار روزانه ۶ تا ۷ هزارتن مرغ در سطح کشور عرضه می شود که ۱۲۰۰ تن از این میزان مربوط استان تهران است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی افزود: با  توجه به شرایط مساعد تولید و فراوانی عرضه مرغ گرم، نیازی به توزیع مرغ منجمد نداریم.

او با بیان اینکه نیازی به قیمت گذاری دستوری نیست، گفت: نرخ مرغ تابع مکانیزم عرضه و تقاضاست و تنها برای مرغ نیاز است که قیمت پایه اعلام شود.

صادرات، تولید قراردادی و خرید اضطراری مرغ مازاد اولویت سیاست‌گذاری در زیر بخش طیور وزارت جهادکشاورزی باید قرار گیرد چراکه واحد‌های راکد مرغداری با تولید قراردادی به چرخه فعالیت بازمی‌گردد و خرید مازاد، بازار محصول را به تعادل می‌رساند.


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود-پیام امروز

علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در آیین افتتاح موزه این دانشگاه، با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *