سوله آکام فلز

تاثیر تغییرات آب‌وهوایی بر افزایش شدید قیمت گندم

ایسنا/خراسان رضوی افزایش دما برای محصول گندم مضر است. با این حال، بازده محصولات، چشم‌انداز کلی‌نگر از امنیت غذایی ارائه نمی‌دهد. تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی بر قیمت گندم، معیشت و اصول بازار کشاورزی نیز برای امنیت غذایی مهم اما تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.

به گزارش یورکالرت، اکنون گروه تحقیقاتی بین‌المللی با استفاده از رویکردی جدید مدل‌سازی اثر کلی اقلیم-گندم-اقتصاد، تاثیر جامع تغییرات اقلیمی و رویدادهای شدید آب‌وهوایی را بر عرضه جهانی گندم و زنجیره تقاضای جهان طی دو درجه سانتی‌گراد دمای بالاتر را انجام داده است.

اثر کوددهی CO۲ می‌تواند تنش دمایی را بر محصولات خنثی کند و در نتیجه بازدهی گندم در گرمایش زیر دو درجه سانتی‌گراد کمی بیشتر می‌شود با این حال، افزایش بازده جهانی بر حسب ضرورت منجر به کاهش قیمت مصرف‌کننده نمی‌شود. در واقع، نتایج مدل‌سازی نشان می‌دهد که افزایش قیمت جهانی گندم بیشتر و مکرر می‌شود بنابراین، فشار اقتصادی بیشتری بر معیشت روزانه وارد می‌شود.

ژانگ تیانی، محقق اصلی این تحقیق، کارشناس هواشناسی کشاورزی در موسسه ژئوفیزیک، آکادمی علوم چین می‌گوید: این نتیجه متناقض در ابتدا ناشی از تاثیرات نامساعد از نظر جغرافیایی است. پیش‌بینی می‌شود بازدهی گندم در کشورهای صادرکننده گندم در عرض جغرافیایی بالا افزایش یابد اما در کشورهای واردکننده گندم در عرض جغرافیایی پایین کاهشی شود.

کارین ون در ویل، دانشمند آب‌وهوا در موسسه هواشناسی سلطنتی هلند توضیح داد: این امر منجر به تقاضای بیشتر برای تجارت بین‌المللی و قیمت‌های مصرف‌کننده بالاتر در کشورهای واردکننده می‌شود که الگوهای تجاری سنتی بین کشورهای صادرکننده و واردکننده گندم را عمیق‌تر می‌کند.

محققان در تحقیق قبلی اشاره کردند که آزادسازی تجارت به کاهش فشار آب‌وهوایی از طریق بهبود تحرک بازار کمک می‌کند. گروه تحقیقاتی فعلی نشان داد که چنین سیاست‌هایی در واقع می‌تواند بار اقتصادی مصرف‌کنندگان را از محصولات گندم کاهش دهد. با این حال، تاثیر بر درآمد کشاورزان متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال، سیاست آزادسازی تجاری تحت گرمایش دو درجه سانتی‌گراد می‌تواند درآمد کشاورزان را در کشورهای صادرکننده گندم تثبیت یا حتی بهبود بخشد اما درآمد کشاورزان را در کشورهای واردکننده گندم کاهش می‌دهد.

وی تائویان، یکی از محققان و دانشمند اقتصادی در مرکز بین‌المللی تحقیقات آب‌وهوایی سیسرو گفت: این نتایج به‌طور بالقوه باعث ایجاد شکاف درآمدی بیشتر می‌شود و نابرابری اقتصادی جدیدی بین کشورهای واردکننده و صادرکننده گندم ایجاد می‌کند.

ژانگ همچنین توضیح داد که وابستگی بیشتر به واردات می‌تواند نسبت خودکفایی گندم را کاهش دهد و در نتیجه در بلندمدت باعث ایجاد یک «چرخه منفی باطل» برای کشورهای واردکننده گندم و کمتر توسعه یافته شود.

فرانک سلتن، محقق موسسه هواشناسی سلطنتی هلند افزود: این تحقیق نشان می‌دهد که اقدامات موثر در سیاست‌های آزادسازی تجارت برای حفاظت از صنایع غذایی غلات در کشورهای واردکننده، حمایت از انعطاف‌پذیری و افزایش امنیت غذایی جهانی در شرایط تغییرات آب‌وهوایی ضروری است.

یافته‌های این تحقیق در مجله One Earth منتشر شده است.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

مصرف روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال-پیام امروز

غلامحسین بهمنی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: همه ساله در ۶ ماهه نخست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *