سوله آکام فلز

نقش زنان و دختران در انتخابات پیش رو چیست؟

نیمی از افراد جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند و این قشر  همواره برای اعتلای کشور و درخشش ایران زمین در حوزه‌های ملی و بین‌المللی تلاش وافری داشته و در چهار دهه گذشته به خوبی نقش موثر و تاثیر گذار خود را در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را نشان داده است.

با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی  اهمیت حضور بانوان در این بزنگاه حساس بیشتر احساس می‌شود ؛ واقعیت این است که جایگاه اجتماعی زنان در هر جامعه، میزان پیشرفت جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بانوان علاوه بر اینکه با انتخاب درست خود نقش مؤثری در تشکیل مجلس کارآمد دارند، برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نیز می‌توانند به ایفای نقش بپردازند.

زنان چه نقشی در جامعه و انتخابات دارند؟

 ناآگاهی زنان از حقوق اجتماعی یکی از مشکلات این قشر است در حالی که زنان متعهد و آشنا با حقوق اجتماعی که مشکلات را از نزدیک درک کرده باشند می‌توانند در جهت‌دهی به افکار جامعه و خانواده و هدایت آنان به سمت مسیر درست اثرگذار باشند.

انتخابات مهمترین مولفه نظام دموکراتیک است به طوری که  افراد با وجود این نگرش، فارغ از نگاه جنسیتی و موقعیت اجتماعی حق مساوی در تصمیم‌گیری در امور سیاسی و اجتماعی را دارند و زنان نیز همانند مردان حق دارند که بنا به وظیفه‌ای که در خود احساس می‌کنند با شناسایی خلاء‌های موجود در جامعه، برای رفع آن تلاش کند.

نظر معمار کبیر و رهبر معظم انقلاب درباره نقش زنان در عرصه های مهم سیاسی 

در لابه‌لای گفته‌ها و نوشته‌های امام‌خمینی(ره)  معمار کبیر انقلاب  در دوران مبارزه و دو دهه اول انقلاب، به موارد بسیاری برمی‌خوریم که حاکی از نظر مساعد ایشان نسبت به مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان است. پس از پیروزی انقلاب نیز ایشان طی سخنانی که به مناسبت‌های گوناگون ایراد فرموده‌اند، سهم چشمگیر زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران جنگ و نیز لزوم مشارکت اجتماعی زنان در جامعه اسلامی را مورد تصریح قرار داده‌اند. ایشان در یکی از سخنرانی‌های‌ خود در مورد آزادی زنان فرموده‌اند: «زنان در جامعه اسلامی آزادند و از رفتن آنان به دانشگاه، ادارات و مجلس به‌هیچ‌وجه جلوگیری نمی‌شود، از چیزی که جلوگیری می‌شود، فساد اخلاقی است که زن و مرد نسبت به آن مساوی هستند و برای هر دو حرام است.»

درخصوص حقوق زنان نیز فرموده‌اند: «در نظام اسلامی، زن همان حقوقی را دارد که مرد دارد: حق تحصیل، حق کار، حق مالکیت، حق رای‌دادن، حق رای‌گرفتن. در تمام جهاتی که مرد حق دارد، زن هم حق دارد.»

ایشان در بسیاری از گفته‌ها و نوشته‌های خویش، مشارکت سیاسی را برای زنان لازم دانسته و فرموده اند «زن باید در مقدرات اسلامی مملکت دخالت کند. شما همان‌گونه‌که در نهضت‌ها نقش اساسی داشته‌اید و سهیم بوده‌اید، هم‌اکنون هم باز باید در پیروزی سهیم باشید و فراموش نکنید که هر موقع اقتضا کند، نهضت کنید و قیام کنید.»

 همچنین رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای نیز در دیدار با دختران و زنان به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) با اشاره به در پیش بودن انتخابات مهم اسفند ۱۴۰۲، نقش‌آفرینی بانوان در این عرصه را در اجتماع و خانواده ضروری خواندند و گفتند: مهمترین نقش شما در داخل خانه و ترغیب کردن همسر و فرزندان به فعال بودن در مسئله انتخابات و تحقیق درست است بخصوص که زنان در برخی مسائل از جمله شناخت اشخاص و راهبردها و جریان‌ها، دقیق‌تر و ظریف‌تر از مردها به صحنه نگاه می‌کنند، بنابراین می‌توانید در شناخت نامزدهای انتخاباتی و تشویق به حضور در پای صندوق‌های رأی، نقش مهمی ایفا کنید.

تصویری آرشیوی از حضور بانوان در انتخابات گذشته

تفکیک جنسیت در عرصه های مهم کشور معنا ندارد

حجت الاسلام اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره نقش بانوان در مشارکت انتخابات مجلس گفت: قرآن مجید زنان را پشت به پشت مردان دانسته و در مسئولیت‌ها آن‌ها را کنار هم می‌داند و بنابراین تفکیک جنسیت در عرصه‌های مهم کشور و رشد و تعالی معنایی ندارد.

وی افزود: درجریان پیروزی انقلاب اسلامی هم امام خمینی (ره) حرمت و منزلت خاصی برای زنان قائل بودند و فرمودند که زنان مردان را به میدان آوردند و در برابر مصائب و سختی‌ها مقاومت کردند.

اکرمی بیان کرد: اگر زنان به میدان انتخابات بیایند و به وظیفه خود عمل کنند اجر اخروی و دنیوی خواهند داشت و همچنین اگر آنان به امر همه پرسی بی تفاوت باشند مردان خانه و فرزندان هم نسبت به این امر واجب همه پرسی بی تفاوت می‌شوند. پس باید گفت که بانوان جامعه نقش بسزایی در افزایش میزان مشارکت خواهند داشت.

اکرمی در پایان متذکر شد: اگر تمامی بانوان هر خانواده قاطعانه در عرصه‌های سیاسی حضور فعال پیدا کنند مشارکت به میزان قابل توجهی بالا خواهد رفت.

بانوان نقش پررنگی در آینده کشور ایفا می‌کنند/ نقش کلیدی تری برای آنان قائل شوید

همچنین قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره نقش بانوان در انتخابات مجلس گفت: بیش از نیمی از جامعه ما متشکل از زنان و دختران است و این قشر نقش بسزایی در تمامی جنبه‌های کشور از پیروزی انقلاب تاکنون داشته‌اند.

وی افزود: معتقدم که در بسیاری از بزنگاه‌ها و عرصه‌های مهم کشور نقش بانوان پررنگ‌تر از آقایان است و این قشر می‌تواند تاثیر بسزایی در سرنوشت آینده کشور ایفا کند.

حشمتیان تصریح کرد: در انتخابات پیش رو قطعا خانم‌ها نقش موثری در افزایش مشارکت خواهند داشت البته این انتقاد وجود دارد که تعداد خانم‌ها در لیست‌های انتخاباتی بسیار کم است و این امر باید در آینده اصلاح شود.

رئیس خانه احزاب تاکید کرد: بنده به عنوان شخصی که سال‌هاست در عرصه سیاسی کشور فعالیت می‌کنم معتقدم که باید در عرصه‌های سیاسی مهم نقش کلیدی تری برای بانوان قائل شد و پیشنهاد می‌کنم از بانوان در نقش‌های مهم بیشتر استفاده شود.

حشمتیان متذکر شد: خانم‌ها پرورش دهنده نسل آینده جامعه هستند و باید در تمامی عناصر مهم کشور نقش بسزایی داشته باشند و قطعا در انتخابات پیش رو با تاثیر گذاری بر اعضای خانواده نیز نقش پررنگی در افزایش مشارکت آینده خوهند کرد.

بانوان ایران در تمامی تصمیماتی که در سطح کلان کشور گرفته می‌شود تاثیر دارند و نباید تحت هیچ شرایطی میدان را خالی کنند بلکه باید برای ایجاد قوانین مفید و راهگشا برای خود باید در انتخابات مشارکت کنند.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند-پیام امروز

 جلسات مجلس شورای اسلامی در هفته آینده در روز‌های یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه تشکیل می‌شود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *