سوله آکام فلز

توفیقاتی که امیرعبداللهیان در دیپلماسی رقم زد-پیام امروز

حسین امیرعبداللهیان در سوم شهریور ۱۴۰۰ از یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با ۲۷۰ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۶ رای ممتنع رای اعتماد گرفت. امیرعبداللهیان سال‌ها در سمت‌های مختلف وزارت خارجه در کشور‌های منطقه فعالیت می‌کرد و به همین دلیل بر مسائل منطقه اشراف داشت.

وی از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۰ کارشناس و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۸۶ معاون مدیـرکل خلیج فارس، از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۸۴ معاون نماینده ویژه وزیر خارجه در امور عراق، از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۸۶ رئیس ستاد ویژه عراق وزارت امور خارجه، از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۸۹ سفیر جمهوری اسلامی ایران در منامه بحرین، سال ۱۳۸۹ مدیرکل خلیج فارس و خاورمیانه وزارت امورخارجه، از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۵ معاون عربی و آفریقایی، وزارت امورخارجه و پس از آن به‌عنوان مشاور وزیر امور خارجه فعالیت کرده بود.

او از مرداد سال ۱۳۹۵ دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی بود و دبیرکلی دبیرخانه دائمی‌ کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین را برعهده داشت و پس از پیروزی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در انتخبات ریاست جمهوری سیزدهم به‌عنوان وزیر امور خارجه برای گرفتن رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که نمایندگان با رای قاطع خود سکان دیپلماسی کشور را به او سپردند.

امیرعبداللهیان و سردار سلیمانی

مشکلاتی که در دوره‌های وزرای خارجه قبلی به‌وجود آمده بود مثل فاصله گرفتن میدان و دیپلماسی، فشار تحریم‌ها بر کشور، بدعهدی کشور‌ها در خصوص برجام، قطع روابط با عربستان و بحران‌سازی غربی‌ها در برنامه هسته‌ای ایران ازجمله مسائلی بود که امیرعبداللهیان با آنها مواجه بود.

در دوران امیرعبداللهیان هماهنگی‌های مناسبی بین دیپلماسی و میدان به‌وجود آمد و مجلس یازدهم با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران توانست کمک حال دستگاه سیاست خارجی در زمینه هسته‌ای باشد و موضع ایران نسبت به غربیان در زمینه هسته‌‎ای تقویت کرد.

تنش‌زدایی در منطقه و برقراری مجدد روابط با عربستان سعودی، عضویت ایران در سازمان شانگهای و گروه بریکس ازجمله اقدامات مهم شهید امیرعبداللهیان بود.

اقدام مهم دیگر این دیپلمات شهید تلاش‌های مستمر در جنگ غزه برای نمایان کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بود و در این راستا با رایزنی‌هایی که با کشور‌های مختلف انجام داد توانست نظر مردم کشور‌های غربی را به جنایات اسرائیل در فلسطین جلب کند و افکار عمومی مردم دنیا را متوجه خباثت‌ها و جنایات صهیونیست‌ها کند.

توازن در تعاملات با کشورها

زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره عملکرد شهید حسین امیرعبداللهیان در وزارت خارجه گفت: یکی از شاخص‌های دولت سیزدهم حوزه سیاست خارجی بود که توفیقات زیادی در طول این دوره با مدیریت آقای رئیسی و پیگیری‌های آقای امیرعبداللهیان حاصل شد.

زهره الهیان

وی اظهار کرد: این دولت توانست در حوزه سیاست خارجی توازنی در تعامل با کشور‌ها و حوزه‌های مختلف برقرار کند و همه ظرفیت‌ها در این دوره دیده شد مثل ظرفیت قاره آفریقا، آمریکای لاتین و کشور‌های همسایه و آسیای شرقی که از باب این تعاملات گشایش‌های خوبی حاصل شد که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک برای مردم منشا خیر باشد.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس بیان کرد: سیاست‌های دوره‌های قبل مبنی براینکه همه هم‌وغم بر برجام گذاشته شد به جایی نرسید و کشور‌های آمریکایی و اروپایی با بدعهدی حقوق ملت ایران را زیر پا گذاشتند، اما آیت‌الله رئیسی نگاهش این بود که این توازن در عرصه معادلات بین‌المللی برقرار شود و از همه ظرفیت‌ها کمک گرفته شود.

الهیان افزود: دیپلماسی اقتصادی از موضوعاتی بود که اولویت دولت و دستگاه دیپلماسی بود که در آن حوزه هم اتفاقات خوبی رقم خورد که نتیجه آن خنثی‌سازی تحریم‌ها و ایجاد یک فضای بهتر در حوزه اقتصاد و معیشت مردم است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امیرعبداللهیان دیپلمات انقلابی و بی‌نظیری بود که پایاپای مباحث میدان، دیپلماسی را همراه می‌کرد و ارتباط و تعامل خوبی با کشور‌های منطقه و جبهه مقاومت داشت و اثرگذاری و نقش ایشان برهیچ‌کس پوشیده نبود.

وی تاکید کرد: یکی از ابعاد عملیات وعده صادق هماهنگی صددرصدی بین دیپلماسی و میدان بود که نقش آقای امیرعبداللهیان در آن مشهود بود.

الهیان بیان کرد: هفته گذشته در جلسه‌ای که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با آقای امیرعبداللهیان داشتیم به ایشان عرض کردم که تنها دوره‌ای است که هماهنگی کامل بین دیپلماسی و میدان وجود دارد و نقش شما در این حوزه بسیار قابل تقدیر است.

هماهنگی امیرعبداللهیان با مجلس

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره عملکرد حسین امیرعبداللهیان در دوران زمامداری در وزارت خارجه گفت: آقای حسین امیرعبداللهیان یک شخصیت دوست‌داشتنی بود و بعضی موقع‌ها آدم فکر می‌کرد وی وزیر خارجه نیست.

فداحسین مالکی

نماینده مردم زاهدان بیان کرد: شهید امیرعبداللهیان خیلی به موضوعات توجه می‌کرد و اخلاقی رفتار می‌کرد و در سیاست خارجی یک هماهنگی تنگاتنگ هم با رئیس‌جمهور و هم با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داشت.

وی افزود: این هماهنگی و همدلی توانست سیاست‌های کلان نظام را در یک دیپلماسی منسجم و دارای راهبرد‌های اساسی به پیش ببرد و دستگاه دیپلماسی در این امر نقش اساسی داشت.

مالکی گفت: در تحولات اخیر بعد از حملات وحشیانه‌ای که اسرائیلی‌ها به غزه داشتند نقش پررنگ شهید امیرعبداللهیان در آنجا مشهود بود که مبین این واقعیت بود که در دولت آینده هم باید در دستگاه دیپلماسی شاهد این گونه تحولات و استراتژی باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در دوره آقای امیرعبداللهیان علاوه بر سازمان‌های سیاسی و اقتصادی که در منطقه بود درواقع جایگاه ایران فراتر از منطقه در معادلات بین‌المللی خود را نشان داد و آن هم به‌علت فعالیتی بود که آقای امیرعبداللهیان داشت.

دیپلمات تراز

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پی شهادت وزیر امور خارجه در توییتر نوشت: در دوسال ابتدایی فعالیت مجلس یازدهم، شهید دکتر امیرعبداللهیان دستیار ویژۀ اینجانب و مدیر کل بین‌الملل مجلس بود؛ در این مدت کوتاه درس‌های بسیاری از او آموختم. متین و موقر بود؛ در دفاع از حقوق ملت ایران سستی عمل نداشت و تراز دیپلمات انقلابی بود. حق جهاد خدمت او کمتر از شهادت نبود.

قالیباف و امیرعبداللهیان

 


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

بلژیک ۰ – ۱ اسلواکی/ VAR روی اعصاب لوکاکو و شیاطین سرخ + فیلم-پیام امروز

در ادامه مسابقات یورو ۲۰۲۴، دو تیم بلژیک و اسلواکی در شهر فرانکفورت به مصاف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *