سوله آکام فلز

جشنواره فارابی، مشوق پژوهشگران جوان است

عضو کارگروه حقوق سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی، جشنواره‌ها را مشوق محققان و پژوهشگران دانست و گفت: جشنواره‌ها برای افرادی که در حوزه علوم انسانی در گروه‌های پژوهشی، آکادمیک و یا غیر آکادمیک مشغول تحقیق و پژوهش هستند، نقش مشوق را ایفا می‌کند.

محمد روشن در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اینکه این جشنواره در دوره جدید چه اقداماتی را باید انجام دهد، گفت: جشنواره‌ها برای افرادی که در حوزه علوم انسانی در گروه‌های پژوهشی، آکادمیک و یا غیر آکادمیک مشغول تحقیق و پژوهش هستند، نقش مشوق را ایفا می‌کند. اما از طرفی دیگر می‌تواند مسوولیت معرفی دانشمندان هر حوزه را به جامعه عهده‌دار شود.

وی ادامه داد: جشنواره فارابی مانند سایر جشنواره‌ها این دو ماموریت را بر عهده گرفته است، اما با ارزیابی دوره‌های قبلی و سیزدهمین دوره، به نظر می‌رسد در روش‌های ایجاد و شناسایی پژوهش‌های قابل تقدیر باید بازنگری شود. 

روشن درباره اینکه جشنواره فارابی تا چه میزان به آزاداندیشی قائل است، گفت: در روند جریان کلی جشنواره فارابی شاهد نقض آزاداندیشی نبودم، بنابراین هیچ‌گاه به‌عنوان یک پژوهشگر در دانشگاه این احساس در من وجود نداشته که برگزارکنندگان ادوار مختلف جشنواره فارابی چنین اعمال نظری را اجرا کرده باشند. 

روشن تصریح کرد: امیدوارم جشنواره‌های مختلف مقتضایی از این نوع اعمال نظرها باشد، چراکه اگر غیر از این باشد، ما از اهداف جشنواره به‌ویژه جشنواره‌هایی که در سطح ملی مانند فارابی برگزار می‌شود، دور می‌شویم.

وی با اشاره به جذب افکارعمومی در داخل و خارج کشور توسط جشنواره فارابی، اظهار کرد: این جشنواره باتوجه به تعداد آثار موجود در آن، آنطور که باید در سطح جامعه ایرانی و فضای بین‌الملل معرفی نشده است. فارابی باید در ادامه راه در وهله اول خود را معرفی و سپس اعتماد عمومی را به خود جلب کند.

روشن با اشاره به اینکه جشنواره فارابی می‌تواند به نیازهای عینی جامعه پاسخ دهد، گفت: یکی از امتیازاتی که باید برای معرفی پژوهش‌ها در جشنواره فارابی در نظر گرفته شود، معطوف به حل مشکلات جامعه داخلی و در صورت امکان بین‌المللی است و طبعا باید این اتفاق بیفتد، چراکه ما اگر علم را مانند چراغ راه بشریت برای حل مشکلات جوامع قرار بدهیم، به هدف مورد نظر برای یک جامعه ایده‌آل خواهیم رسید.  

وی درباره نقش فضاهای علمی در جهت کمک به جشنواره فارابی، اظهار کرد: یکی از سرچشمه‌هایی که می‌توانند به جشنواره‌های مختلف به‌ویژه در حوزه علوم انسانی کمک کنند، دانشگاه‌ها هستند. در واقع از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود برای تحول در حوزه علوم انسانی دستاوردهای علمی خود را به جشنواره‌ها بفرستند.

روشن خاطرنشان کرد: در این راستا نقش همکاری حوزوی‌ها هم از اهمیت زیادی برخوردار است تا به موازات دانشگاه‌ها در این ماموریت کمک کنند. نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی مانند حوزه‌های علوم مهندسی و پزشکی نیست، زیرا علوم انسانی تنه به تنه سیاست می‌زند.

عضو کارگروه حقوق سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی، گفت: دانشمندان حوزه علوم انسانی باید مطمئن باشند که از امنیت لازم برای ارائه نظرات خود و نقل نظرات دیگران بهره‌مند هستند؛ در غیر این صورت محافظه‌کاری باعث می‌شود تا آنچه که موجب ایجاد صدق می‌شود، حقیقت نداشته باشد.  

وی در پایان به مزیت‌های مهم جشنواره فارابی اشاره و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی جشنواره رقابت موجود در حوزه ملی و بین‌المللی است. اما عدم اعمال نظرات غیرعالمانه و برخی از گرایشات غیر علمی می‌تواند بزرگترین آفت جشنواره به حساب بیاید. جشنواره فارابی در طول این سال‌ها فارغ از این نوع گرایش‌ها پژوهش‌های خود را معرفی کرده است؛ بنابراین اگر همین مسیر را ادامه دهد، از مزیت‌ها و توفیقات بیشتری در حوزه داخلی و خارجی بهره‌مند می‌شود.

به گزارش ایسنا، آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی روز سه‌شنبه، ۱۴ تیر ماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود-پیام امروز

هر ۱۱ سال یا بیشتر، خورشید به دلیل وجود میدان‌های مغناطیسی قوی و دائما در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *