سوله آکام فلز

جو دوسر چیست؟ بررسی خواص جو دوسر و ارزش غذایی آن

جو دوسر، ماده غذایی مورد علاقه بسیاری از متخصصان تغذیه است. چرا؟ چون خواص زیادی دارد و یکی از سالم‌ترین غذاها به حساب می‌آید. جودوسر را به راحتی می‌توان در دستور پخت‌های مختلف به کاربرد. درست مانند جو معمولی، شما می‌توانید حلیم جو دوسر بپزید، نان درست کنید، اسموتی‌ها را غنی‌تر کنید و هزاران کاربرد دیگر. در این مقاله قرار است نگاه تازه و عمیق‌تری به جودوسر بیندازیم تا شما ترغیب به استفاده از آن در برنامه غذایی خود شوید. پس، بیاید با یکدیگر این عزیزدردانه متخصصان تغذیه را بهتر بشناسیم.

جو دوسر چیست؟

جو دوسر یک غذای غلات کامل است که نام علمی Avena sativa است. دست‌نخورده‌ترین و کامل‌ترین فرآورده ‌جو دو‌سر، بلغور آن است. بلغور جودوسر، زمان بیشتری نسبت به پرک آن، برای پخت لازم دارد. به همین خاطر، اکثر مردم استفاده از پرک جو دوسر را ترجیح می‌دهند.

این نوع جو را معمولاً برای صبحانه یا یک وعده پروتئینی رژیمی استفاده می‌کنند. طرز تهیه آن نیز بسیار راحت است. کافیست آن را با آب یا شیر بجوشانید و بعد چاشنی و میوه‌های مدنظرتان را به آن اضافه کنید. همچنین آن‌ها را برای پخت کلوچه‌ها، گرانولا، کوکی‌ها، آماده کردن اسموتی‌ها و دیگر دستورپخت‌ها، به کار می‌گیرند.

خواص جو دوسر چیست؟

از ابتدای مقاله، جو دوسر را یک ماده غذایی پر از خاصیت معرفی کرده‌ایم. به نظر می‌رسد وقت آن است سراغ فواید و خواص آن برویم و شما را با آن‌ها، آشنا کنیم:

۱٫ کامل سرشار از آنتی‌اکسیدان است

جو کامل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی مفیدی به نام پلی فنول است. منحصربه‌فردترین آنتی‌اکسیدان‌ها، به نام avenanthramides Trusted Source فقط در جو دوسر پیدا می‌شود. تحقیقات نشان داده است که آونانترامیدها با افزایش تولید گاز اکسید نیتریک، به کاهش سطح فشار خون کمک می‌کنند. این مولکول گاز به گشاد شدن عروق خونی کمک می‌کند تا جریان خون بهتر شود. علاوه بر این، منبع avenanthramides اثرات ضدالتهابی و ضدخارش دارد.

۲٫ حاوی فیبر محلول قوی است

جو دوسر مقادیر زیادی بتاگلوکان دارد که نوعی فیبر محلول است. بتا گلوکان در آب حل می‌شود و محلولی غلیظ و ژل مانند در روده شما ایجاد می‌کند. مزایای سلامتی فیبر بتاگلوکان عبارت‌اند از:

  • کاهش گلوکز خون و پاسخ انسولین؛
  • افزایش رشد باکتری های خوب در دستگاه گوارش؛
  • تنظیم دیابت نوع ۲؛

۳٫ سطح کلسترول را کاهش می‌دهد

بیماری قلبی، عامل اصلی مرگ و میر در جهان و یکی از عوامل خطر اصلی کلسترول خون بالاست. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که فیبر بتا گلوکان موجود در جو دوسر، در کاهش سطح کلسترول LDL یا همان کلسترول بد موثر است. بتا گلوکان، ترشح صفرای غنی از کلسترول را افزایش می‌دهد که سطح کلسترول در گردش خون را کم می‌کند.

یکی دیگر از وظایف جو دوسر، محافظت از کلسترول بد یا LDL در برابر اکسیداسیون است. اکسیداسیون کلسترول LDL یا بد، زمانی اتفاق می‌افتد که این کلسترول، با رادیکال‌های آزاد واکنش نشان دهد. یکی از عوامل مهم در ابتلا و پیشرفت بیماری قلبی، همین اکسیداسیون کلسترول بد است. کلسترول LDL، شریان‌ها را ملتهب می‌کند و به بافت‌ها آسیب می‌رساند. در نتیجه این دو امر، خطر حملات قلبی و سکته زیاد می‌شود.

۴٫ می‌تواند قند خون را بهبود بخشد

دیابت نوع ۲ یک بیماری شایع است که به خاطر افزایش سطح قند خون، ایجاد می‌شود. یکی دیگر از دلایل بروز این بیماری، کاهش حساسیت به هورمون انسولین است. این نوع جو، به افراد چاق یا مبتلا به دیابت نوع ۲، کمک می‌کند تا سطح قند خونشان را کنترل کنند. این خاصیت به خاظر وجود بتا گلوکان و حالت ژله مانندی است که بعد از حل شدن در آب، به خود می‌گیرد. این امر، تخلیه معده و جذب گلوکز در خون را به تاخیر می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: رابطه جو دوسر و دیابت چیست؟

۵٫ با خوردن جودوسر، تناسب اندام خواهید داشت

پرک جو دوسر بسیار سیر کننده است و به کاهش وزن کمک می‌کند. اوت‌میل نه تنها یک غذای خوشمزه برای صبحانه است، بلکه شما را برای زمان طولانی سیر نگه می‌دارد. خوردن غذاهای سیرکننده، اجازه نمی‌دهد که در طول روز سراغ کالری اضافه بروید تا وزنتان زیاد شود.

۶٫ پوست شادابی را به شما هدیه می‌دهد

این که عکس جودوسر را روی محصولات مراقبت پوست می‌بینید، اصلا چیز تصادفی نیست. سازندگان این محصولات اغلب، جو دوسر ریز آسیاب شده را “بلغور جو دوسر کلوئیدی” می‌نامند و از آن در محصولات پوستی، استفاده می‌کنند.

FDA در سال ۲۰۰۳ پرک و بلغور جو دوسر کلوئیدی را به عنوان محافظ پوست، تأیید کرد. توجه کنید زمانی که از خواص جو دوسر برای پوست می‌گوییم، منظورمان استفاده از آن روی پوست است نه خوردن آن.

بیشتر بخوانید: قهرمانی به نام جو دوسر برای پوست و مو

۷٫ خطر ابتلا به آسم دوران کودکی را کاهش می‌دهد

Asthma Trusted Source شایع‌ترین بیماری مزمن در کودکان است. این بیماری در واقع یک اختلال التهابی در مجاری هوایی است. مجرای هوایی لوله‌هایی‌اند که هوا را به ریه‌های فرد می‌برند و از آن‌ها بر می‌گردانند. اگرچه همه کودکان علائم یکسانی ندارند، اما بسیاری از آن‌ها سرفه مکرر، خس خس سینه و تنگی نفس را تجربه می‌کنند. مصرف جودوسر و فرآورده‌های آن، می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را در کودکان کم کند.

۸٫ بهتر کردن عملکرد سیستم گوارش

افراد در هر سنی یبوست را تجربه می‌کنند. کسی نیست که نداند یبوست چیست و چه درد مهلکی دارد. تقریباً از هر ۱۰۰ بزرگسال، ۱۶ نفر را یبوست را تجربه کرده‌اند. این بیماری در افراد بالای ۶۰ سال، بیشتر دیده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که سبوس جو دوسر، غنی از فیبر غلات است و به رفع یبوست یا پیشگیری از آن، کمک بسیار می‌کند.

ارزش غذایی جو دوسر

ترکیب مواد مغذی جو دوسر متعادل است. این مدل جو، منبع خوبی از کربوهیدرات و فیبر به شمار می‌آید. همچنین منبع خوبی از پروتئین با کیفیت است که اسیدهای آمینه ضروری را دارد. جو دوسر سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی مهم نیز هست. در ادامه ارزش غذایی جو دوسر را باهم مرور خواهیم کرد. نصف فنجان (۴۰٫۵ گرم) جو خشک حاوی:

  • منگنز: ۶۳٫۹۱ درصد؛
  • فسفر: ۱۳٫۳ درصد؛
  • منیزیم: ۱۳٫۳٪ ؛
  • مس: ۱۷٫۶ درصد؛
  • آهن: ۹٫۴ درصد؛
  • روی: ۱۳٫۴ درصد؛
  • فولات: ۳٫۲۴ درصد؛
  • ویتامین B1 (تیامین): ۱۵٫۵درصد؛
  • ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک): ۹٫۰۷٪ درصد؛
  • مقادیر کمتری از کلسیم، پتاسیم، ویتامین B6 (پیریدوکسین) و ویتامین B3 (نیاسین)

کالری جو دوسر

مواد معدنی جو دوسر را بررسی کردیم. حالا نوبت به کالری و مواد مغذی آن می‌رسد. نصف فنجان (۴۰٫۵ گرم) جو خشک حاوی:

  • ۲۵/۵ گرم کربوهیدرات؛
  • ۶٫۵ گرم پروتئین؛
  • ۲٫۵ گرم چربی؛
  • ۴ گرم فیبر؛
  • ۱۵۱ کالری؛

بیشتر بخوانید: کالری جو دوسر پرک چقدر است؟

با خواندن این مقاله متوجه شدید که جو دوسر یک غذای مغذی مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های مهم است. علاوه بر این، فیبر و پروتئین محلول آن، در مقایسه با سایر غلات بیشتر است. جو دو سر اجزای منحصر به فردی مانند فیبر محلول بتا گلوکان و آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام avenanthramides را دارد. پس بی دلیل نیست که جودوسر، عزیز دردانه پزشکان تغذیه است. بهتر است دوباره نگاهی به برنامه غذایی‌تان بیندازید و جایی برای جو دوسر، در آن باز کنید.

سوالات متداول

جو دوسر چیست؟

جودوسر یکی از غلات کامل است و ارزش غذایی بسیار زیادی دارد.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

سنگسابی چیست و تفاوت آن با کفسابی چیست

سنگسابی چیست و تفاوت آن با کفسابی چیست

لایه برداری از روی سنگ‌های که لعاب آن ها از بین رفته، سیاه شده یا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *